“נהלים הזויים” • חדש בצה”ל: אסור לירות במחבלים שנמלטים

חיים טוויל
|
כ"ו אב התשע"ה / 11.08.2015 20:57
מפקד פיקוד מרכז החליט זמנית כי רק במקרה של סכנת מוות אמיתית יוכל חייל לירות לעבר פלג גופו של מחבל • קצין: “אם זורקים עליי בקבוק תבערה, אפילו ממרחק של 10 מטרים, אסור לי לירות יותר לעבר זורק הבקבוק. אלה נהלים הזויים • “בתור קצין אתקשה לומר אותם לחיילים שלי ולהביט להם בעיניים. מישהו חושב שאנחנו דוגמניות ולא חיילים”
 גן עדן למחבלים: מפקד פיקוד מרכז, האלוף רוני נומה, שינה את הוראות הפתיחה באש של כוחות צה”ל הפועלים ביהודה ושומרון ומתמודדים עם הטרור הפלסטיני. כך חשף היום אתר חדשות 0404.

לפי ההוראות החדשות, אשר גורמות לזעם רב בקרב קצינים ולוחמים בצה”ל ובמשמר הגבול, החל מרגע זה אסור לירות לעבר פלג גוף המחבל ונוהל מעצר החשוד יסתיים אך ורק בירי לאוויר.

כבר אתמול החל צה”ל לתדרך קצינים ולוחמים בשטח, תוך הבהרה כי במידה ולא נשקפת סכנת חיים של ממש – ירי חי לעבר הלוחם או ניסיון דקירה ממשי ומקרוב – אין יותר שום אישור לבצע ירי לעבר החשוד.

כך למשל, במידה וזוהה מחבל מחזיק בידו בקבוק תבערה, אותו הוא עומד להשליך לעבר הכוחות, עמדה צבאית או רכב, חל איסור מוחלט לירות לעברו ויש לבצע נוהל מעצר חשוד, עד לרמת ירי באוויר. לאחר הירי באוויר ואף אם ברח החשוד – אין יותר שום אישור לירות לעברו.

קצין בגבעתי אמר לחדשות 0404: “יש נהלים חדשים ואנחנו למדים אותם כעת. אם זורקים עליי בקבוק תבערה, אפילו ממרחק של 10 מטרים, אסור לי לירות יותר לעבר זורק הבקבוק. אלה נהלים הזויים, שאני בתור קצין אתקשה לומר אותם לחיילים שלי ולהביט להם בעיניים. מישהו למעלה חושב שאנחנו דוגמניות ולא חיילים בצבא ההגנה לישראל”.

קצין במשמר הגבול לחדשות 0404: “אתמול התחילו לתדרך אצלנו לוחמים והדברים נכונים. מרגע זה אסור לנו לבצע נוהל מעצר חשוד מלא, כפי שהכרנו אותו עד היום. בכדי להבין את המשמעות, אם פורץ רכב של חשוד את המחסום והרכב לא ביצע פיגוע דריסה ולא דרס אחד מאיתנו, אסור ללוחמים לירות לעבר הרכב, אלא עד לרמת ירי באוויר בלבד. ההוראות כרגע מאוד מבלבלות ויש כעס עצום בקרב לוחמים. זה ביזיון אחד גדול. לאן רוצים שנגיע?”.

לוחם המשרת באזור בית אל אמר: “אנחנו בהלם מוחלט. קבלנו את התדרוך החדש ואנחנו לא יודעים כיצד לאכול את זה. לכולם פה אין ספק שזה יגביר את כמות הפיגועים. הם יראו פעם או פעמיים שאנחנו לא יורים יותר ויתחילו לבצע הרבה יותר פיגועים”.

​מטרת ההחלטה היא למנוע פגיעה בפלסטינים שלא לצורך, על רקע המתיחות באיו”ש בעקבות הרצח בכפר דומא.

מדובר צה”ל נמסר: “מטבע הדברים צה”ל אינו מפרט את הוראות הפתיחה באש. יחד עם זאת, לנוכח הערכת המצב הופצה הוראת שעה המחדדת את אופן ההתמודדות עם איומים שאינם מהווים סכנת חיים ממשית ומיידית”.