על איזה פניות מהציבור ח”כ אורי מקלב לא מוכן להגיב?

ועדת הכנסת לכללי אתיקה התכנסה לדון: באילו ביטויים רשאים יהיו חברי כנסת לעשות שימוש ומתי הם חייבים להשיב לציבור • ח"כ מיקי רוזנטל: "קללות וניבול פה זה עניין תרבותי"
ט"ו אייר התשע"ד / 15.05.2014 10:57

אתה תחליט בשבילי מה להגיד?” הזדעק ח”כ דב חנין בדיון בוועדת הכנסת על כללי האתיקה לחברי כנסת, בתגובה להצעתו של דניאל מילוא מהמרכז לאתיקה במשכנות שאננים – שהציע לסייג את הביטויים בהם רשאים יהיו חברי כנסת לעשות שימוש.

הוועדה המשיכה לדון היום בהצעת כללי האתיקה שנוסחו על ידי יו”ר ועדת הכנסת ח”כ צחי הנגבי וח”כ מיקי רוזנטל. הדיון נסב בעיקר סביב שני סעיפים – לשון הולמת ותשובות ח”כים לפניות ציבור.

דניאל מילוא מהמרכז לאתיקה: “סעיף הלשון ההולמת הוא פתוח, לכן צריך לשים סייגים. ראינו ביטויים שהציבור לא היה מוכן לסבול. ביטוי חריף בעיני ייחשב מעודן בעיני אחר. לכן אני מציע לתת סייגים. לומר נאצי זה בסדר?” ועל כך הגיב ח”כ דב חנין בכעס: “אתה רוצה שנסתום פיות?”

ח”כ מיקי רוזנטל, שניהל את הדיון אמר: “קללות וניבול פה זה עניין תרבותי. לפעמים ח”כ רוצה להביע שאט נפש לתופעה והוא מתאר במילים שבעיניך יתפרשו כלא ראויות. מי קובע מה לא ראוי? לכן ועדת האתיקה תחליט אם הביטוי היה ראוי ואני בטוח שישתמשו בסמכותם להוקיע ביטוי לא ראוי באופן מאד נדיר”.

זו לא תשובה זו מריחה

נושא נוסף  שנדון היום הוא טיפול הח”כים בפניות ציבור. הוויכוח נסוב סביב השאלה האם נכון להציב רף לפיו ח”כ חייב להשיב לכל פנייה.

ח”כ אורי מקלב: “אני מקבל פניות רבות בענייני השקפה, שאני לא מעוניין להתייחס עליהן. מדובר בנושאים רגישים ולפעמים שואלים על מנת להכשיל. אני לא רוצה להעצים מחלוקות. יש גם פניות שעוסקות בעוולות – אדם שלח לי מכתב של עשרות עמודים על עוול ששופט עשה לו. יש גם טלפונים קבועים ללשכה, ביניהם מספר אנשים פגועי נפש שנוהגים להתקשר מבית החולים, שלא לדבר על מאות תובנות ורעיונות. אין לי כלים להשיב לכולם, למרות שאני משתדל להשיב לכל מי שפונה עניינית”.

ח”כ מיקי רוזנטל טען כי מצופה מכל אדם, על אחת כמה וכמה מח”כ, להשיב לפונים גם אם הפנייה לא רלוונטית. מאידך ציין כי חבר הכנסת גם רשאי לבחור שלא לענות. ח”כ דב חנין הזכיר לנוכחים כי הנחת העבודה שלהם כי הוא מצליח לראות את כל הפניות היא אופטימית ולא ריאלית “יש הצפה אדירה של מאות פניות בשבוע. אנשים כותבים בדם ליבם ואני לא עומד בזה”.

ח”כ רוזנטל ניסה להציע כי על עניינים שאינם בתחום סמכותו של חבר הכנסת ישיב בנוסח ”פנייתך אינה בתחום סמכותי”, אך ח”כ מקלב הגיב כי “זו לא תשובה, זו מריחה”.

הוויכוח על ניסוח סעיף זה (סעיף 24 בהצעה) לא הושלם, והיועץ המשפטי של הכנסת יגבש נוסח חדש שיובא לדיון במועד אחר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות