ישראלי ממוצא אתיופי ובדואי מוחזקים ברצועת עזה 10 חודשים

חיים טוויל
|
כ"ב תמוז התשע"ה / 09.07.2015 08:54
אברהם מנגיסטה, בן 28, תושב אשקלון הלוקה בנפשו, חצה את הגבול בספטמבר 2014 בחוף זיקים והועבר על ידי חמאס למקום מסתור בעזה • ישראלי תושב הישוב הבדואי חורה מוחזק גם הוא ברצועת עזה • גורם ביטחוני: “מתבצעות פעולות בנושא”

שני ישראלים מוחזקים בידי חמאס – כך הותר הבוקר לפרסום: אברהם מנגיסטו, אזרח ישראלי ממוצא אתיופי, בן 28, הלוקה בנפשו, מוחזק מזה כעשרה חודשים בידי מחבלי החמאס ברצועת עזה, לאחר שחצה את הגבול לתוך השטח הפלסטיני, באזור הבסיס צבאי שבחוף זיקים.

צעיר נוסף,  ערבי ישראלי תושב הישוב הבדואי חורה שבנגב, ששמו אסור לפרסום, מוחזק גם הוא ברצועת עזה. הוא חצה את הגבול מספר פעמים בעבר.

חודש לאחר תום מבצע ‘צוק איתן’ זיהתה תצפיתנית של צה”ל כי אזרח ישראלי מטפס על גדר המערכת באזור החטיבה הצפונית של אוגדת עזה. האירוע החריג צד את עיני התצפיתניות בשל העובדה כי פניו היו לכיוון הרצועה, וכי נשא על גבו תיק אישי.

כוחות גדולים של צה”ל, בראשות מפקד החטיבה באותם ימים, אלוף-משנה ירון פינקלמן, הוקפצו לזירה. למרות זאת מנגיסטה הצליח לטפס על הגדר ולחצות את הגבול, תוך שהוא נפצע קלות מגדר תיל באזור. בשלב מסוים הוא פתח בריצה לעומק הרצועה.

על הפרשה הוטל צו אסור פרסום והחוקרים התחקו אחרי זהותו של הצעיר. מהתחקיר של מערכת הביטחון עלה כי מדובר באדם הלוקה בנפשו שחצה את הגדר מסיבה שאיננה ביטחונית. חוקרי המשטרה הגיעו לבית המשפחה, העבירו את המידע למשפחה והודיעו להם כי הוא בחיים.

אמו של מנגיסטו מתגוררת באשקלון ואילו אביו מתגורר במרכז הארץ. יש לו שמונה אחים ואחיות.

בחקירה של השב”כ התברר, כי הצעיר נהג להיעדר מביתו למשך ימים רבים. בעבר דיווחה משפחתו על שלושה מקרים שבהם יצא מהבית ולא שב. מניגסטו אף מוכר לשירותי הרווחה של עיריית אשקלון.

בתחילה הוריו ואחיו התראיינו לכל התקשורת על המקרה. אולם כעבור זמן מה, בעצת גורמים במערכת הביטחון, הם התנגדו למסור תגובות לכלי התקשורת בטענה שזה יזיק להחזרת בנם.

מאז שנודע דבר היעלמותו של מנגיסטו, דרשו בשב”כ ובמשטרה להוציא צו איסור פירסום גורף על כל פרטי הפרשה. הצו הוארך מעת לעת ומשפחתו של הנעדר התבקשה שלא ליצור קשר עם כלי התקשורת, בטענה שהדבר יכול לסכן את חייו. לבקשת עיתון ‘הארץ’, הוסר היום צו איסור הפרסום.

אמש הגיע לבית המשפחה נציג היחידה לאיתור נעדרים ועדכן אותם כי המדינה הסירה את התנגדותה לפרסום הפרשה, והבוקר כאמור היא הותרה לפרסום. בהמשך היום יערך באשקלון תדרוך לעיתונאים.

ממידע נוסף שהגיע מאוחר יותר התברר, כי תצפיתנים של חמאס זיהו את תנועתו של מנגיסטה והעבירו אותו למקום סודי ברצועת עזה.

בתחילה סברו בחמאס כי בידיהם קלף מיקוח שיסייע להם להקשיח עמדות במשא ומתן לשחרור אסירים פלסטינים בישראל, לצד גופותיהם של אורון שאול והדר גולדין. “חמאס חשב בתחילה שיש לו אוצר בידיים. בשונה מאירועי מלחמה או טרור, שבהם אזרח מוחזק בניגוד לרצונו בשטח הפלסטיני, הנסיבות במקרה הזו היו ברורות”, מצוטט גורם ביטחוני.

גורם ביטחוני אמר עוד, כי אין מידע עדכני על מצבו של הצעיר הישראלי. החמאס טוען, על פי גורמים ביטחוניים, כי אינו מחזיק בו מאחר שהוא אינו חייל ישראלי ואף טען כי שחרר אותו ברחבי הרצועה ומאז לא ברור מה עלה בגורלו.

דבר החזקתו של אזרח ישראלי בידי מחבלי חמאס בעזה נודע ברצועה ואף דווח בכלי תקשורת ערביים לאורך התקופה, אולם בישראל כאמור נאסר לדווח על כך.

בחאמס לא היו מוכנים לאורך כל עשרת החודשים לאשר רשמית את דבר החזקתו של אזרח ישראלי חי בידיהם, אולם בדיונים שהיו עימם הועלה המידע שבחמאס יש קלף נוסף מעבר לשתי הגופות.

גורם ביטחוני התייחס למצבו של מנגיסטה ואמר: “מתבצעות פעולות בנושא אך לא ניתן לפרט עליהן”.