הרב לאו לרמטכ”ל: לא להדיר הרבנים הצבאיים מההשבעה

על רקע התכנית של הרמטכ"ל גדי איזנקוט לקצץ בסמכויות של הרבנות הצבאית, ואחרי שלראשונה קצין החינוך הראשי נאם בטקס ההשבעה של טירוני 'גבעתי' בכותל - במקום הרב הצבאי, מנסה הרב הראשי לשנות את ההחלטה • "הצטערתי לשמוע כי התקבלה החלטה לשנות ממה שהיה מקובל עד כה" • "כאן אני שואל האם אי אפשר לשלב כוחות בין כולם?"
יוני גרין
כ"ט סיון התשע"ה / 15.06.2015 21:20

הדרת הרבנים הצבאיים מטקס ההשבעה בכותל המערבי:  הרב הראשי לישראל, הגאון רבי  דוד לאו, פנה אל הרמטכ”ל רא”ל גדי איזנקוט בדרישה שלא לפגוע במסורת טקסי ההשבעה בצה”ל ולא להדיר מהם את הרבנים הצבאיים – ובראשם הרב הראשי לצה”ל, תא”ל הרב רפי פרץ.

במכתב ששלח הרב לאו – ונחשף בערוץ 7 – נאמר: “מאז שחרור הר הבית על ידי צבא ישראל, נהוג ביחידות מסוימות לערוך את טקס ההשבעה בסיום הטירונות ברחבת הכותל המערבי”.

עריכת הטקס במקום הקדוש ביותר של העם היהודי, כותב הרב לאו, “מבטא את הקשר בין עם ישראל למורשתו ואת זכותנו על ארץ ישראל – הארץ המובטחת. למקום זה נשאנו במשך דורות את עינינו, ומשאת נפשו של יהודי בכל רחבי העולם היתה ציפייה ל’ותחזינה עינינו בשובך לציון’.

“כדי לשלב את הצד הרוחני של צבא ישראל עם היכולת הנפלאה שלו, תמיד הוא נשען על היסוד של ‘לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי אמר ה”. זה נותן לעם את הכוחות לעמוד מעטים מול רבים, וזה מה שנתן לעם את התעצומות להתמודד עם ניסיונות חוזרים ונשנים של השמדת העם היהודי. הרצון לחסל את עם ישראל לא היה רק פיזי אלא בעיקר רוחני”.

הרב לאו מדגיש במכתבו כי במשך כל השנים מקובל היה שטקס ההשבעה נערך בשיתוף עם הרבנות הצבאית ועם הרבנים הצבאיים: “הצטערתי לשמוע כי התקבלה החלטה לשנות ממה שהיה מקובל עד כה, ולהדיר את הרבנים הצבאיים מטקס זה”.

הרב הראשי ביקש מהרמטכ”ל לשקול מחדש את ההחלטה. “כאן אני שואל האם אי אפשר לשלב כוחות בין כולם, ולשתף גם את הגורמים הרוחניים עם המפקדים והאחראים על החינוך למורשת הקרב ומורשת ישראל?”

דוד לאו

בטקס השבעת טירוני חטיבת גבעתי שנערך לפני כ-10 ימים בכותל המערבי, נאם לראשונה קצין החינוך הראשי, תא”ל אבנר פז-צוק – במקום רב צבאי שממלא את התפקיד ונושא דברים מול הלוחמים.

בחודש מרץ האחרון שיגר קצין חינוך ראשי מכתב לראש אכ”א אלוף חגי טופולנסקי, בו המליץ לסלק את הרבנים מטקסי ההשבעה של הטירונים בצה”ל.

ואכן, ההנחיה על סילוק הרבנים הצבאיים מטקסי ההשבעה, נכנסה כבר לתוקף, וזאת על רקע דיווח ב’הארץ’, כי הרמטכ”ל אייזנקוט מתכוון לצמצם את הסמכויות של הרבנות הצבאית, ולהורות לאגף כוח אדם במטכ”ל לבחון מחדש את חלוקת הסמכויות בין הרבנות וחיל החינוך, שני גופים ביניהם ניטש בעשור האחרון מאבק חריף על הפעילות החינוכית בצבא.

לפי ‘הארץ’, הרבנות הצבאית הגדילה במשך שנים בהתמדה את חלקה בפעילות החינוך לחיילים, כשהיא מתחרה בחיל החינוך, נוגסת בסמכויותיו ומנצלת את העובדה שלרשותה עמדו משאבים כספיים גדולים יותר.

צעדים אלה עוררו מחלוקות קשות בתוך צה”ל וגררו ביקורת בקרב ח”כים אנטי דתיים מהשמאל.

הרב הצבאי הראשי לשעבר, תא”ל (מיל’) ישראל וייס, הגיב בחריפות על התכנית של הרמטכ”ל, וקרא לרבצ”ר הנוכחי, תא”ל הרב רפי פרץ, להתפטר מתפקידו.

“אני אומר באופן ברור, הרב הראשי פרץ הוא ידיד אמיתי שלי, הוא ידיד קרוב שלי, אני מעריך מאוד את כל עשייתו. הוא צריך עכשיו להיכנס לרמטכ”ל, גם אם הוא יושב באמצע ישיבה הכי חשובה, לבקש ממנו הסברים על הכותרת הזו בעיתון הארץ.

“אם ההסברים לא ינתנו או לא יתקבלו על ידו, הוא חייב להניח את המפתחות על השולחן.

“אבל הוא לא צריך לעשות את זה לבד, הוא צריך לעשות את זה ביחד עם סגן שר הביטחון שהיה סגן שר הדתות לפני כן (הרב אלי בן דהן)”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות