גודל האמה – מי צדק: רבי חיים נאה או החזו”א? הנה התשובה המפתיעה
אמה היא יחידת מידה הלכתית, כפי שיודעים כולם. מידות בית המקדש, גודלה של סוכה כשרה, שיעור גודל הטלית, ושטח ההפרדה בערוגות כלאיים נמדדים כולם באמות.
וכמה היא אמה?
שתי מידות מרכזיות ‘פועלות’ היום בשיח ההלכתי: זו של רבי חיים נאה העומדת על 48 ס”מ, והמחמירה יותר של החזון איש המגדילה אותה ב-20 אחוז – 57.6 ס”מ.
אלא שבמכון וויצמן, פועל אחד מגדולי המתמטיקאים בשדה האקדמיה הישראלית, אולי העולמית, פרופסור דניאל מיכלסון, שהוא במקרה גם אביו של חבר הילדות שלי איתן.
מיכלסון, חרדי, למד את פרקיו האחרונים של ספר יחזקאל בו מתוארת חלוקת הארץ לשבטים, כאשר לכל רצועה יש את אותו רוחב מצפון לדרום, ובאמצעותו החליט לחלץ את מידת האמה כמו שרק הוא יודע.
בשרשרת נוסחאות סבוכה שלא כאן המקום לפרטה, ולו מן הסיבה שאני מתקשה לבטא נכון את שמן, מוכיח הפרופסור כי האמה לפיה נבנה בית המקדש ונתחמו גבולות הארץ – היא 51 ס”מ. באופן מדוייק, במה שהוא מגדיר ‘נס מתמטי’.
אז האם היחס שלנו, האופרטיבי, אל השיעור החדש של פרופ’ מיכלסון יקבל תפנית?
מה יעשו המקלים הצועדים בעקבות הרב נאה, או ה’חזונישניקי”ם’ שהורגלו למדוד את האמה באופן מסוים?
הנה הרב זמיר כהן שנדרש לשאלה באתר הידברות: “רעיון כזה, של הפרופ’ מיכלסון, צריך להגיש לשולחנם של גדולי ישראל, זו שאלה שנחלקו בה גדולי עולם”.
מה אומר הרב כהן?
המדע, גם המדויק ביותר כמו זה של המומחה העולמי מיכלסון, לא יכול לחדור לשדה ההלכתי המסורתי ללא לגיטימציה של רב בכיר בן ימינו, גם אם הוא עצמו, לאו דווקא מתמטיקאי צמרת.
הפרופ’ עצמו מדגיש כי שתי המידות של הרב נאה ושל החזון איש נכונות למידות שונות, אך הגבולות ומידות הר הבית והמקדש, על כל פנים, עומדות על 51 ס”מ כאמור.
-
הוא יותר גאון מהרבנים הקודמים. שישב בצד. כל איזה פרופסור מתחיל לחוות דעה בהלכה.
-
הוא מרן הגאון רבי משה זצ”ל באגרות משה שכתב במקומות שונים שהשיעור הוא בין 51-52.5 ס”מ… ראה לדוגמא אגרו”מ לאו”ח סי’ קל”ו ששיעורו שם הוא באינטשעס ויוצא בערך 52.5 ס”מ
ראה עוד שם או”ח ח”ג סי’ כ”ג וח”ד סי’ ל”א -
ר’ חיים נאה אינו מקל. למשל בתחום שבת אלפיים אמה, לפי ר’ חיים נאה מחמיר – מותר ללכת מעט, ולפי החזו”א מותר הרבה. לאכול ביום כיפור מי מחמיר?
-
יש מסורת מבעל התניא שרביעית זה 115 גרם ע”פ זה האמה תהיה בערך 53 ס”מ
-
יש לציין שבגמרא בגיטין נאמר שבזמן שהיהודים ישבו על אדמתם השיעור היה גדול יותר מבהווה
-
לכן אין לנו לשנות את ההלכה,ולא מידות. ההלכה היא כדעת מרן השו”ע בארץ ישראל.