הדחה של הרב ריסקין תתפוצץ בפרצוף

לא כולם יודעים, אבל האיש שעמד מאחורי 'מהפכת הטוענות הרבניות' הוא הרב שלמה ריסקין - המועמד להדחה, על פי השמועות • אלא שההדחה שלו תתפוצץ לרבנות בפנים • היא תיוותר ללא קהל, אם לא לוקחים בחשבון את ילדיהם של גפני וליצמן
אליעזר היון
כ"ט סיון התשע"ה / 16.06.2015 15:10

עד שנות ה-90, איש לא חלם שפונקציה כזו קיימת.

טוענות רבניות? אשה תלמידת חכם, שתטען בפני הדיינים הגברים, ותציג בפניהם מקורות הלכתיים מטור ושולחן ערוך אבן העזר?

אבל הפלא התיאו-סוציולוגי הזה קם והיה. עשרות טוענות רבניות גודשות את בתי הדין, דבריהן נשמעים ברמה, ואפילו בבית הדין של הגאון רבי ניסים קרליץ הן מתקבלות ללא סייג.

כיצד הדבר ארע? איך הפכו נשים שמודרות היו עד כה מלימוד ההלכה והתלמוד לנושאות ונותנות עם דייני ישראל?

לשאלה הזו יש תשובה אחת: הרב שלמה ריסקין. האיש שכמעט, כך על פי השמועות, הודח ממשרת הרבנות של אפרת.

לרב שלמה ריסקין היה חזון, כפי שניסח זאת הוא בעצמו בארוע לציון 30 שנים להקמת רשת אור תורה סטון: “המהפכה שחלמתי עליה לפני שלושים שנה בעולם לימוד התורה הנשי וההנהגה הנשית, מתרחשת כאן מול עינינו בתוך כותלי ‘אור תורה סטון’. ישנה כיום הנהגה של פוסקות, מורות, טוענות רבניות, וגם מי שלומדת תורה לשמה, משפיעה על עצמה, על משפחתה וסביבתה בעולם של לימוד התורה”.

מדהים לחשוב כי העובדה החברתית שנראית כה טבעית בעינינו היום, המעניקה לגיטימיות לאשה ‘טוענת רבנית’ , היא מהפכה של איש אחד, שיצר שינויים גם בנושא הסכמי קדם נישואין המוכרים היום בכל בית דין רבני, ועוד.

גם בשאלת הגיור, שהופכת להיות אחת מהסוגיות הקרדינליות של עולם הרבנות והחברה הישראלית, בשנים הקרובות, יש לאיש מה לומר. ניתן בהחלט לחלוק על חלק ממסקנותיו, אך אי אפשר להתעלם מדמותו של אחד הרבנים המשפיעים בעשרות השנים האחרונות, על החברה הישראלית בכלל, ועל המגזר הניאו-אורטודוקסי בפרט. 

כיצד ייתכן איפה, שאת האיש הזה רצו להדיח? מדוע, או איך נוצר הלך רוח שביקש להסיט מן הדרך את מחולל השינויים החברתיים-דתיים הללו?

תאמרו: האיש אינו פועל על פי כללי ההלכה המקובלים על דעתם של חלק מחברי מועצת הרבנות הראשית. נניח. אולם כלפי מי פועלת הרבנות הראשית? נוכח בוגרי ישיבת פוניבז’ וחברון? מול תושבי קרית ספר ואלעד? ואולי בכלל עבור מטורפי מאה שערים?

הרבנות הראשית עוסקת בעיקר במה שמכונה בסלנג הרבני ‘עמך’. אנשים חובשי כיפות סרוגות, ספרדים ובעלי בתים שאינם בני תורה.

בקרב האנשים האלה חוללו הרב ריסקין וחבריו את המהפכה. לא לחינם הפכה צוהר, בראשותו של ידידי הרב רפי פויירשטיין, לתנועה הפופולרית ביותר בקרב הזוגות הצעירים הנישאים, שכן בישיבת ‘תורה בתפארתה’ למשל, לא נזקקים לרב מסביר הפנים, מצוהר. ברעננה לא מחפשים את ההכשר של הרב רובין. גם לא של חוג חתם סופר.

אינני יודע מי היה (אם בכלל) בעד הדחתו של הרב ריסקין. הדיווחים לא חרגו עד כה מתחום השמועות.

ומכל מקום, ההדחה של רב בעל השפעה מובהקת כל כך, מן הסוג הזה תהפוך את הרבנות הראשית – שגם כך נתפסת כשלוחה של ש”ס או של ההגמוניה החרדית – למנותקת מן המון העם. האם בזה אנו חפצים?

האם היהדות החרדית מתחננת לאנשי צהר להקים סוף סוף את הרבנות האלטרנטיבית שלהם, כפי שבוודאי קולות מיליטנטיים מקרבם מבקשים לעשות? מי יוותר לרבנות הראשית שלנו? הילדים של גפני וליצמן? בתי הדין הפרטיים, והבדצי”ם שבזים להכשר הרבנות הטרף? האליטה הליטאית שמביטה בעין מזלזלת ברבנים ‘מטעם’?

אם תסתמך הרבנות עליהם, הרי שיכולה היא להיכנע כבר עתה, ללא תנאי.

הדפס כתבה

6 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אז מה אתה רוצה, שימנו רבנים רפורמים כי הם יותר קרובים לחילוניות ?
    16/06/2015 16:20
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. אז מה אתה רוצה, שימנו רבנים רפורמים כי הם יותר קרובים לחילוניות ?
    ולטעמיך, אם הרבנות הופכת רפורמית, מי צריך את הרבנות ?

  2. הכותב שכח פרט חשוב מאוד
    16/06/2015 17:11
    אליסף
  3. אם יודח הרב ריסקין, תוגש עתירה לבג”ץ נגד כמה וכמה רבני ערים חרדים שחצו מזמן את גיל 75, כמו הגר”ש קוק מרחובות, הרי”מ לאו בת”א, ועוד

  4. אז מה? אני חושב שגם הגר
    17/06/2015 14:39
    סנדלפ
  5. אמנם תלמידי חכמים ככל שמזקינים דעתם מתיישבת, אבל התפקוד הפיסי בגיל כזה נמוך, וזה נראה על שניהם.

    לגבי ריסקין, הוא רפורמי גמור וזו בושה להדיח אותו בגלל סיבה טכנית. צריך להדיח אותו בגלל שהוא רפורמי, מסמיך נשים לראבייות, מכשיר הומואים, קורא ליש”ו “רב יהודי גדול”. הכהונה של היצור הנאלח הזה כרב יישוב, היא בושה גדולה לרבנות בפרט וליהדות בכלל.

  6. אפשר לחשוב שמעמד הרבנות מעניין את חברי מועצת הרבנות
    17/06/2015 16:00
    זליג
  7. חוץ מאשר את הרב שטרן, ויתר הרבנים המעטים יחסית מחוגי מרכז הרב.

  8. רסקין הוא רפורמי מתחזה
    18/06/2015 01:44
    א
  9. יפה
    19/06/2015 18:05
    חיים
  10. להגיד אמת. בלי פחד