חרדי מבני-ברק שהואשם בארה”ב בסחר עם איראן נעצר בנתב”ג

אלי כהן, תושב בני ברק, חשוד בעבירות של סחר בציוד ביטחוני עם איראן • בעבר הואשם בעבירות דומות ונידון לחצי שנת מעצר בית בארה"ב
נחמן גור
י"ב אייר התשע"ד / 12.05.2014 17:40

אלי כהן, חרדי תושב בני ברק, כבן 64, תושב מרכז הארץ, נעצר היום בנמל התעופה בן-גוריון כשניסה לצאת מן הארץ – לבקשת שלטונות ארה”ב. כהן נעצר לאחר שהוגש נגדו כתב אישום פדרלי, הכולל עבירות של ייצוא ציוד צבאי אמריקני ללא רישיון והלבנת הון בשנים 2000-2004, ועבירות של סחר בציוד ביטחוני עם איראן בניגוד לצו נשיאותי, שנעברו בעת האחרונה.

המחלקה לעניינים בינלאומיים בפרקליטות המדינה ביקשה מבית משפט השלום בירושלים להאריך את מעצרו, לפי סעיף 7 לחוק ההסגרה, כדי לאפשר לרשויות ארה”ב להגיש את בקשת ההסגרה הפורמלית. את בקשת ההסגרה יגישו הרשויות בארה”ב בתוך 60 יום.

כהן, הקים לפני כעשרים וחמש שנים חברה בשם אי-וי-אס, שעיסוקה היה רכישת כלי רכב משוריינים ויצואם לחו”ל לאחר שיפוץ. החברה קיבלה רישיון של משרד הביטחון. אלא שאז התרחבה החברה העסיקה עשרות עובדים, ולפי החשד מכרה מנועי נגמשי”ם לסוכן נשק דרום קוריאני ולשלשה איראנים.

שירות הביטחון הפורטוגזי הוא שחשף את העיסקה והעביר את המידע לישראל, לארצות הברית, ולדרום קוריאה.  ב-1993 עצר האף-בי-איי את כהן בארה”ב, והוגש נגדו כתב אישום על יצוא בלתי חוקי לאיראן.

היסטוריה של מעצרים

במשפט התקשתה התביעה האמריקנית להוכיח את קשרי המסחר של כהן עם האיראנים ובעסקת טיעון הודה האיש בעבירות על חוקי היצוא האמריקנים ונידון לחצי שנת מעצר בית אותו ריצה ב-1995.

גם בישראל התקשו מאוחר יותר להוכיח את אשמתו של כהן, והוא זוכה מאשמת מכירת לא חוקית לאיראן אך נקנס בשימוש שלא כדין בהיתר יצוא.

במהלך השנים 2000-2002 נעצר כהן שוב בחשד למכירת ציוד צבאי לאיראן אך הפרקליטות שוב התקשתה להוכיח את אשמתו. כעת כאמור הועכב שוב לאור בקשת הרשויות בארה”ב.

תיק ההסגרה מטופל בידי עו”ד נינה מנצור מהמחלקה לעניינים בינלאומיים בפרקליטות המדינה, בשיתוף חטיבת המודיעין במשטרת ישראל (חוליית אינטרפול) ויחידת להב 433 (יאחב”ל).

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות