המצב בינינו התדרדר. אני חוששת מאלימות • מה עושים?

עו"ד אריאל דרור בסדרת השו"ת הפופולארית: קיבלתי את המשמורת על בתי בת ה-4, אך אין לי די כדי להחזיקה, האם אוכל לתבוע מזונות מאשתי? • נגד אבי הוגשה תביעה, רק שהוא במצב מנטלי ירוד, האם אוכל לייצגו?
עו"ד אריאל דרור
י"ב תמוז התשע"ה / 28.06.2015 21:09

שאלה:

אני נשואה מזה 10 שנים. בשנה האחרונה היחסים ביני ובין בעלי הידרדרו מאוד. הוא מאיים עליי, צועק עליי, ולא מאפשר לי גישה חופשית לכספים. הוא לא נקט כלפיי באלימות פיזית, אך האווירה טעונה מאוד ואני חוששת שזה יגלוש לכך.

האם יש משהו שאוכל לעשות על מנת להרחיקו מהבית, ולו לזמן קצר?

תשובה:

באפשרותך להגיש צו הגנה לפי החוק למניעת אלימות במשפחה. חוק זה אינו מחייב קיומה של אלימות פיזית לצורכי הרחקה, ודי בהוכחת התעללות נפשית מתמשכת, או התנהלות שאינה מאפשרת קיום תקין של חייך.

ככל שתצליחי להוכיח זאת, קיים סיכוי טוב כי ביהמ”ש ירחיק את בעלך למספר חודשים, במהלכם תוכלו לנסות ולהגיע להסכמות לגבי הבאות (לפי החוק הצו ניתן לשלושה חודשים אולם ניתן להאריכו לשישה חודשים).

שאלה:

לאחר סכסוך ארוך, קבלתי את המשמורת על בתי בת ה-4, בעוד לאשתי נפסקו הסדרי ראיה מצומצמים בגלל חוסר מסוגלות הורית. מצבי הכלכלי אינו שפיר, וברצוני לדעת האם ביכולתי לתבוע מזונות מאשתי עבור הבת?

תשובה:

ככלל, חובת המזונות מוטלת על האב, לפי הדין האישי, בייחוד עד גיל שש. גם לאחר גיל שש, החובה לשאת בצרכים ההכרחיים מוטלת על האב, ויתר מימון הצרכים (כגון חוגים, קייטנות, טיולים וכו’) מוטל על ההורים באופן שווה, בהתאם ליכולתם הכלכלית וצרכי הילד.

למעשה, קיימת מעט מאוד פסיקה המחייבת אם לשלם מזונות לילדיה כאשר הם נמצאים עם האב, וזו קיימת בעיקר כאשר מצבה הכלכלי של האם עולה על זה של האב.

לכן, נראה כי על פניו, סיכויי התביעה, לפחות בשלב זה, וככל שמצבה הכלכלי של אשתך אינו יוצא דופן במיוחד –  לא גבוהים.

שאלה:

שלום רב, מצבו המנטלי של אבי הדרדר לאחרונה, וכאשר במקביל הוגשו לאחרונה תביעה כספית כנגדו על כספים שלא שילם. אני חושש שהוא לא יוכל להגן על עצמו כראוי, בעיקר מאחר והוא מבולבל, ואינו זכור היטב את העובדות. אני בקיא בנושא שעלה בתביעה, כיצד אוכל לקחת בה חלק?

 תשובה: 

הינך יכול להגיש בקשה לביהמ”ש לענייני משפחה להתמנות כאפוטרופוס לדין של אביך. תפקידו של אפוטרופוס מסוג זה הינו לדאוג לכל ענייניו המשפטיים של החסוי.

ככל שביהמ”ש יאשר את המינוי ( לאחר קבלת אישור יתר הקרובים, וכן בדיקת מצבו של אביך),  תצטרך לטפל בנושאים הבאים:

א. לייצג, בעצמך או באמצעות עו”ד, את החסוי בהליכים משפטיים שונים בפני רשויות או  ועדות, כגון  דיונים של ועדה לביטוח לאומי, ועדת תביעות וכיוצב’.

ב. לדאוג ליזום הליכים בפני ועדות ורשויות אם יש בכך צורך על מנת לשמור על האינטרסים של החסוי ורכושו, ולדאוג לייצוג משפטי אם הדבר נדרש   בהליכים אלו.

ג. אם יש צורך בכך,  לשכור שירותים מקצועיים    על מנת לשמור על ענייני החסוי.

 אציין, כי עליך לעדכן את הלשכה לשירותים חברתיים באם יש שינוי במצבו של החסוי, לטובה או  לרעה, המצריך שינוי צו האפוטרופסות.

 ניתן להעביר לנו שאלות במייל: [email protected]

 כל האמור במאמר זה לא בא במקום ייעוץ משפטי פרטני ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות