הרמטכ”ל: הרב הראשי הצבאי ינאם בטקסי ההשבעה בכותל

חיים טוויל
|
כ"ט סיון התשע"ה / 16.06.2015 15:21
הרמטכ”ל איזנקוט עדכן את חברי ועדת חוץ וביטחון כי אין שינוי בפקודה: הרב הראשי לצה”ל ימשיך להשתתף ולנאום בטקסי ההשבעה הנערכים בכותל המערבי • ומה קרה בהשבעה של ‘גבעתי’? הרב הצבאי לא יכול היה להשתתף מסיבות טכניות, ולכן הוחלף על ידי קצין החינוך הראשי • סירב לחזור בו מביטול עונשו של החייל שהכניס כריך חזיר למחנה צבאי
הרמטכ”ל רא”ל גדי איזנקוט הסביר היום (שלישי) במהלך דיון בישיבת ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, כי אין שינוי בפקודה הצבאית – וכי הרב הראשי לצה”ל ימשיך להשתתף ולנאום בטקסי ההשבעה הנערכים בכותל המערבי.

איזנקוט הסביר כי בהשבעת חיילי גבעתי לפני כ-10 ימים, הרב הצבאי לא יכול היה להשתתף מסיבות טכניות, ולכן הוחלף על ידי קצין החינוך הראשי.

ח”כ בצלאל סמוטריץ’ ברך על דבריו של הרמטכ”ל. “נמשיך לעמוד על המשמר ונוודא את שמירת מעמדה של הרבנות הצבאית בצה”ל כצבאה של המדינה היהודית”.

יחד עם זאת, הרמטכ”ל סירב לחזור בו מביטול עונשו של החייל שהכניס את כריך החזיר למחנה הצבאי, אולם  הסכים כי אפשר והיה עליו לאזן את ביטול העונש בהנחיה למפקדים לחדד את הנהלים ופקודות הכשרות בצה”ל כדי שלא תיווצר תחושה של זלזול בהוראות הכשרות’.

  ”בסופו של יום”, הדגיש סמוטריץ’, ”מה שחשוב הוא המסר של המפקדים בדבר החשיבות של ההקפדה על הוראות הכשרות והבנתי מהרמטכ”ל שהוא מסכים לכך מאד”.

בעקבות הדרת הרבנים מטקסי ההשבעה פנה הרב הראשי לישראל, הגאון רבי דוד לאו, אל הרמטכ”ל רא”ל גדי איזנקוט בדרישה שלא לפגוע במסורת טקסי ההשבעה בצה”ל ולא להדיר מהם את הרבנים הצבאיים – ובראשם הרב הראשי לצה”ל, תא”ל הרב רפי פרץ.

במכתב ששלח הרב לאו – ונחשף בערוץ 7 – נאמר: “מאז שחרור הר הבית על ידי צבא ישראל, נהוג ביחידות מסוימות לערוך את טקס ההשבעה בסיום הטירונות ברחבת הכותל המערבי”.

עריכת הטקס במקום הקדוש ביותר של העם היהודי, כותב הרב לאו, “מבטא את הקשר בין עם ישראל למורשתו ואת זכותנו על ארץ ישראל – הארץ המובטחת. למקום זה נשאנו במשך דורות את עינינו, ומשאת נפשו של יהודי בכל רחבי העולם היתה ציפייה ל’ותחזינה עינינו בשובך לציון’.

“כדי לשלב את הצד הרוחני של צבא ישראל עם היכולת הנפלאה שלו, תמיד הוא נשען על היסוד של ‘לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי אמר ה”. זה נותן לעם את הכוחות לעמוד מעטים מול רבים, וזה מה שנתן לעם את התעצומות להתמודד עם ניסיונות חוזרים ונשנים של השמדת העם היהודי. הרצון לחסל את עם ישראל לא היה רק פיזי אלא בעיקר רוחני”.

הרב לאו מדגיש במכתבו כי במשך כל השנים מקובל היה שטקס ההשבעה נערך בשיתוף עם הרבנות הצבאית ועם הרבנים הצבאיים: “הצטערתי לשמוע כי התקבלה החלטה לשנות ממה שהיה מקובל עד כה, ולהדיר את הרבנים הצבאיים מטקס זה”.

הרב הראשי ביקש מהרמטכ”ל לשקול מחדש את ההחלטה.