יונתן פולארד המום: מחכה בכיליון עיניים לאשתי האהובה

נתן פרל
|
י"ג אב התשע"ה / 29.07.2015 00:30
פרקליטו של פולארד: “שוחחתי עם פולארד בטלפון מיד לאחר ההודעה. לא היה לו הרבה מה לומר מלבד להודות לאלוהים ולכל התומכים” • פולארד: “אחרי 30 שנות מאסר ומאבק אני מחכה בכיליון עיניים להתאחד עם אשתי האהובה אסתר”

פרקליטו של יהונתן פולארד, עורך הדין אליוט לאוור, היה אולי האדם הראשון לדבר עם פולארד אחרי שהתבשר על שחרורו הצפוי ב-20 בנובמבר.

“שוחחתי עם פולארד בטלפון מיד לאחר ההודעה”, סיפר לאוור לחדשות ערוץ 2. “הוא היה המום וחסר מילים”.

“לא היה לו הרבה מה לומר מלבד להודות לאלוהים ולכל התומכים שלו”, הוסיף לאוור. “הוא מאוד שמח בשביל אסתר (אשתו) שנלחמה למען שחרורו במשך כל השנים האלה. אני בעצמי מאוד מאושר. ממש חיכינו ליום הזה שיגיע. אנחנו שמחים שהוא סוף סוף יוכל להתאחד עם אסתר אחרי 30 שנים בכלא”.

לדבריו, בחודשים הקרובים יתוכנן השחרור מבחינה לוגיסטית. “גם ליהונתן נותרו ארבעה חודשים לחשוב על מה הוא רוצה לעשות בחיים החופשיים שלו. הוא מתכנן חיים מאוד פרודוקטיביים יחד עם אשתו”.

עורך הדין לאוור התייחס גם לאפשרות שפולארד יאלץ להישאר בארצות הברית בחמש השנים הראשונות לשחרורו. “אנחנו מקווים שהוועדה (ועדת השחרורים) לא תמנע את יציאתו מארה”ב לישראל, אבל מוקדם מדי בשביל לדעת אם אכן יימנע ממנו להגיע לארץ. נחכה לראות מה תחליט הוועדה”.

מוקדם יותר הערב פרסמו פרקליטיו הודעה לתקשורת בה ציינו בשמו כי הוא מודה לאנשים הרבים שסיפקו את שורשי התמיכה בשחרורו “בעצרות, בשליחת מכתבים, בשיחות טלפון לנבחרי ציבור ובתפילות לשלומו”.

“ג’ונתן מבקש להביע את הערכתו לכל פעולה שבוצעה עבורו, גדולה וקטנה”, הוסיפו.

באשר למשפחתו של פולארד, עורכי דינו מסרו: “ג’ונתן מצפה לפגוש שוב את אשתו האהובה, אסתר”.

“מבקש להודות לנתניהו”

יו”ר המטה לשחרור יהונתן פולארד, אפי להב, הקריא אמש הודעה בשמו של פולארד שנמסרה למטה באמצעות עורכי דינו, לאחר שנודע על שחרורו בחודש נובמבר הקרוב.

“אחרי 30 שנות מאסר ומאבק אני מחכה בכיליון עיניים להתאחד עם אשתי האהובה אסתר שנלחמה כל השנים, חיכתה בנאמנות והצליחה לשמר את גחלת התקווה במשך תקופה בלתי נתפסת זו”, אמר פולארד.

“אני מבקש להודות גם לפעילים בארצות הברית ובישראל שלא שכחו אותי כל השנים, לראש הממשלה בנימין נתניהו שפעל יותר מכל ראש ממשלה אחר לשחרורי, ולנשיא לשעבר שמעון פרס”, הוסיף.

יו”ר המטה אפי להב הוסיף: “אחרי 30 שנה בכלא, יהונתן ואסתר זקוקים כעת לתקופה שקטה שתאפשר להם לחזור ולהשתקם. ועל כולנו, יחד עם תחושת ההקלה וההתרגשות, לוודא שאנו מאפשרים להם את השקט שלו הם זקוקים”.

לדבריו, לצד התודה הגדולה לכולם, בני הזוג פולארד מבקשים תקופה שקטה ורגועה שתאפשר להם לחזור לחיים הנורמאליים ולאלמוניות שלהם ייחלו כל השנים. “בעזרת ה’ יהונתן ואסתר מקווים להודות לכל אחד ואחד מכם באופן אישי”.

מיהו פולארד?

ג’ונתן פולארד נולד ב-1954 בעיר גלווסטון שבטקסס למשפחה יהודית. הוא הצעיר מבין שלושה ילדים לפרופסור מוריס פולארד, מיקרוביולוג, ולמלכה, עקרת בית.

בין השנים 1972-1976 למד לתואר ראשון במדעי המדינה באוניברסיטת סטנפורד ולאחר מכן החל בלימודי משפטים, שאותם נטש לאחר כמה חודשים. לאחר מכן למד יחסים בינלאומיים, אולם גם את הלימודים האלו עזב. ב-1979 התקבל לעבודה במודיעין של הצי האמריקני – לאחר שנדחה על ידי ה-CIA עקב בעיות אמינות שעלו מבדיקת הפוליגרף שלו – ועבד כמנתח חומרי גלם מודיעיניים.

בתחילת שנת 1984 יצר פולארד קשר עם אלוף-משנה אביאם סלע, שקישר אותו ללשכה לקשרי מידע (לק”ם), גוף מודיעיני חשאי במשרד הביטחון שבראשו עמד באותם ימים רפי איתן.

במשך קרוב לשנתיים, העביר פולארד אלפי מסמכים, ששימשו את ישראל להיערכות הגנתית מפני נשק להשמדה המונית של ארצות ערב ואף לפעולות התקפיות, שהידועה שבהן היא הפצצת מפקדות אש”ף בתוניסיה ב-1 באוקטובר 1985 במסגרת מבצע “רגל עץ”, כתגובה לשורה של פיגועים שביצע הארגון‏‏.

במהלך שנת 1985 החלו הממונים עליו בצי לחשוד בו. אחרי שגילו במשרדו מסמכים שלא היו קשורים ישירות לעבודתו, עירבו את הבולשת הפדרלית (ה-FBI) בחקירה.

ברגע שנודע לפולארד שארה”ב בעקבותיו, הוא נמלט לשגרירות ישראל בוושינגטון, אולם גורש משם אל זרועות חוקרי ה-FBI שהמתינו לו מחוץ למקום. איתן אף הודה לימים כי הורה “לזרוק אותו החוצה” מבית השגרירות, וכי הוא אינו מתחרט על כך.

פולארד הואשם בריגול ונשלח לרצות עונש מאסר עולם ללא אפשרות לקצוב את עונשו. על אשתו אן נגזרו חמש שנות מאסר, אולם היא שוחררה כעבור קצת יותר משלוש שנים בשל בעיות בריאות, ועברה לישראל.

פרט לפולארד, יתר המעורבים בפרשה, בהם סלע, איתן ורפי יגור, שהיה המפעיל של פולארד בניו יורק, יצאו ללא עונש. בעת שניתן העונש, הוגדר מאסר עולם בחוק האמריקני על 30 שנות מאסר.