האמת נחשפת • התקרית בין חיילי נצח יהודה לפלסטיני: תיעוד מלא

חיים טוויל
|
א' תמוז התשע"ה / 17.06.2015 22:09
אתר פלסטיני מפרסם סרטון המציג את כל התקרית בה התעמתו חיילי נצח יהודה עם מפגינים פלסטינים סמוך לכפר ג’ילזון – והכו אחד מהם • לפי התיעוד: זה התחיל בקללות הדדיות ועבר לדחיפות ותקיפה מצד המפגין • צלם פלסטיני לחייל: “לך, לפני שאעקם לך את הפרצוף” • שרון גל: “לבטל העונשים שהוטלו על החיילים. הם נשפטו על בסיס חצי אמת”

האם זהו התיעוד המלא של התקרית שחוללה סערה בסוף השבוע?

בשבת פרסמו כלי תקשורת פלסטינים סרטון שתיעד הפרות הסדר סמוך לכפר ג’ילזון. בצילומים הקשים תועדו חיילים מגדוד נצח יהודה כשהם מכים ומקללים מפגין פלסטיני – לכאורה ללא סיבה.

אלא שהיום (רביעי), בסרטון שפורסם באתר ISM, נחשף תיעוד רחב יותר מהתקרית, השופך אור על הנסיבות שהובילו לאירוע האלים.

בתחילת הסרטון נשמעות קללות לעבר הכוח שעומד לצד הדרך, ובהמשך נשמעים עימותים מילוליים. בשעה שעוברי אורח ניסו להרגיע את הרוחות, צלם פלסטיני משיב לאחד החיילים: “אני אשבור את הפנים שלך”.

החייל הכעוס ניסה לגרשו מהמקום: “מה תעשה לי? לך!”

זמן מה לאחר מכן מכה אחד הפלסטינים את אחד החיילים באגרוף ליד, וחבריו צעקו לו: “אל תרים את היד, חלאס”.

הצלם הפלסטיני המשיך להתווכח עם אחד החיילים ואיים: “לך, לפני שאעקם לך את הפרצוף”.

לאחר שנראה כאילו העימות נפסק, עוצרים החיילים את אחד הפלסטינים ואחד החיילים אומר: “בואו נעצור אותו באמא שלי, בא לי לעצור את כולם. יש לי כדור בקנה, היינו צריכים לדפוק לו כדור ברגל”.

בשלב זה התקרב פלסטיני אחר אל החיילים, הרים את ידו ודחף את החייל. שלושה חיילים הסתערו לעברו והזהירו אותו שלא לתקוף אותם. אחד החיילים כיוון לעברו את הנשק והכה בו עם הקת, והשלושה החלו להקיף אותו ולבעוט בו. לאחר חילופי קללות, החיילים הכו אותו בראשו: “דבר, אני רוצה לשמוע עוד מילה אחת!”

לאחר מכן צעק אחד החיילים לעבר הפלסטיני: “מה, אתה רוצה כדור? אל תפתח את הפה”.

השבוע קיים מפקד חטיבת כפיר, אל”מ אשר בן לולו, תחקיר של האירוע. בתום התחקיר נקבע כי ההחלטה לעצור את המתפרע היתה נכונה ולגיטימית – אך הדרך שבה התבצע המעצר הייתה שגויה.

מפקד הפלוגה נשפט וננזף.

אחד החיילים שנראה מקלל נידון ל-30 ימי ריתוק. על שני החיילים שהפעילו כוח לא מידתי במעצר, נגזרו 28 ימי מחבוש על תנאי, שכן “צורת ההתבטאות של אחד הלוחמים אינה תואמת את ערכי צה”ל ואת ההתנהגות המצופה מחייל בצה”ל”.

ח״כ שרון גל, ראש צוות התגובות בישראל ביתנו קורא לשר הביטחון לבטל את העונשים שהוטלו על חיילי צה״ל, בעקבות פרסום הסרטון המלא הערב.

״למרבה הצער הם נשפטו על בסיס חצי אמת והסרטון המלא מעיד על התגרות מכוערת ואלימה של המפגינים הערבים במקום שקדמה למעצר. חובתנו לתת גיבוי לכוחותינו. ראוי לכל מי שמיהר להתנפל ולהשמיץ אותם – ללמוד לקח ולהטיל ספק בצילומי ‘בצלם’ ודומיהם״, לשון ההודעה.