שוב קרבים ובאים ימי בין המצרים, שבהם אנו אבלים על חורבן בית המקדש. אך למעשה הכמיהה לבניין המקדש מלווה אותנו בכל יום ויום.
מבט חטוף בלוח השנה היהודי ובסידור התפילה מבהיר מיד את מרכזיותו של בית המקדש בהוויה היהודית. שלוש פעמים ביום, בסיום תפילות העמידה, אנו מוסיפים ומבקשים: “שייבנה בית המקדש במהרה בימינו”. גם ליל הסדר מסתיים בקריאה “לשנה הבאה בירושלים”, והכוונה היא, שבשנה הבאה נעשה את הפסח בבית המקדש בירושלים.
בניין בית המקדש הוא תמצית משאלותיו של העם היהודי לדורותיו. הכמיהה לבניינו ממקדת את הציפייה לבניינה המחודש של האומה היהודית ושיבתה למקומה הראוי לה, ועמה השכינה החוזרת לשכון בישראל.
מקום ההתגלות
מרכזיותו של בית המקדש נובעת בראש ובראשונה מהמצוות הרבות הקשורות בו. בהעדר בית המקדש חיי התורה והמצוות שלנו חלקיים מאוד וחסרים.
מקובל לדבר על תרי”ג מצוות, אבל את רוב המצוות אפשר לקיים רק כאשר בית המקדש קיים.
היהדות איננה תפילין ושבת בלבד, אלא גם קרבן התמיד וקטורת הסמים, לחם הפנים ומנורת המאור. על כל אלה אנחנו יכולים עכשיו ללמוד ולחלום בלבד.
אולם התורה היא תורת חיים, הצריכה להיות מיושמת בתוך המציאות, ולכן אנחנו מחכים ומצפים להתממשותה המלאה, בבניין המקדש.
בית המקדש הוא גם המקום שבו שוכן הקב”ה ומתגלה לעמו. אחת ממצוות התורה היא העלייה לרגל – “לֵראות את פני ה’ אלוקיך שלוש פעמים בשנה”. אומרים חז”ל: “כשם שבא לֵראות, כך בא לִראות”. כלומר, כשם שיהודי בא למקדש כדי להראות את עצמו לפני האלוקים, כך בא לראות “את פני ה’ אלוקיך” – לראות את פני השכינה.
המשנה מתארת את עשרת הניסים שהיו מתחוללים בתדירות בבית המקדש. כל עולה לרגל היה רואה את חוקי הטבע משתנים. הוא לא היה נזקק לאמונה כדי להכיר בכך – הדברים היו גלויים לעיניו. הכול היו רואים את השכינה האלוקית שורה בבית המקדש, וממנו הייתה האורה יוצאת לכל העולם כולו. אנו מצפים ומייחלים לבניין המקדש, מפני שאז “ותחזינה עינינו” בשובו של הקב”ה לציון.
להתפלל ולהאמין
בית המקדש השלישי עתיד להיות בדרגה עליונה לאין שיעור. וכך אומר הנביא: “כי ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים”. אפילו אומות העולם יכירו בחשיבותו ובמרכזיותו, ולכן בית המקדש יהיה מרכז הקדושה והאמונה של האנושות כולה.
חשוב לקדם את תודעת המקדש. להבין את מקומו במארג השלם של החיים היהודיים. ללמוד את סוגיות המקדש, הלכותיו וסדרי העבודה בו. להרבות תפילה לבניינו ולשיבת השכינה לציון. ולהאמין שאכן נזכה לבניין בית המקדש השלישי ולגאולה השלמה “במהרה בימינו”.