חריקות בקואליציה: חוק הכשרות נדחה בגלל ‘כולנו’ • ואיך ש”ס נקמה?

נחמן גור
|
י"א תמוז התשע"ה / 28.06.2015 15:09
ההצבעה על הצעת חוק הונאה בכשרות שהייתה אמורה לעלות היום לדיון בוועדת השרים לחקיקה – נדחתה בגלל התנגדות בסיעת ‘כולנו’ • במפלגות החרדיות אומרים: נביא את החוק לדיון בשבוע הבא • בכולנו מאשימים: ש”ס בכך שטרפדה הצעת חוק של יו”ר סיעת כולנו, ח”כ רועי פולקמן

משבר בקואליציה: בשל מחלוקת בין המפלגות החרדיות וסיעת ‘כולנו’, הוחלט היום (ראשון) כי ההצבעה המתוכננת על חוק הונאה בכשרות, שהיה אמור לעלות היום לדיון בוועדת שרים לענייני חקיקה – תדחה בשבוע, לאחר שהצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות על פשרה באשר לנוסח ההצעה.

במפלגות החרדיות אמרו לחרדים 10, כי בכוונתם להביא בכל מחיר את הצעת החוק להצבעה בשבוע הבא, שכן מדובר בהסכם קואליציוני עם הליכוד.

על הצעת החוק חתומים חברי כנסת מכל סיעות הקואליציה – יהדות התורה, ש”ס, הליכוד, הבית היהודי – אולם הסיעה היחידה שחברים בה מתנגדים בנחרצות להצעת החוק היא סיעת ‘כולנו’.

אלא שדחיית ההצבעה לא עברה בלי פעולת תגמול: ב’כולנו’ מאשימים את ש”ס בכך שטרפדה הצעת חוק של יו”ר סיעת כולנו, ח”כ רועי פולקמן, מאחר והוא לקח חלק בעיכוב העלאת חוק הכשרות.

הצעת החוק של ח”כ פולקמן, שגם היא לא עלתה היום לדיון בוועדה, מבקשת לחייב את המדינה לשלם לספקים עצמאיים את התשלומים המגיעים להם בתוך 30 ימים. גורמים בכולנו אמרו היום בשיחה עם nrg כי הם חושדים שבעקבות המשבר סביב חוק הכשרות, הוחלט שלא לקדם גם את הצעת החוק של פוקלמן – כל עוד לא נמצא פתרון לסוגיית הכשרות.

ח״כ רחל עזריה מכולנו, ששותפה אף היא למאבק בחוק הכשרות, אמרה ל-nrg : ״הנוסח של החוק הזה הוא בעייתי והיה פוגע בבתי עסק רבים. בנוסף, זוהי הפרה משמעותית של הסטטוס קוו שהיה נהוג עד היום. לפיכך דרשנו מש״ס להגיע לנוסח מוסכם, שלא יפגע בבתי עסק. לא הגענו להבנה כזו היום ולכן הצעת החוק נדחתה. אני בטוחה שבעבודה משותפת נוכל להגיע לנוסח מוסכם שיטיב עם כלל החברה הישראלית”.

במקביל, גם בבית היהודי לא מצליחים להגיע להסכמה סביב חוק הכשרות. בעוד שח”כ בצלאל סמוטריץ תומך בהצעה ואף חתום עליה, יו”ר הסיעה ח”כ ינון מגל הודיע כי הוא מתנגד נחרצות להצעת החוק וכי הוא מקבל את עמדת רבני צהר שמתנגדים להצעה. עקב כך, בבית היהודי הודיעו כי הם משאירים לש”ס ולכולנו להגיע ביניהן להסכמות סביב הנושא ובוחרים שלא להתערב במחלוקת.

ההחלטה להגיש את הצעת חוק איסור הונאה בכשרות באה לאחר שקבוצת בעלי עסקים בירושלים החלו להצהיר על עצמם כבתי עסק כשרים, למרות שאין בידיהם תעודת כשרות של הרבנות הראשית או רב מקומי.

הגוף שדחף את היוזמה הוא תנועת ‘ירושלמים’, בראשה עמדה בשעתו מי שכיום היא ח”כ רחל עזריה מטעם סיעת ‘כולנו’.

העימות על הפרשנות של החוק הגיע אל בית המשפט העליון, שנדרש להכריע האם הפרשנות שניתנה לחוק הקיים גם על ידי היועץ המשפטי לממשלה, אכן אינה שוללת מהם להציג בכתב שהמסעדות שבבעלותם כשרים, גם אם אין בידם תעודת כשרות של הרבנות הראשית.

את הפרצה הזו בדיוק מבקשים מגישי הצעת החוק לתקן, תוך חקיקת תיקון שיסתום את הגולל על פרשנויות מסולפות לחוק הונאה בכשרות.

מי שיאלץ להכריע הוא יו”ר ‘כולנו’ משה כחלון: האם יתמוך בעמדת חברת מפלגתו או שילך לעימות חזיתי בתוך הקואליציה.

בשבוע הבא נדע.