על כל הקופה: כך מצאה עצמה קופת ‘מכבי’ בלב הסיכסוך הליטאי

מאבק אדירים מתנהל בימים האחרונים ברחוב החרדי בין קופות החולים, לקראת תום המועד המאפשר מעבר בין הקופות • מדוע 'ועד ידידי הפלס' משכנע לקוחות לערוק מקופות מכבי וכללית - למאוחדת ולאומית • ולמה ה'וועד למען כבוד רבותינו', התומך ב'יתד נאמן', ממריץ אנשים לחזק דווקא את קופת חולים מכבי • מי ינצח?
שרי רוט ושמואל הכהן
י"ד אייר התשע"ד / 14.05.2014 18:31

מאבק אדירים מתנהל בימים האחרונים בין קופות החולים, כאשר ברקע עומד המועד האחרון למעבר בין הקופות לרבעון הנוכחי.

לאחרונה הפכה אפשרות הבחירה בין הקופות לקלה ומהירה, מה שיצר, באופן טבעי, תחרות אינטנסיבית בענף. מטבע הדברים, ככל שקרב יום המעבר מנסה כל קופה למשוך לצידה לקוחות, וזאת באמצעות קמפיינים בתקשורת – כולל בתקשורת החרדית – ובאמצעות סוכנים הפועלים במגזר.

בחודש האחרון, בעקבות הוראה של משרד הבריאות לגבי חלוקה מחדש בין תקציב המידע לתקציב השיווק, נוצרה בעיה לקופות החולים, והן העבירו את תקציבי הפרסום בעיקר לעיתונות המקומית – בתקשורת הכללית כמו גם בתקשורת החרדית. לפי אותן הוראות, במודעות חייבים לציין את שמו של הסניף המקומי, כולל פירוט השירותים שהוא מעניק.

חשוב להדגיש כי מבדיקת נתוני הפרסום בעיתונות היומית, הרי שעד לחודש האחרון – טרם הוראת משרד הבריאות – גם ‘מאוחדת’ וגם ‘לאומית’ פרסמו בכל היומונים החרדיים , מלבד ביומון הפלס, ביטאון סיעת ‘בני תורה’.

גורמים בתנועת ‘בני תורה’ מנסים לנכס לעיתון ‘הפלס’ את השינוי במדיניות הפירסום. התיאורייה שלהם מדברת על כך שקופות החולים מצאו עצמן בדילמה, שכן אם תפרסמנה ביומונים החרדיים לא יוכלו לדלג על ‘הפלס’, ולכן התקבלה ההחלטה שלא לפרסם ביומונים כלל. אותם גורמים  מוסיפים ומתארים את הסבל שעובר העיתון, בשל לחצים מצד ‘יתד נאמן’ ובכירים העומדים מאחוריו. מדובר, לדבריהם, ב”קרטל שעשו נגדו כמעט כל חברות הפרסום בארץ”.

ב’יתד נאמן’ לא מגיבים לטיעונים מהסוג הזה, אך אילו היו מגיבים היו מן הסתם מסבירים כי כמו בכל דבר יש את כוחות השוק: הציבור הליטאי ברובו הגדול נשמע להוראות הגראי”ל שטיינמן והגר”ח קניבסקי, שכבר הביעו בעבר את דעתם, בצורה נחרצת, נגד עיתון ‘הפלס’, כך ששיתוף פעולה  של חברות עם היומון יוביל, באופן אוטומטי ומבלי שיהיה צורך לומר זאת אפילו, להחרמת החברות מצד רוב הציבור הליטאי.

כך או כך, במחנה ‘בני תורה’ החליטו לעשות מעשה ולהוכיח בשטח את כוחם. לדבריהם, “אם בשאלת מספר הקוראים של העיתון הפלס התשובה אינה ברורה ולא ניתן להוכיח מספרים – שאלת מספר המצביעים למפלגת בני תורה-עץ בבחירות לעיריות די ברורה. לפי נתוני ועדת הבחירות המרכזית בירושלים, הצביעו עבור רשימת עץ 7530 איש,  במודיעין עילית 2984 איש, ובבני-ברק 4880 – את אותם מצביעים מנסים בוועד ידידי הפלס לאגד לכוח צרכני מול החברות במשק, הבנקים, חברות האשראי ועוד”.

בהקשר זה יצוין, כי במספרים אלו נכללים מצביעים שהצביעו למפלגה מקרב ערביי מזרח ירושלים, חרדים עובדים מתפקדי ליכוד בבני-ברק, וחסידויות שונות בירושלים שהצביעו למפלגת בני תורה, כחלק מהסכם שכלל את הכתרת ניר ברקת לראשות עיריית ירושלים.

כדי להוכיח את כוחם, החליטו תומכי הפלס להקים את ‘ועד ידידי הפלס’, שיאגד את הכוח הכלכלי של מצביעי מפלגת בני תורה ומנויי העיתון. העומדים מאחורי הוועד מודים כי אין רב שהורה להם לפעול כפי שהם פועלים, אך מבחינתם “זהו צורך השעה”.

“אנחנו לקוחות של בנקים חברות אשראי קופות חולים ומנויים רק לעיתון הפלס, ומגיע לנו לקבל המידע והמבצעים כמו מנויים לכל עיתון אחר”, הם אומרים. “המאבק כאן הוא לא על השקפה, אלא מאבק על זכות בסיסית לקבל שירות מחברות שנהנות מכספינו”.

בין לבין הם מודים, כי בין מטרותיהם, דרישה לפיה “אם אין אפשרות לחברות לפרסם בהפלס מחשש לטרור וכדומה, שלא יפרסמו לא ביתד ולא בהפלס. פרסום רק ביתד פוגע בנו. מאוחדת ולאומית כבר תקופה ארוכה לא מפרסמת לא בהפלס ולא ביתד. לכן, אנו עסוקים בלשכנע אלפי לקוחות לערוק ממכבי וכללית למאוחדת ולאומית”.

המאבק  הבא, לדבריהם, הוא מעבר של אלפי לקוחות לבנק  איתו הם נמצאים במשא ומתן. “לא נרפה עד אשר חברות הפרסום שיוצרות את החרם יבינו את הטעות”, הם מבטיחים.

לשאלה, האם הם אינם מבינים כי חברות הפרסום אינן יכולות לפרסם, כאשר ברקע יש את מכתביהם של הגראי”ל שטיינמן והגר”ח קנייבסקי נגד הפרסום ב’הפלס’ – הם משיבים כי גם כאשר הגרי”ש אלישיב זצ”ל יצא נגד עיתון משפחה, המשיכו החברות לפרסם בעיתון.

אלא שגם הצד השני אינו יושב ומכלה זמנו בקריאת עיתון. גורמים מרכזיים בציבור הליטאי, המביעים זעם על כך שלדעתם נטלה קופת חולים מאוחדת צד במאבק הליטאי – הקימו ועד מקביל, המאשים את הקופה כי היא “משתפת פעולה, תמורת תשלום, עם פעילות עיתון ‘הפלס’ להעברת לקוחות מקופות אחרות”. חשוב לציין כי בשיחה עם גורם בכיר ב’דגל התורה’ הוא מבהיר כי קופת חולים מאוחדת מכחישה מכל וכל שיתוף פעולה שכזה – והוא גם מאמין לה. מצד שני, הוא אומר, הוא יכול להבין את מי שרוצה לגבות את קופות החולים שניזוקו מהמהלך של ‘בני תורה’ – את קופות החולים ‘מכבי’ ו’כללית’.

תחת השם ‘ועד למען כבוד רבותינו’, החלו אותם גורמים בפעילות קדחתנית, כאשר אל מכשירי הטלפון של בתים רבים בשכונות הליטאיות הגיעה שיחת טלפון ובה הוראות מעבר לקופה, כשהיעד המומלץ – קופת חולים ‘מכבי’.

 וזו לשון ההודעה המוקלטת:

“אדם שמחזיק ברשותו כרטיס אשראי יכול להגיע לכל סניף של מכבי עם תעודת קופה וכרטיס אשראי. על מנת לעבור יש לפעול באחת משני הדרכים: יש לגשת לבנק הדואר עם ספח ת.ז. בו מופיעים הילדים או לחילופין על האשה לגשת עם תעודת הזיהוי לסניף קופת החולים. תאריך אחרון למעבר – מחר יום חמישי. יחד נזכה לקדש שם שמים ולהראות שאלה שתומכים והולכים עם גדולי ישראל הרי שהציבור מחזיר להם בכפל כפליים. יחד נחזק את הקופה שנפגעה”.

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ראיתי את הרשימות אלפים עזבו את מכבי וכללית מכל רחבי הארץ
    14/05/2014 18:41
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. קופות החולים בהלם

  2. .
    14/05/2014 19:22
    יוני גרין
  3. אף אחד לא מפחד מאיומי הפלס
    14/05/2014 22:06
    דוד
  4. שום קופה לא מפרסמת בהפלס
    אחרי שלבין לקח מיתד 2 מליון שקל הוא עוד מסוגל לדבר על החרמות?

    • יוסי   15/05/2014 13:47

      אם לא היו מחרימים הוא לא היה לוקח

  5. חכמים
    15/05/2014 20:42
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  6. זה זכותם להחרים את מי שהם מחליטים