סוף לקווי הנייעס? המפעילים משכו עתירה בבג”ץ: יסגרו בעוד שבועיים

משרד התקשורת החליט להילחם בתופעת 'קווי הנייעס' בשל פגיעתם בחברות הסלולר • נציגי קווי התוכן משכו היום את העתירה לבג"ץ אותה הגישו כנגד ההחלטה • 'קווי הנייעס' במתכונתם הנוכחים יסגרו בעוד שבועיים • ומה הלאה?
אליעזר היון
י"ח אב התשע"ה / 03.08.2015 13:11

האם קווי הנייעס יחדלו מלפעול? שירותי התוכן הסלולרי המספקים חדשות לבני המגזר החרדי, עומדים לפני סגירה, בעקבות החלטת משרד התקשורת, ולאחר שהעותרים כנגדה משכו היום (שני) את העתירה שהוגשה לבג”ץ.

במרחב החרדי פועלים שירותי התוכן הסלולריים בערוצים רבים: חדשות, שיעורי תורה וחסידות, ואפילו שעות תחבורה. על פי הערכות קיימים עשרות אלפי קווים כאלה.

אלא שהקווים הללו פוגעים כלכלית בחברות הסלולר שמממנים אלפי דקות תוכן בצורה של תשלום דמי קישורית, ומשרד התקשורת החליט לשים קץ לתופעה.

מתחלקים בכסף

איך זה עבד?

אתר ‘דה מרקר’ מסביר, כי עד להנהגת הרפורמה בענף הסלולר, דמי הקישוריות מומנו על ידי התשלום של הלקוחות לחברות הסלולר.

הלקוחות שילמו על כל דקת שיחה, והכסף התחלק בין ספקית הסלולר למפעילת השירות – שהיתה מקבלת את דמי הקישוריות. לקוחות שהשתמשו בשירותי תוכן במשך זמן, קנו למעשה את השירות הזה בכסף, דרך התשלום עבור זמן השיחה (‘זמן אוויר’).

מכיוון שחברות הסלולר בישראל עדיין מחויבות לשלם דמי קישוריות כשהשיחה עוברת לרשת אחרת או לספק אחר, ומכיוון שמאז 2012 הן כבר אינן גובות מהלקוחות תשלום על-פי דקת שיחה, העלות הזאת מושתת למעשה על כלל הלקוחות של החברות.

אלא שדמי הקישוריות שמשלמות החברות – כלומר שמשלמים כלל הלקוחות – לא רק מממנים את השירות, אלא הם נהפכו למנגנון מימון משומן של מוסדות ופעילויות.

מנויי סלולר חרדים ביצעו עד היום אלפי דקות שיחה בחודש למוקדי המידע – בחינם. מפעילת התקשורת, שמקבלת את השיחה וספק שירותי התוכן, מתחלקים ב-6 אגורות לכל דקה נכנסת שמגיעות מחברות הסלולר כדמי קישוריות.

מכיוון שתשלום דמי קישוריות קיים רק כשהשיחה יוצאת מרשת אחת לאחרת, ספקי שירות התוכן מעדיפים לארח את השירות שלהן על הרשת של חברות סלולר קטנות ככל האפשר, ובוחרים בדרך כלל בספקיות מזעריות כמו חברת הסלולר סלאקט וטלזר 019 – המחזיקות רישיון MVNO. בחירה זו מבטיחה כי כמעט כל הלקוחות יגיעו מרשתות אחרות, שייאלצו להעביר לספקיות דמי קישוריות.

מה הלאה?

משרד התקשורת החליט לשים קץ תופעה וקבע, כי אם ספק תוכן כלשהו רוצה לקבל תשלום, הוא נדרש להשתמש בקידומת הפרימיום 1-900, שבה המשתמש צריך לשלם על כל דקה 50 אג’, והיא אינה כלולה בחבילות ה”ללא הגבלה” של חברות הסלולר.

בדצמבר 2014 החליט משרד התקשורת לסגור את הקווים האלה.

ההחלטה היתה אמורה להיכנס לתוקף ב–15 בפברואר 2015, אלא שלצד קמפיין נרחב כנגד משרד התקשורת, פנו נציגי בעלי הקווים לבג”ץ וביקשו לבטל את ההחלטה.

בדיון בבג”ץ שהתנהל היום, רמזו שופטי בג”ץ לנציגי העותרים כי החלטת משרד התקשורת לא תבוטל, והם החליטו למשוך את העתירה.

קווי הנייעס, במתכונתם הנוכחית, יסגרו בעוד שבועיים, בתאריך ה- 17.8. לפי מה שאומרים חלק ממפעילי הקווים, הם יעברו למתכונת של קווי פרימיום, מה שיקשה על פעילותם של הקווים שנפתחו.

העלות היקרה של השיחה תגרום, ללא ספק לירידה מבחינת מספר המאזינים שלא ירצו לשלם מחיר יקר עבור ההאזנה.

המצב החדש גם יקל על ועדת הרבנים לענייני תקשורת – שלחמו בעבר בתופעת קווי הנייעס – שכן עתה הם יוכלו לחסום את הקווים בקלות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נמאס מהמטרדים האלה
    03/08/2015 22:37
    חרדי
  1. מיתקשרים מנתקים מחליפים מספרים