זייפה ‘זכרונות’ מהשואה ותשלם 22.5 מיליון דולר למו”ל

מישה דפונסקה, כתבה את 'תולדות' חייה בשואה, בספר שהיה להצלחה מסחררת • לטענתה, ברחה מביתה במהלך המלחמה, הגיעה אל היער ואומצה על ידי להקת זאבים • הספר התגלה כבדיה, והסופרת תחזיר 22.5 מיליון דולר למו"לית האמריקנית
י"ג אייר התשע"ד / 13.05.2014 10:04

מישה דפונסקה כתבה את ‘תולדות’ חייה בשואה, בספר שהיה להצלחה מסחררת. מישה סיפרה את זיכרונותיה, עת ברחה מביתה במהלך המלחמה, הגיעה אל היער ואומצה על ידי להקת זאבים. שם גם הרגה חייל נאצי.

ב-1997 היא פירסמה אותו בארצות הברית ובתחילה הוא פורסם באנגלית בלבד. ב-1998 תבעה דפונסקה את המו”לית האמריקאית על הונאה, וזכתה בזכויות על הספר ובפיצויי של עשרות מיליונים. מאז תורגם הספר ל-17 שפות ובהן עברית, עובד באיטליה לאופרה ובצרפת לסרט (בהשתתפות שחקנית ישראלית).

הספר משך תשומת לב ספקנית במיוחד, כאשר היסטוריונים גילו סתירות בזמנים בהם גורשו היהודים, וטבעם של הזאבים לא ממש הסתדר עם הסיפור. גם גילוי התיעוד ולפיו דפונסקה הוטבלה לנצרות ולמדה בבית ספר יסודי בסחארביק שבבלגיה, ב-1943 – בזמן בו הייתה אמורה לגור עם זאבים, לא הועילה לה.

ב-2008 הזדעזעו הקוראים לגלות כי מישה, או בשמה האמיתי מוניק דה ואל, זייפה את שמה ואת סיפור חייה, וכי איננה יהודיה כלל. בזמן השואה אמנם הייתה בת שמונה והתגוררה בבריסל, אך לא נאלצה לנדוד 5000 ק”מ בכדי לחפש את הוריה, שמתו אמנם במהלך המלחמה, אך היא אומצה על ידי קרוביה שהוכרו בסביבתם כבני אדם.

“הסיפור הוא לא סיפור חיי, אך הוא המציאות שלי, הוא הדרך שלי לשרוד”, אמרה הסופרת עם הגילוי.

אמש פסק בית המשפט במסצ’וסטס כי דפונסקה תחזיר למו”ל 22.5 מיליון דולר מהפיצויים אותם קיבלה. “זהו הפסק השלישי בתיק”, אמר השופט. “ואני מקווה שהוא יחזיק מעמד הפעם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות