הנשיא אובמה: “חוץ מישראל – כולם בעולם תומכים בהסכם”

נשיא ארצות הברית נושא נאום באוניברסיטת וושינגטון כדי לשכנע את אזרחי אמריקה לתמוך בהסכם שהושג בין איראן והמעצמות • "ההסכם הזה הוא לא רק ההסכם הטוב ביותר, אלא הוא הסכם פירוק הנשק הגרעיני הכי טוב שאי פעם דנו עליו"
נתן פרל
כ' אב התשע"ה / 05.08.2015 20:01

נשיא ארה”ב, ברק אובמה, נואם באוניברסיטת וושינגטון במטרה לגייס תמיכה להעברת הסכם הגרעין עם איראן בקונגרס, על רקע הלחצים שמפעילה ישראל נגד אישור העסקה.

אובמה הסביר את יתרונות ההסכם: “ההסכם עם איראן חוסם את כל הדרכים של איראן להגיע לפצצה הגרעינית, הוא כולל פיקוח חסר תקדים. נכון שלא נפתרו כל הבעיות אבל הוא פותר את בעיית ביטחון קשה”.

לדבריו, העולם נמנע מקטסטרופה גרעינית הודות להסכם. “כשרצתי לנשיאות לפני שמונה שנים אמרתי שאמריקה לא צריכה רק לסיים את המלחמה הזאת, אלא את החשיבה שהביאה אותנו לשם מלכתחילה”.

בהתייחסות נוספת למלחמה בעיראק אמר, “בזבזנו טריליוני דולרים על המלחמה בעיראק שממנה המרוויחה היחידה היתה איראן”.

אובמה טען כי מי שמתח ביקורת על הסכם הביניים עם איראן, טעה. “תכנית הגרעין האיראנית הושהתה, מצבור האורניום הופחת, הפיקוח הוגבר”.

“השאלה היא לא אם למנוע מאיראן נשק גרעיני, אלא איך. גם לפני שנכנסתי לתפקיד אמרתי כי לאיראן לא יהיה פצצה גרעינית במשמרת שלי. שמתי את כל האופציות על השולחן, כולל האופציה הצבאית. התחלנו בדיפלומטיה ולא רק בגלל מחיר המלחמה. ב-2009 אמרנו לאיראן כי הדרך הדיפלומטית אפשרית. איראן לא הסכימה. מה שעבד הוא היכולת שלנו להטיל סנקציות מטעם האו”ם וחברותיה. הסנקציות אינן קלות, וחלק משותפינו איבדו מיליארדי דולרים בגללן. הייתה זו דיפלומטיה קשה אשר הגבירה את הלחץ על איראן. כאשר העולם היה לצדנו, הכלכלה באיראן כשלה. היה לכך תפקיד ב-2013 כשהעם האיראני בחר ממשלה חדשה.

אובמה ניסה להסביר כי מדובר היה בחלון הזדמנויות: “נפתח פתח ואיראן הגיעה לשיחות. לאחר סבב שיחות איראן נאותה להסכם בנובמבר 2013, אשר מקפיא את פיתוח הסכם הגרעין כך שהמעצמות יוכלו להתחיל בדיונים מבלי לחשוש שאיראן מנסה להרוויח זמן. כשהגענו להסכם הביניים הזה אמרו כי מדובר בטעות היסטורית. המבקרים טעו. ההתקדמות של תכנית הגרעין אכן הוקפאה, כמות הצנטריפוגות חדלה מלגדול. למעשה, הסכם הביניים הצליח טוב כל כך עד שמשתמשים בה כדי לקרוא להתנגד להסכם הסופי”.

על התנגדות ישראל אמר הנשיא: “כולם חוץ מממשלת ישראל לא הביעו התנגדות להסכם. ההסכם הזה הוא לא רק ההסכם הטוב ביותר, אלא הוא הסכם פירוק הנשק הגרעיני הכי טוב שאי פעם דנו עליו. בגלל שזה כזה הסכם טוב, כל המדינות תומכות בהסכם מלבד ישראל. מועצת הביטחון של האו”ם תמכה בו פה אחד, יותר ממאה שגרירים אמריקניים לשעבר תמכו בו”.

הוא ציין כי ההסכם מונע מאיראן להפיק פלוטוניום הדרוש לפצצה ולבנות כור מים כבדים לפחות 16 שנים. “לא תוכל להעשיר אורניום לפחות 15 שנה. איראן תיפטר מ-95% מהאורניום המועשר שלה למשך 15 השנים הבאות”.

לא יבש הדיו

הנשיא תקף בחריפות את השדולה הפרו-ישראלית בקונגרס- איפא”ק: “לפני שהדיו הספיק להתייבש, הרוב הרפובליקני הודיע על התנגדותו. לוביסטים הפכו פתאום למומחי גרעין ומאתגרים את מסקנותיו של מוניז (ארנסט מוניז, שר ההגנה). אבל אם אתם חוזרים על הטענות הללו, הם יכולים לצבור תומכים”.

“הפקחים יוכלו להיכנס למתקנים גם אם איראן תתנגד. ההודעה על הפיקוח תהיה בתוך 24 שעות וב-24 ימים הבאים נעקוב אחרי המתקנים האלה. אם איראן תרמה, אנו יכולים לאתר זאת ונעשה זאת.

“בנוגע להגבלות הפגות אחרי 15 שנה, אני מבהיר – האיסור על השגת פצצה גרעינית הוא תמידי. זה נכון כי חלק מההגבלות הנוגעות לתכנית הגרעין למטרות שלום נמשכת 15 שנה, אך כך זה עובד. אמנות מול ברית המועצות נמשכו חמש שנים. במצב הנוכחי, אם תוך 15 שנה איראן תנסה לבנות פצצה, לארצות הברית יהיו כלים טובים יותר לאתר זאת ולהגיב – כולל אפשרות צבאית. ללא ההסכם, התרחישים שעלולים לקרות עוד 15 שנה יקרו עוד חצי שנה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות