אוי לבושה: מפעל הפיס תומך בסרט המכפיש את צה”ל?

נחמן גור
|
כ"א סיון התשע"ה / 08.06.2015 20:13
על מודעות הסרט ‘שיח לוחמים: הסלילים הגנוזים’ – המתאר את צה”ל כמבצע פשעי מלחמה, מופיע לוגו של מפעל הפיס • יו”ר מפעל הפיס: ניתנה חסות לסרט העוסק בשיח לוחמים

לא להאמין: את המודעות על סרט המכפיש את צה”ל ומאשים את חייליו בפשעי מלחמה, מעטר לוגו של מפעל הפיס המעיד, לכאורה, על חסות תקציבית שניתנה לסרט.

בימים אלה עולה לאקרנים בארץ ובעולם הסרט ‘שיח לוחמים: הסלילים הגנוזים’, המבוסס על שיחות שקיימו עמוס עוז ואברהם שפירא עם לוחמי ששת הימים, קיבוצניקים, המתארים את לבטיהם המוסריים במהלך ימי המלחמה.

הסרט כולל בתוכו אמירות של חיילים הטוענים כי גירשו אוכלוסיה אזרחית ואף היו עדים למעשה הרג שביצעו כוחות צה”ל בערביי יהודה ושומרון.

הסרט מעורר עניין בקרב שונאי ישראל,  בהיותו מעין כתב אישום עצמי של צה”ל והודאה בפשעי מלחמה, שלכאורה בוצעו על ידי חייליו.

ואולם הצצה למודעות הסרט מגלה שורת חסויות שניתנו לו – וביניהם גם זו של מפעל הפיס.

שמעון כהן, כתב ערוץ 7 שחשף זאת, פנה אל יו”ר מפעל הפיס, האלוף במילואים וסגן הרמטכ”ל לשעבר, עוזי דיין ותהה כיצד מוענקת חסות ותמיכה תקציבית לסרט המכפיש.

בתום בדיקה שנערכה בלשכתו של האלוף במיל’ דיין מסר דוברו: “התמיכה ניתנה לסרט שעוסק בשיח לוחמים”.

מדבריו אלה עולה לכאורה, כי בעת הגשת תקציר הסרט לא ניתן היה להבין ממנו שמגמתו היא הכפשת צה”ל, אלא סרט העוסק אך ורק בשיח לוחמים.

הדובר נשאל אם אכן ניתנה התמיכה מבלי להכיר את תוכנו של הסרט, מה שנראה על פניו כהונאת מפעל הפיס והצגת הסרט כבעל מאפיינים שונים לחלוטין מכפי שהתברר בסיום הפקתו.

במענה שב דוברו של דיין וקבע: “תמכנו בסרט שעוסק בשיח לוחמים”.

כאן המקום להזכיר כי הסרט כולו מתבסס על כמאתיים שעות של הקלטת שיחות עם לוחמים, שיחות שצונזרו ברובם בהוראת הצבא.

מיד לאחר המלחמה הותר לפרסום כשליש מהחומר המוקלט וממנו הפיקו עוז ושפירא את הספר ‘שיח לוחמים’ שעורר סערה רבה בציבור הישראלי והתקוממות על תיאורו של צה”ל כצבא שביצע אקטים בלתי מוסריים במהלך המלחמה.

הסרט הנוכחי מעורר כבר כעת סערה גדולה פי כמה, בהיותו מבוסס על ההקלטות שצונזרו על ידי הצבא.