‘יתד’ על המע”מ: “מה שמדריך את ויינשטיין זו שנאה ושנאה ושנאה”

אפליית הציבור החרדי ברכישת הדירות ללא מע"מ, עליה סיכמו שר האוצר יאיר לפיד והיועץ המשפטי לממשלה, הובילה את מערכת 'יתד נאמן" להפנות חיצים דווקא כלפי ויינשטיין • המאמר בפנים
שמואל הכהן
י"ג אייר התשע"ד / 13.05.2014 16:27

אפליית הציבור החרדי, עליה סיכמו שר האוצר יאיר לפיד והיועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין,  לפיה רק יוצאי צבא או שירות לאומי יזכו להטבה של הנחת 0 במע”מ על רכישת דירות עד שווי של 1.6 מיליון ש”ח, הובילה לסערה פוליטית. הפוליטיקאים החרדיים, כמו גם שרים וחברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה, הפנו את החיצים כלפי שר האוצר, אולם איש לא תקף את היועץ המשפטי, שהכל בחרו להציגו כאילו רומה על ידי משרד האוצר.

אלא שמערכת ‘יתד נאמן’ החליטה לכוון את חיציה, ללא פשרות, דווקא כלפי ויינשטיין.

וכך נכתב במאמר המערכת של החינמון הליטאי:

המילה “אנטישמיות” קצת חריפה, כדי להגדיר את הודעת משרד האוצר ומשרד המשפטים, בנושא הפטור ממע”מ לרוכשי דירות, במיוחד בשל העובדה שהיא כוללת בתוכה גם את הערבים, אבל אין ספק שאם החלטה מעין זו על כל המשתמע ממנה היתה מתקבלת בכל מדינה אחרת על גבי הגלובוס, זו היתה הגדרתה. נתאר לעצמנו כי מדינה קתולית, כמו איטליה למשל, היתה מעבירה חוק שרק מי שתורם כספים לכנסייה ומבקר בה מדי יום ראשון, זכאי להטבות ממשלתיות אלו ואחרות. איזו סערה היתה מתחוללת בארץ, על האפלייה הבוטה, המבישה, הנגועה כל-כולה בשנאת האחר. אבל אין צורך לדאוג: אף מדינה דמוקרטית מערבית, לא היתה מקבלת החלטה מסוג זה המפלה בין אזרח לאזרח, בין דם לדם.

אבל הגרוע שבעתיים בהחלטה זו, הצביעות של מי שמתהדר בתואר “היועץ המשפטי לממשלה” מר ויינשטיין, שניסה לרגע להציג עצמו כמי שדואג לדמוקרטיה. כאשר לפיד הניח לפניו את ההצעה לפטור ממע”מ יוצאי צבא, התנגד היועץ המשפטי נמרצות, בטענה שחוק מעין זה לא יעבור בבג”ץ. מדינת ישראל, היא כידוע, מדינה שוויונית, בנוסח רוסיה הסטאליניסטית, בה הכל היו שווים בפני החוק, אבל היו בה “שווים יותר”. אבל מה לעשות, שכולם צריכים לשחק את המשחק. היועץ המשפטי, הממשלה, הבג”ץ. אי אפשר לחוקק חוקים מפלים בעליל, זה לא יעבור.

אז מה עושים? שוברים את הראש. מחפשים רעיון יצירתי שיאפשר להפלות בלי אפלייה. לרבע את המעגל. ליישר את העקום.

כך ישבו היועצים המשפטיים וחיפשו את הדרך כיצד להפלות את החרדים, בלי שזו תכונה אפלייה. והנה נמצא הרעיון הגאוני, שאין כל ספק כי מי שהגה אותו ראוי ל”פרס ישראל” על “מפעל חיים”. אסור להפלות. החוק חייב להיות שוויוני. אבל מותר לתת הטבות ליוצאי צבא. זה לגיטימי. אלו הם הנתונים ומהם יצא החוק הגאוני: כל אזרחי המדינה, אם הם רוכשים דירה ראשונה, יקבלו פטור ממע”מ, אבל – וכאן הגיע ה”אבל” הגדול – יהיה הבדל במחיר הדירה עליה יקבלו את הפטור. יוצאי צבא יהנו מפטור על דירה גדולה יותר ואילו האחרים – קרי: חרדים וערבים, נכים, חולים ומשתמטים – יקבלו פטור על דירה קטנה יותר. כך יהיה החוק שוויוני, עם נטייה קלה לעבר המשרתים בצבא, יהיה שירותם בגבול הלבנון או בגלי צה”ל. מה יותר גאוני מזה?

עכשיו רק צריך להחליט על הסכומים. יוצאי צבא יוכלו לרכוש דירה עד 1.6 מיליון שקל ולקבל פטור ממע”מ, היינו הטבה בסך 288 אלף ש”ח, ואילו האחרים יוכלו לרכוש דירה עד 600 אלף שקל, כאשר ההטבה היא 108אלף ש”ח. מותר להיטיב מעט עם יוצאי צבא. עד כאן זה לגיטימי. יש רק בעייה שולית, קטנה, מזערית. משהו בלתי מורגש. אין כמעט אפשרות לרכוש במדינת ישראל דירה – היינו מבנה עם קירות, חדרים, שירותים ושאר נתונים בסיסיים – במחיר המגוחך הזה. אין דירות שכאלה, למעט אולי קראוונים שנותרו לפליטה ממגורשי עזה. אז מה חושבים האזרחים? היועץ המשפטי לממשלה, האיש המלומד הזה, אינו יודע פרט שולי זה? האם כאשר הוא הוציא מתחת ידו את ההסכמה להגן בבג”ץ על חוק מעין זה, בו יקבלו גם הערבים והחרדים ושאר פליטי הצבא, הטבת מע”מ על דירה שאינה בנמצא, הוא לא ידע את המשמעות של הדברים? האם היה עליו להמתין להודעת שר השיכון אריאל, שהכריז כי אין “חיה כזו”?

אי אפשר לחשוד באדם כה מלומד, משפטן ותיק, אדם בעל השכלה רחבה שאפילו למד לימודי ליב”ה, שלא בירר פרט טכני זה. שלא לדבר על פקידי האוצר, האחראים לא במעט להשתוללות המחירים בתחום הדירות, שהם לא ידעו כמה עולה דירה נורמלית לפחות בפריפריה. ידעו גם ידעו החברים המלומדים הללו. הם ידעו היטב שההצעה שלהם היא אפלייה בוטה, מבישה, שלא היתה מביישת את דרום-אפריקה בימי האפרטהייד, ובכל זאת פירסמו אותה ברבים. היועץ המשפטי לממשלה הסכים להסיר את ה”וטו” שלו מהצעת לפיד, תמורת השוויון המדומה, שאין לו כל בסיס במציאות. איך אמר חבר הכנסת הרב יעקב אשר? “אולי במאדים יש דירות במחיר הזה”.

וזו כבר לא “סתם” רשעות. זו צביעות במרעה. זו נבזות שפלה, של אנשים שכל מה שמדריך אותם זו שנאה ושנאה ושנאה. אותו וינשטיין שהסכים לכופף את כל החוקים, להתעלם מכל הנתונים, ולקבל החלטה הזויה על בחירות חוזרות בעקבות מידע על זיוף 36 קולות, לא התבייש להסכים להצעת חוק אנטי-דמוקרטית בעליל, תמורת “שוויון” שאפילו לא קיים על הנייר. שאין בו אחיזה אפילו לא בתיאוריה. פשוט לא יאומן, ואולי דווקא כן. בממשלה האכזרית הזאת, שאין לה סנטימנטים לאזרחים, לא רק לחרדים, הכל ייאמן. מתוך שנאת חרדים בלתי נשלטת, צריכים כל האזרחים לסבול מקיצוצים דרקוניים בתקציבים, בקצבאות, בהטבות. לפיד יודע נפש צאן מרעיתו, בהם לא מעט משתמטי-צבא, שיהיו מוכנים לכל סבל, לכל גזירה ובלבד שזו תפגע גם בחרדים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לא לשכוח שמה שמניע את יתד זה שנאה
    28/05/2014 12:30
    חצקל'
  1. שמעתם פעם על בומרנג?