היהודים בארה”ב זועמים: “עד מתי ימשיך הממשל עם הגישה הצבועה?”

נתן פרל
|
כ"ב סיון התשע"ה / 09.06.2015 10:01
ועידת הנשיאים והליגה נגד השמצה יצאו נגד החלטת בית משפט העליון בארה”ב, שקבע כי מי שנולד בירושלים לא יירשם כיליד ישראל: “הגיע הזמן שהרשות המבצעת תתמודד עם המציאות: ירושלים היא בירת ישראל”

הליגה נגד השמצה הביעה אמש (ראשון) אכזבה מפסיקת בית המשפט העליון בארה”ב, שקבעה כי אזרחים אמריקנים ילידי ירושלים לא יוכלו לכתוב “ישראל” כמקום לידה בדרכון האמריקני.

“עד מתי תמשיך ממשלת ארה”ב עם הגישה הצבועה וקצרת הרואי הזו?”, שאל מנכ”ל הליגה, אברהם (אייב) פוקסמן, בהצהרה שפרסמה ה’ליגה’.

“השאלה שהופנתה לבית המשפט העליון במקרה זה הייתה פשוטה: האם אזרחי ארה”ב שנולדו בירושלים יורשו לכתוב כי מקום הלידה שלהם הוא ישראל? גם התשובה צריכה הייתה להיות פשוטה: כן. ובית המשפט לא צריך היה לנפק החלטה גורפת המשאירה את ההחלטה בידי הממשלה”, כתב פוקסמן.

פוקסמן כתב עוד: “לאחר שבית המשפט הוציא את הפסיקה המדגישה את תפקידה של הממשלה לקבוע את מדיניות החוץ, זה הזמן שהממשל יתייצב למשימה”. 

הוא הוסיף: “זה עצוב ומצער שישראל היא המדינה הריבונית היחידה בעולם שבירתה צריכה לעבור בדיקה כל כך מדוקדקת, ושצריכה להגן על זכותה לקבוע את עיר הבירה שלה. הגיע הזמן שהרשות המבצעת תתמודד עם המציאות: ירושלים היא בירת ישראל”.

גם סטיבן גרינברג, יו”ר ועידת הנשיאים, פרסם הצהרה,  עליה חתום גם סגן יו”ר הועידה, מלקולם הונליין: “אנו מודאגים מאוד מהחלטת בית המשפט העליון, המבטלת חוק משנת 2002 שאיפשר לאזרחים אמריקנים ילידי ירושלים לכתוב את ישראל כמדינת לידתם.

“פסיקת בית המשפט אינה מתמקדת במעמדה של ירושלים, אלא בהפרדת סמכויות בנוגע לסוגיות של מדיניות חוץ”.

גרינברג והונליין כתבו עוד: “אנחנו לא מאמינים שאזרחים אמריקנים ילידי ירושלים שירשמו את ישראל כמולדתם, יסכנו מו”מ עתידי או יפגעו בתפקידה של ארה”ב.

“עשרות אלפי אמריקנים יושפעו מההחלטה הזו. דעת הרוב קבעה שהסמכות הבלעדית להכיר ולרשום מדינות זרות מצויה בידי נשיא ארה”ב. אנו מקווים שתימצא דרך חוקתית שתבטיח שאמריקנים שנולדו בירושלים יקבלו את מלוא הזכויות המגיעות להם, כולל ההכרה במדינת לידתם”.

הסערה פרצה לאחר שבית המשפט העליון בארה”ב ביטל חוק שהיה מוטל במחלוקת במדינה, ושאיפשר לאזרחים אמריקנים שנולדו בירושלים לרשום את מקום לידתם בישראל בדרכון האמריקני. הפסיקה קבעה כעת כי בית הנבחרים, אשר חוקק את החוק, חרג מסמכותו.