הרפובליקנים תקפו את ג’ון קרי בסנאט: “האיראנים רימו אותך”

דוד ליבוביץ
|
ז' אב התשע"ה / 23.07.2015 20:25
ביקורת חריפה מצד יו”ר הוועדה ליחסי חוץ של הסנאט, הסנטור הרפובליקני בורקר על ההסכם עם איראן: “הסדרת בעבור איראן מסלול נטול הפרעות בדרך לנשק גרעיני” • קרי: “המתנגדים להסכם, מעלים חלופות לא-הגיוניות – פנטזיות של חדי קרן”

מזכיר המדינה האמריקני ג’ון קרי, שהעיד בשימוע בפני ועדת יחסי החוץ של הסנאט האמריקני על הסכם הגרעין עם איראן, הותקף כבר בתחילת הדיון: “האיראנים רימו אותך”.

את הדברים אמר לקרי יו”ר הוועדה, הסנאטור הרפובליקני בוב קורקר: “מה שאני חושב שקרה בשיחות הגרעין זה, שהסדרת בעבור איראן מסלול נטול הפרעות בדרך לנשק גרעיני”.

קרי השיב: “האלטרנטיבה לעסקה שהשגנו עם איראן אינה ‘עסקה טובה יותר’, איזה סידור מהאגדות שיכלול כניעה מוחלטת של האיראנים. זאת פנטזיה – חד וחלק.

“אותם המתנגדים להסכם שאמור להגביל את תכנית הגרעין של טהראן בתמורה להקלה בסנקציות. מעלים חלופות לא-הגיוניות – פנטזיות של חדי קרן, שדורשות כניעה מוחלטת של איראן”.

“החלופה האמתית היא הסכם טוב יותר”, השיב יו”ר הוועדה.

גם הסנאטור ריקי רוביו, שמתמודד על ראש המפלגה הרפובליקנית לקראת הבחירות לנשיאות ב-2016, טען כי אובמה חתם על “הסכם נורא”, שלדבריו “מעניק פרס לאיראן על הרקורד הנוראי שלי בנושא זכויות אדם”.

רוביו הוסיף: “הישרדותו של ההסכם לא מובטחת בתום הכהונה הנוכחית” של אובמה.

בדיון בסנאט, שצפוי לארוך עוד שעות ארוכות, משתתפים גם שר האנרגיה ארנסט מוניז ושר האוצר ג’ק לו שינסו להגן על העסקה.

השלושה צפויים להיתקל בשאלות קשות – הן מצד הדמוקרטים והן מצד הרפובליקנים.

על פי הערכות נכון לעכשיו צפוי ההסכם לקבל את אישורו של הקונגרס ב-17 בספטמבר, אם כי ביקורות גלויות כנגדו נשמעות מצד הרפובליקנים.