ההטבה של לפיד לחרדים: על דירות שלא קיימות • “אולי במאדים”

ההטבה של מע"מ בשיעור 0% לדירה ששווייה עד 1.6 מיליון ש"חם תינתן רק "למי שתרם למדינה" • היתר יזכו בהטבה לדירה של עד 600 אלף שקל • שר השיכון: "אין דירות במחיר הזה. להעמיד את מחיר הדירה על 950 אלף ש"ח" • ח"כ פרוש: "לפיד עושה שימוש בצבא כקרדום לפגוע בחרדים"
י"א אייר התשע"ד / 11.05.2014 20:37

לקראת פתיחת מושב הקיץ, במהלכו צפויות לנחות גזירות חדשות על הציבור החרדי, גובשו היום (ראשון) סופית הקריטריונים המפלים לביטול המע”מ לרוכשי דירה ראשונה.

מהקריטריונים עולה, כי תינתן העדפה ליוצאי צבא או משרתי השירות האזרחי והלאומי כתנאי לקבלת ההטבה.

ההחלטה התקבלה לאחר דיונים ממושכים בין לשכת שר האוצר לבין היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין ואנשי צוות משרדו. בעבר התנגד היועץ המשפטי לאשר קריטריונים אשר אינם מקנים הטבה מסוימת לכל חלקי האוכלוסייה, בעוד שר האוצר לפיד עמד על דרישצתו ליצור העדפה ברורה למי שתרם למדינה.

בסופו של דבר הושגה פשרה בין הצדדים, לפיה תושב ישראל ששירת שירות צבאי, לאומי או אזרחי יזכה להטבת המע”מ בשיעור 0% לדירה ראשונה ששוויה עד 1.6 מיליון שקלים. לעומת זאת, מי שלא שירת, ההטבה תעמוד לזכותו ברכישת דירה ראשונה ששוויה עד 600 אלף שקלים בלבד.

בנוסף לקריטריונים אלה, קיימים הקריטריונים הישנים: זוג נשוי לו ילד אחד לפחות, או הורה במשפחה חד הורית שלו ילד אחד לפחות בחזקתו, זוג נשוי ללא ילדים (כשאחד מבני הזוג מעל גיל 35), רווק/ה מעל גיל 35, אדם שזכאי לקצבת נכות כללית בהתאם לחוק הביטוח הלאומי  או אדם בדרגת נכות של 75% לכל הפחות שהינו זכאי לקצבת נפגעי עבודה בהתאם לחוק הביטוח הלאומי או לקצבה לפי חוק הנכים כמי שעמד בתנאי השירות הצבאי/לאומי/אזרחי.

הזכאים ישמרו על הכללים הבאים: הזכויות בדירה רשומים על שם בני הזוג, הדירה היא דירה ראשונה של הזוג, כמו כן מעולם לא הייתה בבעלות מי מבני הזוג דירת מגורים, וכן אף לא אחד מבני הזוג ביצע עסקה לרכישת דירה וביטלה.

הדירה שתירכש בהתאם להטבות תידרש למפרט מינימאלי שיפורסם בימים הקרובים להערות הציבור.

נציין כי היוזמה צריכה לעבור דיון ואישור במליאת הכנסת, וכן יתכן כי יוגשו נגדה עתירות לבג”צ.

שר השיכון: בשנת 2013 היו 364 עסקאות בסכום כזה

שר השיכון אורי אריאל מיהר לבקר את היוזמה: “מנתוני הממונה על חוק המכר (דירות) במשרד הבינוי והשיכון אליו מחויב כל קבלן המוכר דירה לדווח על נתוני המכירה, עולה כי בשנת 2013 היו 364 עסקאות בלבד בסכום הנמוך מ-600 אלף שקל (כולל מע”מ) ובשנת 2012 היו 212 עסקאות כאלה בלבד. יצוין, כי מספר זה כולל גם עסקאות למכר חלקי דירות ודירות במסגרת ‘מחיר למשתכן’ אשר על פי החלטת קבינט הדיור לא יכללו בהטבות המע”מ”.

אורי אריאל

מחד, הבהיר השר כי הוא תומך “במתן העדפה למשרתים בשירות צבאי ולאומי”, אבל, מאידך, “מתנגד להדרה מוחלטת של קבוצות אוכלוסייה מתוכנית מע״מ בשיעור 0, וזאת בהתאם לעמדתו העקרונית של היועץ המשפטי לממשלה בסוגיה זו”.

מתוך הכרת שוק הדירות וצרכי קבוצות האוכלוסייה השונות בחברה הישראלית סבור השר כי יש להעמיד את מחיר הדירה בהטבת מע״מ 0 עבור מי שאינם משרתים בצבא על 950 אלף ש”ח.

גם יו”ר ועדת הכספים שיבח, מחד, את היוזמה, אך ביקר אותה, מאידך. סלומינסקי שיבח את יוזמת לפיד להעדיף יוצאי צבא, אך ציין כי הוא רואה בחיוב את קבלת המלצתו של שר השיכון והיועץ המשפטי שיש לכלול בהליך זה גם את אלו שלא שירתו בצבא.  מאידך, הוסיף ואמר, ומאחר ואין כמעט דירות בשוק בשווי של 600 אלף ש”ח כולל מע”מ,  “אני מצטרף להצעה של שר השיכון וקורא לשר האוצר להעלות את רף ההטבה ל-950 אלף ש”ח למי שלא שירת”.

ח”כ מאיר פרוש מיהדות התורה ביקר את היוזמה ואמר: “לפיד עושה שימוש בצבא כקרדום לפגוע בחרדים, כאשר הוא לא בוחל לבחוש בשתי ידיו בליבת בטחונה של מדינת ישראל ומקצץ בתקציב הבטחון ללא רחם”.

גם ח”כ יעקב אשר מדגל התורה ביקר בחריפות את היוזמה. לדבריו, “הקריטריון שפרסם משרד האוצר לא היה מבייש שום ממשלה אנטישמית. החרדים יקנו דירות עד 600.000 ש”ח אולי במאדים! ב’הכשר’ של היועץ המשפטי לממשלה,  כנראה מאותה הסיבה ששלח אותנו לבחירות חוזרות בבית שמש” .

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות