הבדלנים במחוז דונייצק הכריזו עצמאות: חשש למהומות באוקראינה

89% מהמצביעים במשאל העם תמכו בהקמת רפובליקה של דונייצק: בקשה ממוסקבה לספח המחוז לרוסיה • פוטין דורש לכבד התוצאות - האיחוד האירופי וארה"ב: "לא מכירים במשאל העם"
חיים רייכמן
י"ג אייר התשע"ד / 12.05.2014 23:01

תוצאות המשאל-עם שנערך לפני יומיים במחוז דונייצק הוכיח, לכאורה, שרוב המצביעים מעוניינים בהקמת “רפובליקה עממית של דונייצק”, שאינה כפופה לממשל בקייב.

לדברי מארגני המשאל, השתתפו בבחירות כ-75% מתושבי המחוז, מתוכם תמכו 89% בקיומה של ה”רפובליקה הדונייצקית”.

מקורות רישמיים מטעם אוקראינה שללו את חוקיות הבחירות, וטוענים שגם הנתונים המיוצגים שגויים ומגמתיים. לטענת רבים, מאחר והשלטון בקייב הכריז שהבחירות אינן חוקיות, נמנעו מתנגדים רבים מללכת לבחירות, אם כי יש לציין שכמות הבוחרים שנצפו בקלפיות היתה מעבר למצופה. בנוסף לכך, לא היה סנכרון בין המצביעים בקלפיות, כך שניתן היה לבצע הצבעה כפולה, בקלפיות שונות.

“הקהילה היהודית לא מתערבת”

תוצאות הבחירות הגבירו את בטחונם העצמי של העומדים בראש “הרפובליקה של דונייצק”, ובמהלך היום הם הכריזו על עצמאות ופנו בבקשה למוסקבה לספח את מחוז דונייצק לרוסיה. ההכרזה עלולה לערער עוד יותר את המצב הבטחוני במזרח אוקראינה.

בשבועות האחרונים נערכו קרבות עקובי-דם במספר ערים הסמוכות לדונייצק, וקיים חשש ממשי שקרבות בין צבא אוקראינה לתומכי הרפובליקה יגיעו לשיאן בעיר דונייצק.

הקהילה היהודית בדונייצק, בראשות שליח חב”ד הרב פנחס וישצקי, הגבירה את האבטחה במוסדות הקהילתיים, וראשי הקהילה מקווים שהמאורעות יסתיימו ללא מהומות.  הרב וישצקי: “הקהילה היהודית לא מתערבת בפוליטיקה, למרות שהיה מי שניסה לארגן פרובוקציה כאילו התושבים היהודים מחויבים להתייצב במשרדי הרפובליקה ולהצהיר על הון ורכוש”. על שאלת הביטחון האישי אמר: “גם לפני ה-9 במאי היו התראות שעלול להיות מהומות וברוך ה’ הכל עבר בשלום. כולנו תקווה שגורמי הממשל יגיעו להבנות ושהחיים הציבוריים יחזרו ליציבות, מבלי שאף יהודי יפגע ח”ו”.

רוסיה: לכבד את התוצאות

רוסיה ביקרה היום (שני) את האיחוד האירופי בשל הרחבת הסנקציות עליה והפצירה בו לכבד את תוצאות משאל העם במזרח אוקראינה, שקבעו כי המחוזות דונייצק ולוהנסק ייפרדו מהשלטון המרכזי בקייב.

נשיא הנציבות האירופית, הרמן ון רומפוי, גינה את משאל העם שנערך אתמול במזרח אוקראינה על ידי בדלנים פרו-רוסים, שקבע כי המחוזות דונייצק ולוהנסק יתנתקו מאוקראינה ויהפכו לעצמאיים. ון רומפוי אמר כי אירופה מוכנה לנקוט צעדים חריפים יותר נגד רוסיה, אם היא לא תצליח לפתור את המשבר באזור. “אנו לא מכירים במשאל העם – הוא לא חוקי, לא לגיטימי ולא אמין”.

גם הבית הלבן מסר כי ארצות הברית לא מכירה במשאל העם. “משאל העם נועד להעמיק את הפילוג והכאוס במדינה”, אמר דובר הבית הלבן, ג’יי קרני. “אנו מאוכזבים שרוסיה לא הפעילה את השפעה על מנת לסכל את משאל העם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות