צפו בקדימון לסרט מעורר הסערה על יגאל עמיר: הילד עם ילקוט

הסרט על יגאל עמיר שיוקרן בפסטיבל הסרטים בירושלים, מציג את פניו האנושיות והמשפחתיות של רוצח ראש הממשלה • צפו בטריילר של הסרט, שהצליח כצפוי לעורר סערה ציבורית עזה, ודרישה להסירו מתכניית הפסטיבל
אבי כץ
כ"ט סיון התשע"ה / 16.06.2015 15:37

הקרנתו הצפויה של הסרט ‘על סף הפחד’ על חייו של יגאל עמיר, ממשיכה לעורר סערה.

בסרט מרואיינים בני משפחת עמיר, כשבעיקר מתמקד הסרט ברעייתו של הרוצח – לריסה טרימובבלר עמיר, ובמאבקים המשפטיים שהיא מנהלת עם בעלה כנגד המדינה.

במאי הסרט, שממומן על ידי משרד התרבות הרוסי, הוא הישראלי-לטבי הרץ פרנק, שנפטר במהלך הכנת הסרט. מריה קרבצ’נקו, השלימה אותו.

הסרט מציג פנים אנושיים בחייו של עמיר, ומשלב ראיונות עם בני משפחתו. באחת הסצנות בסרט, נראה עמיר כשהוא מקריא מדי ערב באמצעות שיחת טלפון סיפור לבנו לפני השינה, ביניהם סיפורים על חוני המעגל, ועל גדעון בן יואש שהושיע את ישראל.

ילדו של עמיר נחשף בפוזיציות נוספות כמו בחזרתו מבית הספר, בהדלקת נרות חנוכה, ובתפילתו בכותל המערבי.

לריסה טרימובבלר מכנה בסרט את מעשהו של בעלה נאיבי – אך אומרת עליו: “אני מאלה שראיתי אותו כגיבור. ראיתי אותו כילד שעשה זאת מתוך ייאוש. אידיאליסט, שנראה אנושי והונע למעשיו מתוך ייאוש, שעשה מעשה נואש והקריב את עצמו”.

הסרט עורר כצפוי תגובות במערכת הפוליטית. ח”כ איילת נחמיאס ורבין מהמחנה הציוני, שכיהנה בעבר כמנכ”לית העמותה להנצחת ראש הממשלה רבין, אמרה: “אנחנו מוצאים את עצמנו כל הזמן משייטים במנעד המורכב הזה של חופש הביטוי. למצער סקרנות לגבי רוצחים יש הרבה מאוד שנים, אין בלבי גרם של סקרנות וההיפך ויש בי שאט נפש נוראית ביחס למשפחה הזו על מרכיביה”.

נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס גינה את הקרנת הסרט בראיון לאתר ווינט: “נאמר שמישהו מחר יקום וישתמש בחופש הביטוי כדי להציע לרצוח מישהו – זה חופש ביטוי? חופש ביטוי זה לא אומר סתירה של החופש. תרבות בנויה על חירות, אבל לא על חרפה”.

הנשיא לשעבר קרא להימנע מהקרנתו של הסרט: “לתת לו פתחון פה? להגיד בפה אחד שמותר ובפה אחד שאסור? ככה אנחנו רוצים לחנך? כל העם למחרת הרצח דמע בדמעות דם את הרצח הזה. מה קרה, חלף זמן ושכחנו? אל לנו לשכוח. יש כבוד לחיים ויש רוצחי אנשים. אין איש שיש לו רישיון לעשות דבר כזה, ואין איש שיכול לתת רישיון לעשות דבר כזה”.

גם שרת התרבות מירי רגב הודיעה, מעל בימת הכנסת, כי תבחן מחדש את המימון של משרדה לפסטיבל שמתעתד להקרין את הסרט על עמיר: “האם ייתכן שמדינה תישאר אדישה לכך שתקציבה מממן את פסטיבל ירושלים בו מוצג סרט על רוצח ראש הממשלה, יגאל עמיר”?

בתוך כך, שרת התרבות הציעה להנהלת הפסטיבל מתווה פשרה כי הסרט יוקרן מחוץ לפסטיבל במסגרת של אירוע טרום בכורה באחד מבתי הקולנוע הפרטיים בירושלים. במידה והנהלת הפסטיבל תחליט לדחות את המתווה שהציעה השרה, תורה זו על הקפאת תקציב התמיכה של משרד התרבות בפסטיבל השנה.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אז זה יוקרן ביוטיוב וברשתות חברתיות והיו 20 מיליון צפיות ...
    16/06/2015 17:07
    ויצמן
  1. אז זה יוקרן ביוטיוב וברשתות חברתיות והיו 20 מיליון צפיות …