הפילוג בציבור הליטאי: ה’ועד למען כבוד רבותינו’, שהוקם על-ידי נאמני הגראי”ל שטיינמן והגר”ח קנייבסקי, מיפה בשבועות האחרונים את הישיבות הליטאיות בארץ, תוך סימון מי מהם מצייתת לגדולי ישראל, מי “משתייכים לתנועה המתנגדת לדעת רבותינו” והיכן נדרשת עירנות.
תחת הפנייה ל”הורים ומחנכים יקרים”, מציג הוועד את רשימת הישיבות הקטנות בירושלים, תוך פירוט “המגמות החינוכיות” בהן.
רשימה קודמת עסקה בישיבות הממוקמות בעיר בני ברק, ואנשי הוועד מבטיחים רשימות נוספות בהמשך. “ידוע לכל כי ישנה תנועה המתנגדת לדרכם של רבותינו מרן הגראי”ל ומרן הגר”ח שליט”א, ולצערנו בחורים ובני נוער לא מעטים נסחפו אחריה, בניגוד לדעת הוריהם והחינוך שניתן להם בביתם. נוכחנו לראות כי יש דרישה חזקה מאד בציבור לרשימה זו, שתתן לפני כל הורה את הנתונים של כל ישיבה כדי שיוכל כל אחד לבחור ישיבה כלבבו, המתאימה לחינוך בו הוא חפץ, ללא שיחשוש מחינוך אחר שאינו חפץ בו.
“איננו מציגים בזאת דעה על דרך זו או אחרת, ובוודאי שבאופן עקרוני איננו מייעצים למישהו לאן לשלוח ולהיכן לא”, מדגישים עורכי המסמך. “זו רשימה אינפורמטיבית הבנויה על מידע רב שנאסף מן הציבור באופנים שונים ומשך זמן רב. צוות ירושלמי רציני ושקול בדק אותו היטב, ערך אימותים ובירורים, והגיע לאחר דיונים מעמיקים להגדרות המתאימות, אך ורק על פי שיקולים ענייניים בישוב הדעת ללא לחצים, אינטרסים או הרגשות. רשימה אובייקטיבית שעורכיה כולם, נטולי זיקה או קשר לאף אחת מן הישיבות המופיעות ברשימה”, מדגישים הכותבים.
“איננו שוללים את זכותו של מישהו לחלוק על רשימה זו או להציג נתונים משלו, מסיבותיו שתהיינה אשר תהיינה, זו רשימתנו והבוחר יבחר לפי ראות עיניו”, מבהירים עורכי המסמך, כשהם מוסיפים, כי להם ברור הדבר “שרשימה זו נערכה אך ורק מתוך מטרה לשמור על כבוד רבותינו שליט”א ועל אמונת חכמים וציות להנהגתם ולאפשר להורים חינוך המתאים לערכים אלו”.
בין הישיבות בהן “מחנכים לאורם של גדולי ישראל” נמנות הישיבות אור אלחנן-הרב קראוס, אור שמואל- הרב שילר, אמרי נועם-הרב קאהן (מצורפת ההערה: “הנהלת הישיבה כפופה לרבותינו גדולי ישראל”), דעת משה- הרב פרצוביץ, הרי יהודה-הרב כהנא, זכרון מאיר- הרב רוזנטל, הרב גוטליב, זרע יצחק – הרב בירנבוים, חברון לצעירים- הרב קלור, ים התורה – הרב רבר, כנסת יעקב – הרב חינקיס, מיר לצעירים- הרב הלוי, מעוז חיל – הרב פרנק, מעיין התלמוד – הרב קרשינסקי, משכן ישראל (גב”ש) – הרב שוורץ, משכן ישראל (רמ”ש) – הרב ויטן, נחלת שמואל – הרב שיינברג, נתיבות יעקב – הרב סטפנסקי, עטרת התורה – הרב אודסר, קול אריה – הרב אפין, קול תורה לצעירים, שערי תורה, תורת יחיאל, תורת רפאל, תפארת יעקב – הרב צוויבל, אור אלחנן, ברכת אריה, מכינה חדשה לשנה הבעל”ט – הרב בלומנטל, מכינה הכרם ומכינה חדשה לשנה הבעל”ט – הרב קוט.
ואלו ישיבות לגביהן מופיעות הערות שונות:
ישיבת ברכת אריה – הרב מנדלסון – מחנכים לאורם של גדולי ישראל, אך “נדרשת עירנות לגבי המנהל הרוחני”.
ישיבת דעת תורה – הרב היילברון – מחנכים לאורם של גדולי ישראל, אך “נדרש פיקוח אחר מי מהצוות הפועלים בעד התנועה שנגד דעת רבותינו”.
ישיבת כנסת יונה – הרב אשלג – מחנכים לאורם של גדולי ישראל שליט”א, אך “נדרש פיקוח הדוק מצד ההורים לגבי המנהל הרוחני”.
ישיבת ליקווד – הרב פלדמן – נדרשת עירנות ההורים לגבי דרך חינוכם של ראשי הישיבה.
ישיבת משכן שלמה – הרב פרוידיגר – צוות הישיבה ידועים בהשתייכותם לתנועה המתנגדת לדעת רבותינו וחלקם פעילים, האווירה בקרב חלק מהבחורים כנ”ל.
ישיבת נועם התלמוד – הרב פריזנט – ראש הישיבה משתייך לתנועה שנגד דעת רבותינו.
ישיבת נחלת מאיר – הרב נוביק – נדרשת עירנות לגבי ראש הישיבה וחלק מהצוות עקב השתייכותם לתנועה המתנגדת לדעת רבותינו.
ישיבת עטרת ישראל – הרב קשש – מחנכים לאורם של גדולי ישראל אך “נדרשת עירנות לגבי אחד הרמי”ם”.
ישיבת עטרת שלמה אריה (סורוצקין) – נדרשת עירנות מצד ההורים, עקב השתייכות ופעולות של חלק עיקרי מהצוות המשתייך לתנועה המתנגדת לדעת רבותינו, והאווירה בקרב חלק מהבחורים כנ”ל, וזאת בניגוד לדעת ההנהלה הראשית הכפופה לגדולי ישראל.
ישיבת קמניץ – כללית, מחנכים לאורם של גדולי ישראל שליט”א, אך “נדרשת עירנות לגבי המנהל הרוחני, גם לגבי הכוונת התלמידים לישיבות גדולות”.
ישיבת תפארת התלמוד – הרב שנקר – נדרשת זהירות מהיסחפות אחרי תלמידים או מי מהצוות הנמנים על התנועה המתנגדת לרבותינו, ונדרשת עירנות ההורים לגבי הכוונת הבנים לישיבות גדולות.
מכינה בית יהודה – הרב רוזנקרנץ – משתייכים לתנועה המתנגדת לדעת רבותינו.
מכינה משכן שלמה – משתייכים לתנועה המתנגדת לדעת רבותינו.
מכינה הרב קרלינסקי – משתייכים לתנועה המתנגדת לדעת רבותינו.