הרוצח לא פעל בוואקום

המשטרה לא העלתה כוננות מול הקהילה הגאה, כי אין לה חשש שהצד החילוני יבוא וינקום נקמת דם. האם כי שם האנשים רגועים יותר? • מתי הורביץ מסביר את ההבדלים בין החברה הדתית לזו החילונית - ומתקשה להחליט איזה רוצח גרוע יותר
מתי הורוביץ
י"ח אב התשע"ה / 03.08.2015 12:44

המחשבה שלא מפסיקה להטריד בימים האחרונים היא אודות המכנה המשותף בין שני המקרים ביממה האחרונה.

בשניהם, יהודים דתיים פגעו בקבוצה אחרת בשם הדת. בשניהם, יהודים דתיים השתמשו באלימות וכוונת רצח.

יתרה מזו: המשטרה לא העלתה כוננות מול הקהילה הגאה. אין לה חשש שהצד החילוני יבוא וינקום נקמת דם. כי שם האנשים רגועים יותר.

ואם כן נשאלת השאלה: האם הדתיים רוצחים יותר?! או קרובים יותר לרצוח?!

עובדתית, לא.

כשסופרים מקרי רצח בחברה הדתית מול החברה החילונית, מתקבלת תמונה הפוכה, באופן קיצוני.

בחברה הדתית אין רצח על רקע רומנטי, ולא על מריבת חניה. אין מלחמת כנופיות, וגם לא סתם לשם התעללות. בחברה החילונית, לעומת זאת, התופעה קיימת ובועטת.

בעשור האחרון מאות אנשים קיפחו את חייהם בחברה החילונית על רקע פלילי. אחוז קטן מאוד מזה התרחש בחברה הדתית בישראל.

אז מה ההבדל?

ההבדל הוא שבחברה הדתית אנו יכולים למצוא רצח ושימוש בכוח על רקע אידיאולוגי, ואילו החברה החילונית לימדה את עצמה שאידיאולוגיה היא לא סיבה לחיסול הזולת.

הליברליות החילונית גורסת שכל עוד הזולת לא מזיק לך – אסור לך להזיק לו.

לכן, מקרי הרצח שמגיעים על רקע סכסוך בין שני צדדים – פחות מזעזעים את הרחוב החילוני, שכן שם כביכול קיימת סיבה למעשי האלימות.

זה מה שמבדיל בזעזוע בין שריפת תינוק ערבי שלא הזיק לבין רצח על רקע מריבה שבה האחד הזיק לרעהו.

נזק מסוג אחר

אלא שלמעשה, גם הדתיים יוצאים מנקודת הנחה זו.

אצלם קיים סוג נזק שלא קיים בעולם החילוני – הנזק הרוחני. בעולם הדתי, המשמעות האמיתית של האדם – אלו דעותיו, האידיאולוגיה קדושה. היא לא משחק שבו כל שחקן בוחר בדרך שלו.

הפסוק שמלווה את היהודי הדתי מלידתו עד מותו, הוא שישנן שתי דרכים בלבד. ורק אחת מהן נכונה: “רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע… וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ”.

ולכן, על אף שבחברה הדתית יש גם יש מריבות על רקע חניה, ירושה ועוד, אבל האדם מצווה לספוג ולא לפתח אותן. זהו נזק שצריך להתגבר עליו, זו לא סיבה לחסל את הזולת, ואכן בפועל מקרי הרצח בחברה הדתית שואפים לאפס עגול.

אבל נזק רוחני, כגון דעות כפרניות, או מצעד שנחשב לתועבה – זהו נזק מהותי נצחי, שעליו יש הרבה פחות סליחה ומחילה.

כך שצודקים הם הטוענים שישי שליסל לא פועל בוואקום, אלא מתוך רקע של גינוי וביזוי הקהילה הגאה – בחברה הדתית-חרדית; וצודקים הם הטוענים ששורפי כנסיית ‘הלחם והדגים’, או הפעוט – פועלים מתוך רקע דתי.

צודקים במאת האחוזים. אבל אם ניקח 100 מקרי רצח שבהם יהודים רצחו לאחרונה, נגלה ששניים מתוכם פעלו ממניע אידיאולוגי-ערכי, ואילו כל היתר פעלו ממניע בהמי-כוחני.

הדתיים פעלו מערכים, והחילונים מבהמיות.

כל הרוצחים פסולים בעיני, אבל קשה לי להחליט מי יותר גרוע.

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ההוקעה של הצועדים נכונה
    03/08/2015 19:10
    ע
  1. הדבר דומה לאדם שירצח גנב ויאשימו את משפחתו שהם שונאים גנבים.

  2. אבחנה מעניינת ומפתיעה
    04/08/2015 07:32
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. הרצח במצעד
    04/08/2015 18:54
    אלי מורן
  4. קודם כל-מצוות ״לא תרצח״.
    הלוואי שהייתם מקיימים את עשרת הדיברות כלשונם לפני שאתם מתפלספים.
    יש לי הרגשה שלדעתך הרצח הזה ״קצת פחות נורא״ או ״טיפה׳לה מוצדק״.

  5. הבעיה האמתית היא
    09/08/2015 01:06
    haim
  6. לפי דעתי הבעיה האמתית של הציבור החרדי הוא שלא מסוגלים ולא רוצים לקבל דעה של מישהו אחר לאף אחד אסור לחשוב אחרת ממני אני האמת האבסולוטית וזה גם מה שגורם למלחמות העולם בתוך הציבור החרדי ופשוט שוכחים כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונים

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   09/08/2015 02:19

      שליסל הוא מטורף זה נכון , אבל במקרה שלו הוא צודק כי הקבוצה הזאת היא תועבה , ומה משמעות המילה להכיל אך השונה?
      מי שהכי לא מכיל זו הקבוצה הזו בעצמם.
      הם לא חייבים להכעיס ולהתקיף ולחייב את רבים מבני ירושלים הקדושים ולאו דווקא חרדים להיות נוכחים בגועלם. הם אילו שלא מכילים ולא מוכנים לקבל את השונה.
      מה רע להם לעשות את מה שליבם הרע חפץ מבלי לעורר כל כך הרבה רעש ?
      יש לך על כך תשובה?! תערער בדבר