שני בכירים דמוקרטים הודיעו: נצביע נגד ההסכם עם איראן

נתן פרל
|
כ"ב אב התשע"ה / 07.08.2015 10:13
הסנאטור צ’אק שומר, אחד היהודים הבולטים בסנאט האמריקני, ואליוט אנגל, חבר ועדת החוץ של בית הנבחרים האמריקני, הודיעו כי לא יצביעו בעד הסכם הגרעין עם איראן – לקראת ההצבעה עליו בקונגרס • אליוט אנגל: “התשובות שקיבלתי פשוט לא שכנעו אותי” • חברי הקונגרס האמריקני צפויים להצביע על ההסכם בחודש ספטמבר – לאחר הפגרה

שני  בכירים דמוקרטיים הודיעו הלילה (שישי) כי לא יתמכו בהסכם הגרעין עם איראן, לקראת ההצבעה בקונגרס ב-17 בספטמבר: הסנאטור הדמוקרטי צ’אק שומר הודיע כי יצביע נגד הסכם הגרעין עם איראן – מה שמהווה מכה קשה עבור נשיא ארה”ב, ברק אובמה, השואף למנוע את התערבות הקונגרס.

להחלטה של הסנטור היהודי רב ההשפעה הצטרף אליוט אנגל, המכהן בוועדת החוץ של בית הנבחרים.

“לשני הצדדים יש טענות חזקות שאי אפשר פשוט להתעלם מהם”, אמר שומר בהצהרה מטעמו. “דבר זה הפך את היכולת להעריך את ההסכם למשימה קשה”, הודה, בהתייחסו לספקולציות שהועלו בנוגע לעמדתו בנושא. “החלטתי שאני חייב להתנגד להסכם ושאני אצביע נגד אישורו”.

אנגל אמר לסוכנות הידיעות רויטרס: “התשובות שקיבלתי לא שכנעו אותי שההסכם הזה ימנע מאיראן נשק גרעיני. הוא אף עשוי לחזק את השפעתה ההרסנית והמערערת ברחבי המזרח התיכון”, הוסיף. לטענתו, הוא העלה שאלות בנוגע להסכם מאז ה-1 ביולי. 

במקביל, אמר אנגל כי הוא לא מאמין שהאיראנים יעמדו בהתחייבויות שלהם, בתמורה להקלה בסנקציות. “אני עדיין מאמין שפתרון המשא ומתן הוא דרך הפעולה הטובה ביותר… אני מצטער שאני לא יכול לתמוך בעסקה הזו”.

לעומת זאת, חבר הקונגרס הדמוקרטי אדם שיף, אחד מחברי הקונגרס היהודים הבכירים ביותר, הודיע ביום שלישי כי הוא תומך בהסכם.

שיף אמר בראיון למגזין ‘אטלנטיק’ כי ההסכם משפר את מצבן הביטחוני של ארצות הברית וישראל. תמיכתו בהסכם מגדילה את הסיכוי של הנשיא אובמה לגייס מספיק קולות דמוקרטיים בבית הנבחרים להעברת ההסכם.

הקונגרס האמריקני יוכל להצביע על הסכם הגרעין עד ל-17 בספטמבר.

אם יושג הרוב הדרוש כדי לעקוף את זכות הווטו של אובמה, ארה”ב לא תוכל להסיר את הסנקציות העיקריות מעל איראן, דבר שיסכל למעשה את הסכם הגרעין.

הדיונים בנושא צפויים להתחיל ב-8 לספטמבר, לאחר הפגרה בקונגרס.

הצטרפותו של שומר למחנה המתנגדים לעסקה, מגיעה בעיצומו של מסע יחסי ציבור של הנשיא אובמה, שנועד לגייס תמיכה רחב ככל האפשר בהסכם הגרעין.

אובמה חושש מפני מצב שבו הקונגרס, הנשלט בידי רוב רפובליקני, ידחה את העסקה ברוב של שני שלישים – דבר המאפשר לעקוף את זכות הווטו הנשיאותית.

כדי להשיג את הרוב הדרוש לכך, יצטרכו הרפובליקנים לגייס תמיכה מ-13 סנאטורים ומ-44 חברי בית הנבחרים מהמפלגה הדמוקרטית.