אושר: הסמכות על מתווה הגז הועברה מאריה דרעי לממשלה

שרי הממשלה אישרו להעביר את הסמכות לבטל את המלצת הממונה על ההגבלים העסקיים על מתווה הגז, מידיו של שר הכלכלה דרעי למליאת הממשלה • נתניהו: "נחוש לקדם פתרון ריאלי שיביא גז למשק הישראלי. אני לא אכנע להצעות הפופוליסטיות שישאירו את הגז במעמקי האדמה" • לאחר אישור הכנסת ולאחר שימוע ציבורי - תדון הממשלה במתווה לגופו
יוני גרין
י"א תמוז התשע"ה / 28.06.2015 12:08

הממשלה אישרה היום (ראשון) בישיבתה השבועית להעביר לידיה את הסמכות להכריע על מתווה הגז הטבעי.

בישיבה בירושלים אישרו השרים לנשל את שר הכלכלה, אריה דרעי, מסמכותו להפעלת סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים בנוגע למאגרי הגז. סעיף זה קובע כי במקרה שבו הממונה על ההגבלים העסקיים פוסל מהלך של הממשלה משיקולי תחרות במשק, אולם אותו מהלך מוגדר כחיוני לצורכי הביטחון האסטרטגיים של ישראל – אזי שר הכלכלה רשאי לבטל את החלטתו של הממונה ולהעביר את ההכרעה לידי הממשלה.

בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: “בסוף השבוע אישרנו פה אחד בקבינט את האצת הפיתוח והרחבתם של שדות הגז הטבעי שנתגלו מול חופי ישראל”. 

לדבריו, הוא “נחוש לקדם פתרון ריאלי שיביא גז למשק הישראלי. אני לא אכנע להצעות הפופוליסטיות שישאירו את הגז במעמקי האדמה. כבר ראינו מספיק מדינות שנכנעו ללחצים הללו, והגז נשאר באדמה – אסור לתת לזה לקרות כאן”.

ראש הממשלה הוסיף: “המתווה שגיבשנו מפרק את המונופול. הוא יכניס בעשורים הקרובים מאות מיליארדי שקלים לחינוך, לתרבות, לבריאות, ולעוד דברים רבים אחרים לטובת כל אזרחי ישראל.

“אחרי שנים של דיונים הגיע הזמן להכריע, כדי שהגז ייצא מהאדמה ויגיע לכלכלת ישראל ולאזרחי ישראל”.

הפטור נדרש עקב עמדתו הנחושה של הממונה על ההגבלים העסקיים, לפיה מתווה ההסכמות עם חברות הגז אינו עומד בהוראות החוק. לפי עמדתו, הוא רואה במתווה הנוכחי ‘הסדר כובל’, שיאפשר לחברות ‘נובל אנרג’י’ ו’דלק’ לבסס מעמד של מונופול בתחום הגז הטבעי.

הדרך היחידה לעקוף את התנגדותו של גילה הייתה להכריז על מתווה הגז כנושא אסטרטגי ואז להפעיל את סעיף 52. אלא שבישיבת הקבינט שהתקיימה ביום חמישי האחרון הפתיע אריה דרעי כאשר הודיע כי אין בכוונתו להפעיל את הסעיף, וביקש שההחלטה על הפעלת הסעיף במקרה הספציפי הזה תוטל על הממשלה כולה ולא עליו באופן אישי.

כמה משותפיו של דרעי לקבינט ביקרו את החלטתו ואמרו כי היא נובעת משיקולים פוליטיים בלבד.

נציין כי החלטת הממשלה הבוקר היא שלב מקדים בלבד. לאחר העברת הסמכויות לממשלה ואישור ההעברה בכנסת יובא המתווה לשימוע הציבור.

רק לאחר מכן תקיים הממשלה דיון במתווה לגופו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות