צפו • הראשל”צ מספר בניו-יורק על טיסה עם אביו הגר”ע לניו-יורק

"אחרי נסיעה ארוכה לניו יורק ניגש אלי הנגיד משה רייכמן ואמר לי על אבא: נסעתי עם הרבה גדולים, אבל כזה שלא פסיק פומיה מגירסא – לא ראיתי"
שלמה בן חיים
ט"ז אייר התשע"ד / 15.05.2014 22:58

הראשל”צ הגר”י יוסף, שוהה בימים אלה במסע מיוחד קהילות הספרדיות בארה”ב. במהלך אחד האירועים סיפר:

הגמרא במסכת שבת אומרת: כתוב “ויתיצבו בתחתית ההר – מלמד שהקדוש ברוך הוא כפה עליהם על עם ישראל הר כגיגית, ואמר להם: אם אתם מקבלים את התורה מוטב, ואם לאו כאן תהא קבורתכם”. הר סיני פה יפול עליכם ויקבור אתכם… לא היה להם ברירה, פיקוח נפש, בני ישראל קיבלו את התורה, מאוחר יותר, קיבלו אותה מרצון – בימי אחשוורוש.

התוספות במקום שואלים: הרי בני ישראל הסכימו לקבל את התורה, הם אמרו: כל אשר יצווה ה’ נעשה ונשמע, אז למה צריך להכריח אותם, לאיים עליהם, ובפרט – ‘כאן תהא קבורתכם’?

יש על זה כמה תירוצים.

יש תירוץ של המהר”ל מפראג. הוא מסביר כך: יש לחקור, האם עם ישראל זה ככל העמים ומה שיש להם זו חכמה מיוחדת? לנוצרים יש ברית החדשה, למוסלמים יש להם את הקוראן, אלף אלפי הבדלות לעם ישראל יש חמדה גנוזה, את התורה הקדושה. האם ככל העמים בית ישראל ויש להם חכמה מיוחדת או שזה עם בפני עצמו, לא ככל העמים בית ישראל? והוא מסביר: יש לנו ארבעה דברים, חי מדבר, חי בלתי מדבר, דומם, צומח.

והשאלה היא למה לא להגדיר אדם ובהמה כשני דברים, ודומם וצומח כדבר אחד, הלא אין כל הבדל בין דומם וצומח, הם אינם חיים? מדוע ארבעה דברים, הלא יש רק שלושה?

והתשובה היא שאם תיקח את העציץ ותוציא את החול מה יקרה לפרחים? יתייבשו, כלומר הצומח היא בריה בפני עצמה. כך עם ישראל הוא יצירה בפני עצמה, זה לא כמו כל אומות העולם, הם בני אברהם יצחק ויעקב, וירשו את המידות הטובות שלהם, ביישנים, רחמנים, גומלי חסדים. זה עם בפני עצמו. אתה בחרתנו מכל העמים, אנחנו בניו יתברך, על ידי מה? על ידי התורה הקדושה.

זה הקיום שלכם בעולם הזה

אומר רבי סעדיה גאון: ‘אין אומת ישראל אומה אלא בתורותיה’ יש לנו תורה שבכתב ותורה שבעל פה וזה מה שמבדיל אותנו מכל העמים. ‘ברוך אלוקינו שבראנו לכבודו, והבדילנו מן הטועים’, והם כל המונם – כל המון גויים. ‘וחיי עולם נטע בתוכנו’ –  זה התורה הקדושה, בני ישראל אמרו בהתחלה נעשה ונשמע, בסדר הסכימו כל אשר יצווה ה’ נקיים.

מלאכי השרת התפעלו, מי גילה רז זה לבני? להקדים נעשה לנשמע?

הקדוש ברוך הוא אומר: הסכמתם? הר סיני עליכם כגיגית, תדעו ‘ואם לאו כאן תהא קבורתכם’, לא תלוי בהסכמתכם. זה הקיום שלכם בעולם הזה, בלי זה אין לכם זכות קיום.

לכן כתוב שבני ישראל כשהם יורדים – יורדים עד תהום יורדים אם אין את התורה יורדים עד למטה כל העבירות שבתורה עוברים עליהם. למה כי זה החיים של עם ישראל, זה התורה הקדושה ולכן למרות שאמרו נעשה ונשמע הקדוש ברוך הוא הכריח אותם.

מחר מחרתיים יעשו בחירות חדשות, יעשו קואליציה חדשה, ויוציאו את כל הדתיים החוצה – אנחנו לא רוצים תורה, לא רוצים שום דבר זה בידינו? לא. זה בידי הקדוש ברוך הוא: ואם לאו כאן תהא קבורתכם אנחנו צריכים להבין שזה החיות שלנו זו התורה הקדושה.

רייכמן: ראיתי הרבה גדולים – כזה עוד לא ראיתי

מזקנים אתבונן צריך לראות את גדולי הדורות. אנחנו נמצאים עכשיו בתוך השנה של הפטירה של מרן האבא זכר צדיק וקדוש לברכה. צריך לראות איך הוא היה מקיים בעצמו כי הם חיינו ואורך ימינו, לילה ויום, ממש עשרות עשרות בשנים. אני מעיד עליו, שתיים בלילה ושלוש בלילה ישב ולמד והגה בספרים בתורה הקדושה.

אחרי שנפטר עשינו מספר לספרים שהיו אצלו בבית, היו לו למעלה מ-40,000 ספרים. זה לא בית כנסת – שיש שם חומשים כפולים וסידורים כפולים, זה בית פרטי. תבינו רבותי מה זה התורה שלנו למעלה מ-40,000 ספרים על התורה, על ההלכה, על המוסר, על הש”ס, על מה לא? על המחשבה, התורה גדולה מני ים. והיה יושב והוגה, הוגה, הוגה. ליל שבת, יום שבת, לא מפסיק.

נסעתי איתו פעם מישראל לאמריקה, לפני 35 שנה, והייתי איתו. הוא ישב ולמד כל הנסיעה, סגרו לו את התריס, והוא היה יושב ולומד. היה במטוס הרב גרוסמן והציע לו שאפשר לסדר את הכיסא, לשכב קצת, והוא גער בו: מה אתה עושה? תלך מכאן.

ישב לידינו נגיד אחד גדול משה רייכמן, הוא נפטר לפני כמה חודשים, מקנדה. אנחנו לא הכרנו אותו. כל הטיסה 11 שעות, שותק. הוא לא הזדהה. כשירדנו מהמטוס – הגענו לניו-יורק, ניגש אליי משה רייכמן ואומר לי: אני מבין שאתה הבן של הרב, נסעתי עם הרבה גדולים – אתם יודעים מה זה, גדולי תורה, דבר כזה מעולם לא ראיתי! ראיתי הרבה, אבל שלא פסיק פומיה מגירסא – לא ראיתי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות