נתניהו שוקל: חוק בזק לדחיית הבחירות וצמצום סמכות הנשיא

המטרה: חוק שיקבע כי יו"ר המפלגה הגדולה ביותר ירכיב את הממשלה באופן אוטומטי • המשמעות: חצי שנה ללא נשיא • גם ציפי לבני מובילה מהלך שייטול מהנשיא הבא את כוחו הפוליטי • המועמד ראובן ריבלין תומך ביוזמה שתקצץ בסמכותו - אם ייבחר
יוני גרין
י"א אייר התשע"ד / 11.05.2014 09:40

ראש הממשלה בנימין נתניהו נחוש שלא להביא לבחירתו של איש מהמועמדים לנשיאות, ושוקל להתחיל בשבוע הבא בהליכים לחקיקת חוק בזק לדחיית הבחירות לנשיאות בחצי שנה. זאת, על מנת לאפשר שקילה מחודשת של כל סוגיית הנשיאות. כך מדווח הבוקר ישראל היום. בפרק הזמן שבו יידחו הבחירות, יכהן יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין באופן זמני כממלא מקום הנשיא.

למרות שעדיין לא ברור אם קיים רוב למהלך במערכת הפוליטית, מקורבי נתניהו הבהירו כי הוא בוחן ברצינות להתחיל בשבוע הבא בהליכי החקיקה, לאחר שובו מיפן לקראת סוף השבוע. נתניהו לא מתכוון להסתפק בדחיית הבחירות, אלא הוא שוקל בימים אלה מהלך נוסף שיקודם בחצי השנה הקרובה – צמצום סמכות נשיא המדינה בהטלת מלאכת הרכבת הממשלה על מועמד אחרי הבחירות לכנסת.

גם לפיד בעד

נתניהו החל בסבב התייעצויות עם ראשי המפלגות בקואליציה בנושא, ולפי שעה נשקלת אחת משלוש החלופות הבאות: קביעה בחוק כי יו”ר המפלגה הגדולה ביותר בכנסת ירכיב את הממשלה באופן אוטומטי; לחלופין נשקלת האפשרות לחזור לבחירה ישירה של ראש הממשלה בשני פתקים; וכמו כן נידונה הצעה לעבור למשטר נשיאותי. יצוין כי הצעת נתניהו, לפיה ראש המפלגה הגדולה ביותר הוא זה שירכיב באופן אוטומטי את הממשלה, מבלי שלנשיא תהיה מעורבות בעניין, נתמכת בשתי הצעות דומות של יו”ר יש עתיד, יאיר לפיד, ויו”ר התנועה ציפי לבני. “רק כך מצעד הסחטנות של הסיעות בדרך להרכבת הקואליציה ייפסק,” אמרה לבני.

ההשערות בדבר הסיבה שנתניהו חפץ בביטול מוסד הנשיאות נעות בין חוסר יכולתו למצוא מועמד קרוב לליבו, לבין החשש כי לאחר הבחירות הבאות, נשיא המדינה הנבחר יהיה זה שיכריע מי יעמוד בראש הממשלה. שכן, על פי כל ההערכות, תוצאות הבחירות הבאות יביאו אל הכנסת שלל מפלגות בסדר גודל בינוני. במצב שכזה המועמד שירכיב את הממשלה יהיה תלוי בהמלצות לנשיא – שיכריע מי בעל הסיכויים הטובים ביותר להקים ממשלה.

ריבלין דווקא תומך

במפתיע,  ראובן ריבלין, המועמד לנשיאות, תומך ביוזמה שתקצץ בסמכותו, אם ייבחר. ריבלין סבור גם הוא כי את הממשלה צריך להרכיב ראש המפלגה הגדולה.

מי שיצא נגד הוא השר גדעון סער, שכתב בעמוד הפייסבוק שלו: “אתנגד לכל ניסיון לדחות את מועד הבחירות לנשיאות או לבטל את מוסד הנשיאות ערב ההתמודדות”. מלבד סער, גם ח”כ חיים כץ הביע התנגדות לדחיית הבחירות לנשיאות. כץ, מראשי התומכים בריבלין, אמר אתמול: “אני וחבריי בליכוד לא ניתן יד לניסיון לשנות חוק יסוד משיקולים אישיים. נתנגד לכל ניסיון לדחות את מועד הבחירות לנשיאות או לבטלו. אני קורא לרה”מ בנימין נתניהו לתמוך במועמד הליכוד ח”כ ראובן ריבלין לנשיאות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות