“אני מתחנן לה’ שיקח אותי” • מכתבו הקשה של נער נושר

חיים היה נער מחונן שעבר התעללויות מחבריו, שהגיעו בשיאן להפיכתו ל'כלב אנושי' • הוא יצר קשר עם הרב חיים וולדר, אך המסע אל הרחוב היה בלתי נמנע • כעת, במכתב מצמרר, הוא מגולל את שעבר: "אם תגיע השמועה שנהייתי עבריין, אל תגידו ידינו לא שפכו את הדם. אתם רצחתם אותי"
בניהו יום טוב
י"ב אייר התשע"ד / 12.05.2014 18:56

לא פשוט לעבוד עם נוער נושר. המקרים הקשים בהם נתקלים העוסקים במלאכה דורשים מהם כוחות נפש אדירים בהתמודדויות עם אתגרים חינוכיים ונפשיים מורכבים במיוחד. מי שעסק ולו מעט בתחום הרגיש והסיזיפי הזה, יודע על מה אני מדבר.

השבוע קיבלתי מכתב שכתב נער לחבריו בכיתה, לאחר שנשר מהמערכת החינוכית. במכתב הוא מגולל מסכת התעללויות קשה במיוחד שעבר מצד חבריו לספסל הלמודים – התעללות פיזית ונפשית, שהובילה אותו לנשירה מהמערכת החינוכית ומהמסגרת הרוחנית.

קראתי אותו ודמעתי.

חשבתי מיד על הילד שלי, על הכיתה שלו ועל החברים שאתו, והבנתי עד כמה חשובה המעורבות ההורית בחייו של הילד, ועד כמה עולמם של הילדים אכזר לעיתים יותר מכפי שאנו חושבים.

המכתב הזה יזעזע כמה מהקוראים. לחלקכם הוא ישמע אולי מוגזם, אך לאחר שבדקתי את הפרטים עם חברי כתתו, אני יכול לאשר את פרטי המקרים המוזכרים במכתב. החברים טענו כי חשבו שמדובר רק ב”משחק. לא ידענו שהוא לוקח את זה כל כך קשה”.

החלטתי לתמלל ולפרסם את המכתב (מלבד פרטים מזהים), כדי לחשוף מחנכים הורים ותלמידים לעולמו המופנם של הילד ה’דחוי’, נער מחונן ומוכשר שחי בעולם של ניכור והתעללות. עם קצת יותר תשומת לב של המחנכים, וקצת יותר מעורבות הורית, ניתן יהיה למנוע את הנער הנושר הבא.

 “עושים עלי לינץ’ כתתי”

להלן המכתב:

שלום “חברים”.

בשנים האחרונות ללימודנו המשותפים בערך בכיתה ז’ – ח’ הייתה נפוצה המילה “חיים (בדוי) יום שני חיים ולדר”

לעגתם, צחקתם כביכול על הקשר ביני לבין חיים ולדר, לא האמנתם, וכשאתם אמרתם זאת שאלתי את עצמי האם לא בגללכם התחיל הקשר ביני לבין חיים ולדר? אך בל נקדים את המאוחר.

השבוע הזה התקשר אלי יצחק (בדוי) ושאל אותי אם אני רוצה לבוא למסיבת כיתה משותפת וכו’ הודעתי לו שכן, לאחר כיומיים נזכרתי בשיחה הזו והתחלתי להרהר אחרי העבר, אחרי הזיכרונות  שיש לי ממנו, אחרי הקשיים שעברתי אתו.

אחזור 11.5 שנים אחורנית כדי שתבינו על מה מדובר.

התחלתי את הגן בא’ אלול בתור ילד קט וכמו כל אחד אחר קטן שעושה את צעדיו הראשונים בתחום החברתי ובתחום הלימודי, שנה לאחר מכן בגיל ארבע הועברתי לביה”ס  “*********”  כשאיני משער את החיים שהולכים להיות לי שם.

עובר עוד שנה כשבמהלכה אני גדל והופך לילד ממושמע, ילד טוב וסטנדרטי, עוד שנה כיתה א’ כשבמהלכה רכשתי את תורת הכתיבה וכן הלאה, מתגלה בי כשרון כתיבה אדיר שיכול לצאת לפועל, במבחן אייקיו שנעשה לי נתגלה כי אני ילד מחונן ובלי להתגאות אומר כי ברמה השכלית אני בכמה רמות מעל כולם, מגיע כיתה ב’ ואז מתרחש המהפך הגדול, אינני יודע מה גרם לזה, אך דבר אחד אני יודע, חיי הפכו לגהנום , השפלות, העלבות, אי שיתוף במשחקים, מכות, מריבות, קללות, סטיגמות שליליות הודבקו עלי ואני ילד טוב שמעולם לא נגע בזבוב הוטל לתוך עולם סוער ומלא בתככים ומזימות ואתן דוגמאות קלות למה שהתרחש:

למשל שתי ילדים לוקחים משהוא, מחביאים אצלי בתיק, שואלים אפה הוא ומפנים את אפיק החיפושים אלי ומוצאים זאת אצלי, עושים עלי לינץ’ כתתי.

 “אני מתחנן לה’ שייקח אותי”

דוגמא נוספת: ילד עובר, נותן לי כאפה וממשיך הלאה כאילו לא קרה כלום, כשאני שואל אותו מה עשיתי לו הוא מתעלם, ואני ברוב תמימותי לא מעז לספר זאת למורה או להורים.

חצי שנה עוברת, למי שזוכר באמצע כיתה ב’ הועבר ביה”ס ל ********  כמה מטרים מהבית שלי ושמה זה הפך לעוד יותר נורא, היו רודפים אחרי עד לבית שלי וזורקים לי אבנים לבית, אני מרטיב את הכרית שלי בלילות ומבקש מה’ שיפסיק את ההתעללות הזאת שהייתה גם פיזית וגם נפשית, או לחילופין ימית אותי וככה לא אצטרך לסבול כלל.

להזכירכם הייתי רק ילד בן שבע בכיתה ב’ שצרות נפלו על ראשו.

עוד שנה עוברת ההתעללות מכפילה את עצמה פי כמה וכמה, נפשי נשברת, אני מתחנן לה’ שייקח אותי, שיהרוג אותי, עוד צרות עושים לי וחיי אינם חיים, בהתחלה עוד החזקתי ראש מעל המים אך אז אירע מקרה שהרס אותי לחלוטין:

היה זה עם הרב ******* שליט”א, היה שיעור שבו התאמצתי לדעת, שבו התאמצתי ללמוד וקיבלתי איזה סוכריה, לא משנה אמנם זה נשמע תינוקי, אך במבט לאחור זה היה חשוב לי, אחד הבחורים ניגש אלי ואמר לי ‘חיים תן לי את הסוכרייה’ אמרתי לו לא רוצה וזהו, ואז הוא אמר לי אם תיתן לי את הסוכרייה אני אגן עליך ממי שרוצה להרביץ לך, אף על פי שהיה קשה לי הסכמתי לפי שחשבתי שזה משתלם לי, נתתי לו, והנה באותה ההפסקה בא אלי מישהו ורצה להרביץ לי, ברחתי אליו והוא הסתכל עלי, ירק עלי ונתן לי כאפה ואמר רק בגלל שנתת לי את הסוכרייה אני לא מרביץ לך גם כן ונתן אותי למי שרצה להרביץ לי.

זה שבר לי את הלב, והנה במישור השני הלימודי שבו הייתי כוכב עולה וזה לפי תחזיות כולם היה עתידי, נהייתי כוכב נופל, פתאום ציונים נמוכים במבחנים, לא לומד בשיעורים, מתחצף, מקלל וכו’.

“עוד שנה של רשעות אין סופית”

המורים שהתרגלו לקלאסה אחרת, ראו בזה את אשמתי ולא באו לקראתי בשום תחום שהוא, וכשראו כך הורי גם הענישו אותי וכדו’ כך חטפתי מכל הכוונים ולבנתיים עוברת עוד שנה שבה הפכתי מילד חריף לילד נכשל, עוד שנה של רשעות אין סופית, של בכיות והתעללויות, ואז הגיעה תקופה שיכלה להמשך לנצח, תקופה שבה הפכו אותי לכלב, תקופה שבה נעשיתי משרת ועבד נרצע שקריאות ‘ארצה ארצה’ היו נדחפות לכל חור, עד שהרב ******** קלט זאת והפסיק זאת מידית, וככה עוברת עוד שנה נוספת ועוד אחת כשבכל אחת מהן אני נשבר יותר ויותר והכי גרוע היה שאפילו לא יכולתי להלשין לרבנים כי כאשר הייתי מלשין מיד הייתי נהפך לשטינקר ולמלשן, וככה החיים התגלגלו והתגלגלו.

בסוף כיתה ו’ תחילת ז’ נוצר קשר ביני לבין חיים ולדר והוא תמך בי רגשית, כיתה ז’ נשברתי סופית והתחלתי להידרדר רוחנית, נהייתי חילוני גמור, גלקסי, חברים, ג’ינסים, חברות, פייסבוק וכו’, הקניון נהפך בשבילי ללחם חוק, ובסוף כיתה ח’ כבר הייתי חילוני גמור, היה חסר לי להודיע להורים שלי ולעבור בשנה הבאה למקיף י’ שכבר נרשמתי והתקבלתי, הפסקתי להתפלל ולהניח תפילין, הייתי צופה בסרטים כל היום ועוד ועוד, הייתי רוחץ בחופים מעורבים ועוד.

“אתם רצחתם אותי וגמרתם עלי”

ברגע נהיה בי מהפך ונרשמתי לישיבה טובה אלא שגם שם היו יחסי עם החברים גרועים עד שהציעו לי בעדינות לחפש מסגרת אחרת, זאת הסביר לי חיים ולדר כשאדם רואה בחבריו מזיקים שלו הוא מפסיק להאמין בהם והם מחזירים לו בניכור.

היום אני לומד בישיבת ******* (לחוזרים בתשובה) ומדרדר רוחנית חזרה, כל העלייה הרוחנית הגדולה שהייתה לי הלכה ונמוגה, יותר איני לובש כובע וחליפה, ובקושי שחור לבן אני שם, אז אם ביום מן הימים תגיעכם השמועה שחיים נהיה עבריין אל תגידו ותאמרו “ידינו לא שפכו את הדם הזה!”

כי אתם רצחתם אותי וגמרתם עלי ועל זאת איני מוחל ולא מסוגל למחול!

וכשאתם נמצאים בישיבה טובה אני זרוק באיזה מקום ומדרדר רוחנית מאוד.

שלום ולא להתראות….. החותם בדמע…… נ”י

 בניהו יום טוב הוא יו”ר תנועת התחברות ורכז המגזר החרדי ברשות למלחמה בסמים ואלכוהול

סריקה

סריקה0001

סריקה0002

סריקה0003

הדפס כתבה

30 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בלבול בראש
    12/05/2014 19:32
    קישקוש מרושע
  1. ילד מושחת ומבולבל שמטיל את האשמה שלו על כל העולם רק לא על עצמו.
    שיבואו חביריו והוריו ומוריו. ויספרו מה הוא עולל להם.
    ולדר ידוע כמסחטת רגשות.

    • משהו   13/05/2014 11:16

      אל תדון את האדם עד שתגיע למקומו. שונאת את זה שאנשים היום בלי רגשות בכלל

    • חיים   14/05/2014 08:50

      ואני לא רוצה לקלל אותך שהבן שלך יסבול כמוהו ואז תתחיל לבכות

  2. מצמרר!!
    12/05/2014 20:29
    חיים
  3. חייבים טיפול מהיר בנוער הנושר!!
    התופעה הזאת מתפשטת בקצב מסחרר..
    שמישהו ירים כבר את הכפפה!

    • אלירן   05/10/2016 01:18

      שיטפלו בבעיה מהשורש ולא יצטרכו להגיע לנוער נושר אם יהיה לילדים טוב במסגרות שלהם מאז שהם ילדים ולא יצברו כעסים על החברה החרדית שבתור ילדים זה מתפרש ככעסים על אלוהים ועל הדת אז לא יצטרכו שום טיפוללל

  4. מצמרר פשוט מצמרר
    12/05/2014 20:52
    בתי
  5. מדהים כמה שזה נכון

  6. חח
    12/05/2014 21:03
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  7. חחחחחח. גמרתם עלי, נקרעתי

  8. עצוב עצוב
    12/05/2014 21:17
    יהונתן
  9. עצוב עצוב

  10. מזעזע לחשוב
    12/05/2014 21:33
    אמא מודאגת
  11. שילד נמצא כל כך הרבה שעות במסגרת לימודית ואף אחד מהצוות לא שם לב למצב הנפשי שהילד נמצא בו! ובבית בכלל..
    עצוב מאד שזה החינוך שהילדים קיבלו. דרך ארץ קדמה לתורה, ואהבת לרעך כמוך!! זה הבסיס של העם היהודי.

    • אברהם   12/05/2014 22:56

      בצעירותי הועזבתי מהישיבות בשנות ה50+, ב”ה ה’ הצליח דרכי ועשרות בחורים מהסוגים האלה שנפלטו מהישיבות. שיקמתי במשך השנים והם חזרו למוטב מתוך אמונה ואהבה, גם כיום עובד אצלי בחור “עילוי” שהועזב מין הישיבות, עד היום אף אחד מהם לא אכזב אותי.
      נער אחד שעבד אצלי בעבר היום כבר סבא לנכדים,
      צריך לדעת שבצורה של כסח והתעלמות לא ניתן לעזור לאף אחד! זה רק הורס וגודע!

  12. כואב מאוד
    12/05/2014 21:47
    יונית
  13. מה הילדים שלנו עוברים בבית הספר.. חייבים להיות יותר קשובים אליהם..
    כל הכבוד לבניהו יום טוב ולצוות האתר שמעלים את הנושא למודעות.

  14. במחילה
    12/05/2014 22:52
    רבינו
  15. אמרתם שהוא יודע לכתוב. לא?
    מה זו העילגות הזו?

    • רבינו?   13/05/2014 01:45

      הוא העתיק מילה במילה את מה שהילד כתב, זה ציטוט של מה שנכתב במכתב..
      מי עילג? הילד?
      יחסית לגיל שלו הוא כותב מעולה!

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   13/05/2014 06:19

      עילגות הנפש כמו שלך נראה לי קצת יותר חמור

  16. נראה שהילד הוא פרענק
    12/05/2014 23:01
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  17. אלי ישי

    • אשכנזי   14/05/2014 16:24

      בגלל גזענים כמוך נושרים כל כך הרבה צעירים מהדת!!

  18. קצת רצינות ותסיקו מסקנות
    13/05/2014 02:23
    אבי
  19. חברים לא משנה מה כל אחד חושב או על מה כל אחד מסתכל,
    זה יכול לקרות לבן שלך לאחיך לקרוב שלך וכו’, תסיקו מסקנות שלא יהיה מאוחר ותשימו שני עיניים על ילדכם ועל הסובבים אותכם.
    מצער ומצמרר

  20. אף אחד מהמגיבים לא התייחס לנושא החשוב ביותר
    13/05/2014 08:57
    דוד
  21. המערכת החינוכית.
    זה הכול.
    המערכת חייבת לאתר בעיות פרט באופן המהיר ביותר ולבודד את הפרט מהכלל המציק לו. זה א”ב של חינוך (אולי לא של חינוך חרדי – וחבל). אם המערכת הייתה עושה את עבודתה נאמנה ובמסירות, ולא דופקת שעון והולכת הביתה, זה היה נמנע. כמו כן, בחינוך החרדי חסר מגוון של מסגרות. או שאתה בת”ת למצטיינים או שאתה בישיבה לחוזרים בתשובה. ומה באמצע? אין מסגרת שהיא גם מקבלת וגם מובילה להישגים ולהתפתחות בתוך המגזר פנימה. המגזר מעודד מצוינות בגמרא, אבל מי שזה לא מתאים לו – נחשב “מידרדר”. כואב, גם ברמה הפרטית וגם ברמה הכללית.

    • אמא   13/05/2014 12:26

      שהצוות באמת יהיו אנשי חינוך ולא יעבדו כ”השלמת הכנסה”
      לא כל הילדים נולדו עם מסוגלות לשבת וללמוד גמרא. צריך לתת לאוכלוסיה הזו אלטרנטיבה מצויינת אחרת

  22. מוזר
    13/05/2014 12:06
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  23. ילד לא מסתדר במקום אחד, נו, לא מסתדר במקום השני, נו נו, אבל גם לא במקום השלישי והרביעי? הוא כבר מועד והוא אשם בנזק שלם

  24. הבעיה אצלנו
    13/05/2014 13:39
    חילי כהן
  25. רוב אלו שפותחים ישיבות לנוער נושר זה לעשות כסף ולא אכפת מהנוער אלא מהכסף שהוא מביא וכן עיריות כמו בני ברק שמממנות הם רוצות שקט בעיר ולא לעזור לנוער לכן המצב של הנוער ימשיך להיות כך כי לא אכפת להם הנוער הם לא נותנים את נשמתם לנוער והם הנערים מרגישים את זה.
    אני כותב זאת כי אני מגיע מבפנים והמצב מושחת

  26. אוי כמה עצוב כמה שזה נכון
    13/05/2014 14:48
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  27. אם רק תפתחו עיניים ורק תבדקו קצת מה קורה עם ילדיכם תגלו שמקרה זה לא רחוק מן האמת כלל וכלל
    אבל הדבר שהכי מפריע לי בכל העסק הזה הוא ההורים…
    איפה אתם בכל זה? זה הילד שלכם! הנשמה הטהורה שהקב”ה שלח לכם
    תתעוררו אנשים.
    פשוט כואב הלב

  28. לתגובה מספר 1
    13/05/2014 16:24
    תגובה
  29. תגיד אתה בטוח שאתה 100% בסדר?

    איך אפשר לעזור לנער הזה????

  30. נוער נושר
    13/05/2014 20:33
    יוני
  31. הבעיה הגדולה ביותר בדור שלנו!
    שמעתי שבניהו יום טוב עושה פרויקט מיוחד בראשון לציון ובערים נוספות כנראה שהוא מכיר את הסיפור מקרוב..

  32. הילד צודק.ילד עדין בין קבוצה של חיות טורפות חסרות חמלה שעברו בעצמם
    14/05/2014 00:36
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  33. השפלות מכות ודחיות ממי שאמור להעניק להם הכי הכי חום וחמלה ואהבה….אני בעלת תשובה שהכירה משהו שנשר מהדת אחרי שקיבל עונשים ומכות רצח על שטויות של ילדים..השאלה הראשונה שהוא שאל אההה..את מרביצה לבן שלך הייתי בשוק..לא הבנתי למה הוא אומר כך..אחכ הבנתי שהיו מכסחים אותו בבית ….האבא איד לחוץ ואלים..בבית..ברחוב דמות למופת..ממש עולם השקר שם..אז מה הפלא שנושרים ..דע לך ילד שגם איפה שנפלת המחנכים לא דוגמא לכלום ..אם הם לא קלטו ..אז מי שהעסיק אותם צריך לתת את הדין..אבל גם לא לא איכפת ממך ..וההורים ממש קשיי יום ומוטיבציה..אז מה שנדאר לך זה לברוח בחזרה ל ד ולהיות בעזרת ד אבא קשוב יותר ואדם חומל יותר ..ממה שזכית לראות..הפתרון לא נמצא מעבר לחומות…פשוט נפלת למסגרות לא נכונות הורים לא עירנים או שאין בכוחם לשנות..ורבנים שצריכים לפנות זבל ברחובות ..ולא להחות מלמדים ככ לא ראויים..זה לא הסוף שלך זה ההתחלה ..תמשיך תתגבר ..תאמין..

  34. איפה הפוליטיקאים?
    14/05/2014 16:23
    שסניק
  35. למה חברי הכנסת שלנו לא עושים שום דבר כדי לטפל בבעיה?
    למה אין שום פרויקט לנוער נושר שנתמך ע”י המפלגות?
    איפה ההבטחה של ש”ס לפתוח פרויקטים למניעת נוער נושר?
    אריה דרעי הקים את אל המעיין ואת הרשת למה שלא יקים תנועת נוער לנוער חרדי??
    זה הפרויקט שצריך להיות בראש סדר היום של המגזר החרדי!

  36. מכתבו של נער
    27/05/2014 00:30
    ירדן
  37. המכתב והתוכנית של הרב חיים ולדר מאד מאד ריגשו אותי.אני יודעת שגם ילדי הבוגרים הקשיבו לתוכנית ודמעו איתך.חינכתי את ילדי להיות רגישים ואכפתיים לסבלו של החבר או כל יצור שנשמה באפו.מה לעשות שלא כולם כאלו? אני מאחלת לך שמכאן תוכל רק למנף את מה שעברת כדי לעזור לאחרים ובדרך זו גם לעצמך.אני יודעת שתהיה לאדם רגיש וטוב.שתהיה אבא טוב ותבחר לך בת זוג שתהיה טובה כמוך.למחול זה קשה ואפילו מאד.אני מציעה לך להשתמש בנסיון הקשה שעברת כדי לעזור לאחרים.ובדרך זו להתנקות מרחמים עצמיים כעס וטינה.כולם קטנים עליך אפסים.ואתה מאה דרגות מעלים.חזק ואמץ .בהרבה סימפטיה

    • הבת של...   28/05/2014 23:58

      אמא יקרה, באמת חינכת אותנו תמיד להיות רגישים לזולת ולעזור לאחר….
      ישבתי ובכיתי בתכנית ולאחריה.
      אתמול בזמן ארוחת הצהריים אספתי את ילדי וסיפרתי להם שאתמול בכיתי ממושכות וסיפרתי להם את הסיבה. סיפרתי את כל הסיפור וילדי מאוד התרגשו,
      והיה להם קשה מאוד לסלוח הם לא הבינו איך אפשר לסלוח.
      אני באמת חושבת שיש כאן כשל מערכתי של הנהלה שכנראה לא עבדה מספיק על הערכים האלו, וכמובן של כל הסביבה.
      ולילד -הנער היקר אני מאחלת את כל הטוב שבעולם.
      אין ספק שאתה גיבור אמיתי!!!
      שה’ יתן לך כחות להתגבר הלאה ולהאיר את העולם כולו.

  38. אמיתי לגמרי
    28/08/2016 22:30
    בניהו
  39. כל המגיבים אני הוא הנער שמסופר עליו במכתב ולידיעתכם זה נכון וחצי ולא רק אלא שכל מי שאמר שזה בילבול מוח אז וואלה אני מאחל לילדים שלו שאינשאלה זה יקרה להם

  40. אנא ה' תעזור לעם ישראל ללכת בדרכך
    09/08/2018 16:52
    יוני
  41. הילד הוא באמת מסכן יש לו הרבה נסיונות בחיים צריך רק להתפלל ולא לפגוע