ראש אגף התכנון: “לא היינו ערוכים למנהרות. קיבלנו שיעור”

חיים טוויל
|
כ"א סיון התשע"ה / 08.06.2015 11:43
ראש אגף התכנון מודה שצה”ל לא היה ערוך להתמודדות עם מנהרות הטרור במבצע ‘צוק איתן’: “למדנו לקח” • האלוף (במיל’) עמוס גלעד: “מצבנו הביטחוני כבר מזמן לא היה כל כך טוב”

ראש אגף תכנון בצה”ל, אלוף נמרוד שפר, הודה היום (שני) בכנס הרצליה כי הצבא לא היה ערוך כראוי להתמודדות עם איום המנהרות ברצועת עזה, במהלך מבצע ‘צוק איתן’.

“הקיץ האחרון לימד אותנו דבר וגם את איובינו. קיבלנו שיעור. אני מניח שאתגר התת-קרקע יפוצח”, אמר שפר. “אנחנו מרכזים מאמץ בלתי רגיל בפתרון האתגרים טכנולוגיים והמבצעיים. כמו שפיצחנו את האתגר של הטילים במעופם, שהוא מורכב וגדול מזה, נפצח את אתגר התת קרקע ואנחנו משקיעים מאמץ אדיר ואני משוכנע שזה בידינו”.

הוא הוסיף: “אנחנו צריכים שצה”ל יהיה מספיק גמיש להשתנות באותה מהירות שהאתגרים משתנים, ולהקדים אותם בצעד. לא תמיד היינו במקום הזה ולמדנו לקח לא נעים”.

ראש אגף תכנון בצה”ל התייחס גם לאיומים בפניהם ניצבת ישראל: “לפני כשנתיים היו מולנו כמויות גדולות של איום כימי מסוריה, והוא נעלם כמעט אחרי שהציב אתגר גדול לישראל. הצבא הסורי אינו מאיים על ישראל לכל דבר ועניין, אחרי שעד לפני שלוש שנים הוא היה המרכזי על ישראל.

“העימותים סביבנו הם רבים ומחלישים את האויבים שלנו שנלחמים אחד בשני. חיזבאללה מאבד את כוחו בסוריה והלחימה בה הופכת להיות עבורו יותר קשה”.

לפניו נאם בכנס ראש האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון האלוף (במיל’) עמוס גלעד, שסקר את האיומים הביטחוניים סביב ישראל במזרח התיכון. “מצבנו הביטחוני כבר מזמן לא היה כל כך טוב, למרות שיש לנו הרבה אתגרים ביטחוניים. אנחנו נהנים ממצב של הרתעה בגבול הצפוני כאשר 100 אלף רקטות מופנות אלינו מלבנון. האיראנים השקיעו בחיזבאללה מליארדי דולרים לחימוש מול ישראל”.

התייחסו לאיומים הנשקפים לישראל מסוריה, אמר: “אני רוצה להכריז בזה על מותה של סוריה. אסד מושל רק על רבע מסוריה כאשר כוחו הולך ומתכווץ.

“דרום סוריה נמצאת בשליטת אל-קעידה וצפון המדינה נשלט בידי דאע”ש. מדובר במדינה מפורקת ללא עתיד. ישראל יצרה הרתעה מול סוריה, אנחנו לא מתעניינים בענייניהם והם לא תוקפים אותנו. הנשק הכימי, רובו, פורק. ישראל גובלת מצפון רשמית במדינה חברה באו”ם – לבנון – אך מעשית על ידי חיבזבאללה, ומסוריה יש לנו את אסד, דאע”ש ואל-קאעידה”.

אלוף במיל’ גלעד ציין כי הסיכוי לשלום בר קיימא עם הפלסטינים קטן משום שהסכם עם אבו מאזן לא מחייב את חמאס בעזה.