עתירה לבג”צ: לא להעביר האחריות על בתי הדין הרבניים לדוד אזולאי

נחמן גור
|
ט"ז תמוז התשע"ה / 03.07.2015 00:32
בעתירה נטען כי בתי הדין הרבניים, כמו מערכות שיפוטיות אחרות, צריכות להישאר תחת אחריות משרד המשפטים • העותרים: יש משנה חשיבות כי תקוים מערכת של פיקוח ובקרה על בתי הדין באופן עצמאי ובלתי תלוי, כדי להבטיח שמירה על זכויות המתדיינות

דיקן המרכז האקדמי שערי משפט, פרופ’ אביעד הכהן ופרופ’ מיכל טמיר, מרצה ב’שערי משפט’, הגישו אתמול  (חמישי) עתירה לבג”צ נגד העברת הסמכויות של בתי הדין הרבניים למשרד לשירותי דת, שבראשו עומד השר דוד אזולאי.

על פי סדר היום שפרסמה מזכירות הממשלה, בישיבתה הקרובה ביום ראשון מבקשת הממשלה להוציא לפועל את הסעיפים בהסכם הקואליציוני עם ש”ס הנוגעים להעברת האחריות על בתי הדין הרבניים, ממשרד המשפטים למשרד לשירותי דת.

את העתירה הגישו השניים בשם תנועת ‘אמונה’, המתנגדת – כמו תנועות נשים אחרות – למהלך, שלטענתם יפגע בעיקר בציבור הנשים הנזקקות לשירותי בתי הדין הרבניים.

בעתירה נטען כי בתי הדין הרבניים, כמו מערכות שיפוטיות אחרות, צריכות להישאר תחת אחריות משרד המשפטים.

כמו כן נטען, כי בתי הדין משרתים את כלל הציבור היהודי בישראל, מחציתו נשים, אך ייצוגן של נשים בבתי הדין הרבניים חסר ודל. לפיכך יש משנה חשיבות כי תקוים מערכת של פיקוח ובקרה על בתי הדין באופן עצמאי ובלתי תלוי, כפי שקיים במשרד המשפטים, וכך תובטח השמירה על זכויות המתדיינות ומתן מענה לצרכיהן הייחודיים.

העותרים מציינים עוד, כי בהסכם הקואליציוני שבין ש”ס לליכוד השתמשו במונח ‘הועדה למינוי דיינים’, בעוד המונח החוקי והרשמי הוא ‘הוועדה לבחירת דיינים’.

לדברי העותרים, עצם השימוש במילה ‘מינוי’ מעידה כי מטרת ההסכם הקואליציוני הוא למנות את הדיינים כרצונה של סיעת ש”ס שתקבל נציגות כפולה וקבועה בוועדה של ח”כ ושר ולא לאפשר הליך בחירה, הן של נציגי הממשלה והכנסת והן של הדיינים עצמם.

העותרים גם טוענים בעתירה, כי המשרד לשירותי דת שונה מכל משרדי הממשלה האחרים בהפלותו נשים לרעה בקבלת עובדות לדרגי הניהול הבכירים שבו, ומבקשים להוכיח זאת על פי “מבחן התוצאה” – מיעוט נדיר של נשים בתפקידים בכירים במשרד לאורך השנים.

בעתירה נכתב כי תנועת אמונה פנתה חמש פעמים אל משרד ראש הממשלה, אל היועץ המשפטי לממשלה ולשרת המשפטים בבקשה שיימנעו מהמהלך או שיודיעו מבעוד מועד על כוונתם לבצע אותו, אך למעט שתי תשובות לקוניות, לא ניתנה כל תשובה עניינית.