אובמה: “העולם הפך לבטוח יותר. לאירן לא תהיה פצצה”

הנשיא האמריקני התייצב מול המצלמות בבית הלבן לאחר ההכרזה על הסכם הגרעין שהושג בין איראן למעצמות: "השגנו משהו שדורות של עוינות לא השיגו" • "בעוד 15 שנים איראן תהיה רחוקה מנשק גרעיני" • הבהיר כי יטיל וטו על כל החלטה בקונגרס שתעכב יישום ההסכם • נשיא איראן: "היום אנחנו בצומת גורלית בהיסטוריה של מדינתנו ושל המהפכה"
נתן פרל
כ"ז תמוז התשע"ה / 14.07.2015 15:02

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התייצב היום (שלישי) בצהריים מול המיקרופונים בבית הלבן, ומסר את הצהרתו להסכם הגרעין שהושג בין המעצמות לבין איראן.

“אין לי ספק שבעוד 10-15 שנים נהיה בעמדה חזקה יותר, כשאיראן רחוקה יותר מכלי נשק, באמצעות הפיקוח והשקיפות שלנו”, אמר הנשיא האמריקני.

בהתייחסו לאיומיה של איראן על ישראל והחששות הכבדים של נתניהו ומדינות ערב מרכזיות כמו ערב הסעודית ומצרים – אמר אובמה: “אנחנו מודאגים מהאיום של איראן על ישראל ומדינות המפרץ ותמיכה בטרור, ולכן אנחנו נוקטים בצעד זה – משום שנשק גרעיני בידי איראן יאיים יותר על יציבות האזור”.

לדבריו, העיצומים על איראן יימשכו בגין התמיכה האיראנית בטרור. “נמשיך במאמצנו לחזק את יציבות ישראל ונמשיך בעבודה שהתחלנו בקמפ-דיוויד לחזק את הידידות עם מדינות המפרץ. נוודא שהאזור הזה, שידע שפיכות דמים רבה וסבל, ינוע בכיוון אחר”.

את נאומו פתח אובמה בהצהרה: “השגנו משהו שדורות של עוינות לא השיגו – הסכם עם איראן. הסכם זה מייצג את הדיפלומטיה האמריקנית של שינוי אמיתי, שמוביל את העולם למקום בטוח יותר.

“בגלל שארה”ב נשאה ונתנה מעמדת כוח ועקרונות, עצרנו את הפצת הנשק הגרעיני בעולם. וידאנו שאיראן לא תפתח נשק גרעיני. העסקה הזו ניצבת על כל אחד מהקווים הברורים שהצבנו, כדי למנוע את הדרך לפריצה לנשק גרעיני. השקיפות והפיקוח שדרושים לשם כך ייושמו”.

הנשיא פירט את סעיפי ההסכם ואמר: “אנחנו נוודא את כל ההתחייבות הללו. העסקה לא בנויה על אמון, ולפקחים תהיה גישה בכל דקה לאתרי הגרעין, לכל שרשרת האספקה של איראן, לאתרי הצנטריפוגות. איראן לא תוכל להסיט אמצעים לתוכנית הגרעין.

“חלק מהאמצעים הללו ייושמו במשך 25 שנים. ההסכם הזה קבוע – הפקחים יוכלו לבדוק מה שצריך, מתי שצריך. סבא”א הגיעה להסכמה שאיראן תחשוף את כוונותיה בעבר בכל הקשור לתוכנית הגרעין”.

בשלב זה  עבר אובמה לפרט את ההקלות על איראן בתמורה למילוי חלקה בהסכם: “כשאיראן תיישם את העסקה, היא תזכה להקלה בסנקציות. זה ייושם בשלבים. בעשור הקרוב, איראן מוכרחה לציית להסכם לפני שיוסרו עיצומים נוספים. כל זה ייכתב ויאומץ על ידי החלטה חדשה של מועצת הביטחון. בכל מקרה של הפרה יהיו השלכות חמורות להפרת ההסכם.

“הצבנו את העיצומים בשביל להגיע לתוצאות דיפלומטיות, ולא בשביל להוריד את איראן על ברכיה. ללא ההסכם, איראן תוכל לפתח כורים נוספים ועוד סרכזות, ולא היינו יכולים לוודא זאת. תהליך כזה היה גורם למדינות נוספות באזור לפתח תכניות גרעין משלהן”.

אובמה הדגיש כי “לעולם לא יהסס להשתמש בכוח” אולם לדבריו, “איני רוצה שאני, או נשיא בעתיד, יצטרך לעמוד בפני החלטה אם לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני או להשתמש בצבא בשביל לעצור זאת. ללא עסקה, משמעות הדבר הייתה מלחמה.

“אולם אם איראן תפר את העסקה, לכל נשיא ארה”ב בעתיד תהיה אפשרות צבאית”.

בהתייחסו להכרזות מצד חברי קונגרס כי יפעלו למנוע את אישורו של ההסכם, אמר אובמה: “חשוב שאנשי הקונגרס יבחנו את העסקה בנושא כה חשוב. אני מקבל בברכה החלטה של הקונגרס ודיון נוקב בקונגרס” – אבל הבהיר כי יטיל וטו על כל החלטה שתעכב את יישום ההסכם.

נשיא איראן חסן רוחאני אמר בנאום שנשא: “חודש רמדאן הוא חודש של ברכה. שמעתי שאנשים רבים התפללו שאיראן תצליח בשיחות להסכם הגרעין, ואללה קיבל את תפילותיהם”.

לדבריו, “היום אנחנו בצומת גורלית בהיסטוריה של מדינתנו ושל המהפכה. פרק חדש נפתח. הסנקציות לא היו יעילות, אבל הן שינו את חייהם של אנשים”.

רוחאני חזר וטען כי תכנית הגרעין האיראנית היא למטרות מחקר בלבד.

בצהרים  חתמו נציגי שש המעצמות ואיראן בווינה על הסכים הגרעין, כאשר בתמורה יוסרו העיצומים הבינלאומיים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות