הבעיה היחידה עם השיר ‘בו”ה בו”ה’ של ליפא זו הצביעות של המבקרים

לכל המאזינים למוזיקה החסידית, על כל גווניה, אני ממליץ: אל תתקבעו על שטאנץ החצוצרות הסטנדרטי. קחו אוזניות איכותיות ותתמכרו לביט האלקטרוני המקפיץ שיוצא מאלבומו החדש של ליפא • והביקורת? הנה מה שיש לי לומר על הצביעות של המבקרים
יחיאל גלאי
כ"ב אב התשע"ה / 07.08.2015 01:49

קחו לידכם את הטקסט של הלהיט המדובר”בו”ה בו”ה”, מתוך אלבומו החדש של ליפא שלמעלצר ‘תהיו חיוביים’ – ותתחילו לקרוא.

בלי מוזיקה. סתם כטקסט של יהודי שמספר על חוויותיו בהיכנסו לקבל ברכה מגדולי ישראל.

“נכנסתי לקודש פנימה וביקשתי ברכה מרבי חיים קנייבסקי. התפלאתי מאד, זה הפתיע אותי מאד, איך שהוא בירך אותי, איך שהוא בירך אותי.

“הוא אמר לי בו”ה בו”ה. מה זה בו”ה בו”ה בו”ה? שאלתי. הנכד הסביר לי שזה ברכה והצלחה, כי הצדיק לא מדבר דברים בטלים כשהוא שקוע בלימוד הלכה.

“למדתי מזה שהצדיקים לא מדברים דברים בטלים כשבתורה הם עמלים, אבל יחד עם זאת הם מכבדים כל בן אדם”.

ובכן , יש בעיה? משהו נשמע לכם לא בסדר?

ברור שלא.

מדובר בטקסט פשוט, לא מתחכם ,של יהודי שמביע את מה שחש, למד והפנים מפגישותיו עם גדולי ישראל.

וכאן מתחילה צביעות המבקרים. “המוסיקה, רועשת מידי”, הם אומרים, “לא מתאימה, מבזה”.

ובכן לאלו מכם שלא יודעים: רוב המוזיקה החסידי בת ימינו מושתתת על ז’אנרים של פופ/רוק מהמוזיקה העולמית, החל מאברהם פריד ומרדכי בן דוד וכלה כמעט בכל שרשרת המוזיקה החסידית.

רק השבוע פרסם ידידי ישראל כהן כי ניגון בולט של זמר מחסידות סאטמר נלקח מאלבומה של זמרת פופ אמריקנית משנות ה-80. אבל לא מדובר במקרה בודד. הרי דבר גלוי הוא שהמוזיקה החסידית של המאה שנים האחרונות לקוחה כמעט כולה מסגננות מוזיקה של מזרח אירופה או העולם המערבי. כל שיר או ניגון שכזה היה חידוש בן דורו וסגנונו הועתק .

אני יכול להבין שמוזיקת דאנס חדשנית ומרהיבה, כמו זו שמציג ליפא באלבומו האחרון, יכולה להרתיע אי אלו צדיקים שאינם מאזינים לרוב המוזיקה החסידית בת ימינו. לגיטימי ומכובד.

הבעייתיות, מבחינתי, מתחילה עם אלו שמאזינים למוזיקה החסידית החדשנית, ואין להם בעיה עם יעקב שוואקי בדואט עם שלומי שבת, וכנראה שכחו איך קיפצו לצללי השיר “יידען יידען” של מרדכי בן דוד, אשר לקוח משיר שייצג את גרמניה בתחרות האירוויזיון של שנת 1979.

ואני תוהה – מי החליט שמהיום צריך לחדול משימוש בז’אנרים של מוזיקה כללית?

אז כן, יש את המחמירים, שכבודם במקומו מונח, שגם את מרדכי בן דוד ופריד לא משמיעים בביתם. אינני מזלזל חלילה בהחלטה זו. זכותו של כל אדם לקבוע את היקפה של טבעת הפתיחות שלו ושל משפחתו.

אבל לכל אלו שמאזינים למוזיקה החסידית על גווניה הרבים, אני ממליץ: אל תתקבעו על שטאנץ החצוצרות הסטנדרטי. מוסיקה זה עסק יצירתי, וכמו בכל דבר יצירתי – יש מקום לחידושים.

אז קחו אוזניות איכותיות, חברו לדיסקמן/נגן/מערכת, או כל מכשיר שמפיק לכם צלילים, ותתמכרו לביט האלקטרוני המקפיץ שיוצא מאלבומו החדש של ליפא, אותו השיק יחד עם אמן המוזיקה האלקטרונית מאט דאב.

לא תתאכזבו.

השיר בו”ה בו”ה:

הדפס כתבה

11 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    פשוט
    07/08/2015 02:16
    איל
  1. צודק בכל מילה

  2. גיור שירים
    07/08/2015 12:39
    דוד
  3. ידוע שגיור בכלל ובשירים בפרט זה באישור רב בלבד! מהכותב נשמע שכל שיר שקיים ולו הגס ביותר הוא כשר ואני לא מסכים: שיר שהוא גס אין לו מקום ביהדות וכמו שהכותב יגד “כל ריח הוא טוב” ואני יגיד:יש ריח ויש ריח יש ריח בושם המור שהוא טוב ולעומת זאת יש ריח גס שמריח נבלה ומעורר שאט נפש שממנו בורחים כמפני אש וב”ה שרובנו ניכנו בחוש ריח בריא

    • מישהו שמבין   07/08/2015 14:26

      תגיד אתה דפוק או מה. נראה לך שכל הזמרים האחרים שמגיירים שירים שואלים רבנים? מה נסגר איתך? השיר הזה יפה מוצלח מושקע וכיף לשמוע. אם זה מזכיר לך שירים אחרים אז יש שני אופציות או שלא תקשיב או שתשמע את השיר המקורי!!!

  4. בוה בוה
    07/08/2015 14:23
    אליהו
  5. אבל למה הוא היה צריך לעשות צחוק וכל אורך השיר הוא אומר בוה זה ליצנות כזאת!

  6. דווקא רואים איך כבוד הצדיקים חביב עליו
    07/08/2015 16:01
    יעל
  7. לדון את ליפא לכף זכות. צדיק

  8. העניין הוא להמנגינה
    09/08/2015 00:12
    פלוני
  9. העניין הוא המילים. אולי המילים פשוטות, בסגנון האימפולסיבי של ליפא, אבל אנשים מסוימים רואים בשיר על בו”ה בושה והכלמה. ושלא יעשו ממני תמים.

  10. לא אוהבת את השירים של ליפא, אבל...
    09/08/2015 07:06
    לא מעריצה
  11. האזנתי לשיר הזה, למילים – לא למנגינה שלא אהבתי.
    השיר יפה ומכבד, וכל מי שמבקר – טיפש, רשע, או סתם שקרן.

  12. ליפא המסכן
    09/08/2015 07:56
    @mutche
  13. למה אין אף זמר אחר שעושים לו “בעיות” על המילים של השירים? למה נטפלים לליפא? הוא בסך הכל טוען כי גדולי הדור קצת מוזרים ולא כל כך יודעים מה קורה מסביבם כמו למשל לאדמור מטוהש יש ספק ברכות והרב קנייבסקי ממציא מילים מוזרות,איך האדמור מסקולן “נפל בפח” וחשב שליפא הוא זמר חסידי טוב…
    ובנשימה אחת עובר לשיר הבא איך שכל עם ישראל הנוהרים אחרי הרבנים הם בעצם כמו אלו שחטאו בעגל, ורק לוי שלא הלך לשום רבי הוא בעצם הכי צודק…
    ובסוף אחרי כל הפסימיות נגד עם ישראל וגדוליו הוא ממשיך בעוד שיר שמבקש ומתחנן שיעזרו לו להיות יותר אופטימי…

    • אליהו   09/08/2015 11:58

      ובדבריך יש זלזול בגדולי ישראל ״דברים מוזרים״

  14. חחח קחו את הטקסט
    10/08/2015 09:34
    מני
  15. הבעיה היא גם באיך שליפא שר את זה ולא רק במילים. טור צבוע

  16. מאי מוזיקה
    11/08/2015 16:32
    בכג
  17. כאחד ששמע את כל האלבום בתשומת לב הראויה (אני מאוד אוהב להאיזן לסגנונו של ליפא. ויותר של השנים האחרונות) אני יכול לומר שהתאכזבתי.
    מוזיקה אמיתית היא מוזיקה הבנויה לפי כללים. תחילת מקצב אמצע וסוף. וליפא הוא אחד מגדולי המוזיקאים שהלחין רבות, ויש לו יד ורגל במוזיקה הבנויה לפי הכללים (בדוגמה: השיר ׳ברוך השם׳ של מרדכי בן דוד), מאוד היה מאכזב לשמוע דיסק שכל כולו בנוי על טהרת האלקטרוני, שמוזיקה בודאי זה לא.
    הסגנון הזה בנוי על קולות המזכירים משחקי מחשב ולא על מוזיקה איכותית. וחבל מאוד שדוקא היוצר שיצר כמה יצירות (גם אלקטרוניות) מאוד יפות זנח את המוזיקה הטובה לטובת סגנון אחר..
    אבל כאן הכל עניין של טעם, ומי שאוהב את הסגנון הנ״ל לא יסכים איתי. אבל זוהי דעתי על הדיסק הזה.
    וכמובן שהאלקטרוני עושה לא נח להפעיל את השירים בקול בבית מחשש השכנים (שאינם שומרי תו״מ לע״ע) שחושבים שהתחלנו לשמוע מוזיקה חילונית.
    ולכן אני מקוה שהדיסק הבא יהיה תוכני יותר (הרי גם השירים באידיש שישנם כאן, לא מציעים כל כך הרבה תוכן כמו בדיסקים הקודמים) ומוזיקלי יותר.