רופא בוועדה רפואית בצה”ל כינה נכה: אידיוט • שופטת: זו אלימות

חברי ועדה רפואית כינו נכה צה"ל "אידיוט וג'ובניק" - ובית המשפט המחוזי בת"א הורה לפסול את החלטות הוועדה • השופטת ממליצה למשרד הביטחון: להקליט הדיונים בוועדות הרפואיות
יוני גרין
י"ב אייר התשע"ד / 12.05.2014 14:17

יהירות והתעללות: חברי ועדה הרפואית כינו נכה צה”ל “אידיוט וג’ובניק” – ובית המשפט המחוזי בת”א הורה לפסול את החלטות הוועדה והמליץ למשרד הביטחון להקליט את הנעשה בוועדות הרפואיות שלו.

י’ ס’,  בן 59 מאזור המרכז, מוכר כנכה צה”ל כבר למעלה מ-20 שנה. הוא סובל בעיקר מבעיות שמיעה ופגיעה בחוש הטעם. בשנים האחרונות מצבו החמיר והוא החליט לפנות לפני כ-10 חודשים לוועדה רפואית, כדי להעריך מחדש את מצבו הבריאותי ולקבוע מחדש את אחוזי הנכות שנקבעו לו.

בעתירת ערעור שהגיש לבית המשפט המחוזי בת”א, באמצעות עורך דינו עומר יעבץ‘ (נכה צה”ל ופעיל למען נכים בארגון נכי צה”ל), מספר י’ ס’ את אשר עבר עליו בוועדה הרפואית, כאשר רופאי הוועדה קבעו כי אין קשר בין נכותו המוכרת לבין תלונותיו, תוך שהם מתעלמים מהעובדה הפשוטה שהסיבה לנכות נגרמה ואושרה כבר לפני למעלה מ-20 שנה. חברי הוועדה טעו כאשר ביקשו לבדוק את הפגיעה בחוש הטעם של י’ ס’, תוך שהם משתמשים באטב נייר ממתכת שהיה מונח על השולחן, ללא אישור הנכה לכך, וגרמו לו לשריטה בלשונו ובשיניו, וזאת במקום לשלוח אותו לבדיקת טעם מסוג EGM אשר בודקת מצבים כאלה.

אבל השיא היה כאשר י’ ס’ מחה בפני חברי הוועדה על היחס המזלזל שהם מגלים כלפי טענותיו. אחד מהרופאים החברים בוועדה הרים עליו את קולו, כינה אותו “אידיוט” מספר פעמים, ורופא אחר הוסיף לכך גם את שם התואר “ג’ובניק”.

רק לאחרונה נחשף כי משרד הביטחון קבע תקנות, לפיהן נכה אשר יתנהג בצורה פסולה או ירים את קולו, כאשר הוא מופיע בפני ועדה רפואית, יורחק ולא יורשה להופיע בפני הוועדה במשך חמישה חודשים – וזכויותיו ישללו. כאשר י’ ס’ פנה בתלונה כנגד חברי הוועדה, הוא גילה שתקנות משרד הביטחון מתייחסות רק לנכים ואין כל סנקציה כנגד הרופאים שנוהגים באלימות מילולית.

שופטת בית המשפט המחוזי בת”א חדוה וינבאום וולצקי, דחתה את טענת בא כח קצין התגמולים, לפיו חבר הוועדה אמר לי’ ס’ שהוא “הדיוט” ולא “אידיוט”. השופטת קבעה שהוועדה חרגה מסמכותה, נהגה באלימות ובמשוא פנים כלפי המערער וציטטה אותו באופן מגמתי ושגוי בפרוטוקול והורתה לקצין התגמולים במשרד הביטחון, להפנות את י’ ס’ לדיון מחדש בפני הרכב אחר של ועדה רפואית, כאשר מסמכי הדיון, הערעור והחלטות הוועדה הקודמת לא יימסרו לוועדה החדשה, כדי שזו תדון בבקשה בלי כל דעה מוקדמת.

השופטת מציינת עוד, כי לנוכח ריבוי הטענות שיש לאחרונה באשר לאופן התנהלותם של הוועדות, יש מקום להקליט את דיוני הוועדה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות