מברק שגרם להתאבדות היטלר נחשף – ונמכר ב-55 אלף דולר

במסמך שתואר כ"סודי" ונשלח להיטלר על ידי הרמן גרינג נכתב שאם הוא לא ישמע מהיטלר באותו הלילה - הוא ייקח פיקוד על גרמניה • היטלר נכנס לדיכאון ושבוע לאחר מכן ירה בעצמו • המברק נמכר במכירה פומבית ב-55 אלף דולר
דוד ליבוביץ
כ"ו תמוז התשע"ה / 13.07.2015 18:55

נמכר אחד המסמכים החשובים ביותר מזמן מלחמת העולם השניה: מברק ששלח סגנו וממלא מקומו של אדולף היטלר, הרמן גרינג, אל הפיהרר – מברק שגרם למנהיג גרמניה הנאצית לשקוע בדיכאון ולהתאבד, נמכר בשבוע שעבר במכירה פומבית ב-55 אלף דולר.

על פי דיווח של סוכנויות הידיעות, המסמך שתואר כ”סודי” נשלח ב-23 באפריל 1945. גרינג כתב שם שאם הוא לא ישמע מהיטלר באותו הלילה, הוא ייקח פיקוד על גרמניה. גרינג שהה באותה עת בהרי האלפים בחבל בוואריה, כ-800 ק”מ מברלין, ומהבסיס הנאצי במקום הוא שלח את המברק לבונקר של היטלר בברלין.

כתוצאה מהמברק הזה היטלר הבין, בגלל פרנויות שלו וגם עקב שיחות עם מקורביו, שגרינג מתכנן הפיכה. הפיהרר שהיה כידוע בעל מצבי רוח משתנים, נתקף זעם, האשים את גרינג בבגידה ושקע בדיכאון. שבוע לאחר שליחת המברק, היטלר התאבד כשירה בעצמו.

והיכן שכב המסמך?

מסתבר כי חייל אמריקני בשם בנג’מין בריידין, שבשל פערי השפה לא הבין את חשיבותו, אסף את המכתב עימו לביתו בדרום קרולינה והטמין אותו בכספת, לצד מסמכים נוספים שאסף מהמלחמה.

עשר שנים לאחר מכן מסר בנו של בריידין את המברק למרצה שלו להיסטוריה באוניברסיטה, מבלי שידע מהו ערכו. משם הוא הועבר לידי בית המכירות הפומביות ‘אלכסנדר’ במרילנד, שמתמחה בעתיקות ומסמכים היסטוריים.

כעת כאמור נמכר המברק ב- 54,675 דולר תמורת המסמך.

לצערה של משפחת בריידין היא לא תקבל מאום מהתשלום.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות