מהלומה לנשיא ארדואן: איבד את הרוב; הכורדים בפרלמנט

אליעזר היון
|
כ"א סיון התשע"ה / 07.06.2015 21:28
נשיא טורקיה ארדואן קיווה לזכות בשני שלישים מן המושבים בפרלמנט ובכך לשנות החוקה ולהרחיב את סמכויותיו כנשיא, אך התוצאות חיסלו את חלומותיו • לראשונה בהיסטוריה: מפלגת הכורדים הצליחה להיכנס לפרלמנט ובכך מנעה את הרוב ממפלגת השלטון • מפלגתו של ארדואן תזדקק לקואליציה על מנת לשמור את השלטון בידיה וכדי להרכיב ממשלה

נשיא טורקיה, רג’פ טאיפ ארדואן,שקיווה להפוך לשליט כמעט כל יכול, ייאלץ ככל הנראה לגנוז את חלומו: מספירת כל קולות האמת בטורקיה עולה, כי לראשונה מזה עשור לא הצליחה מפלגת הצדק והפיתוח (AKP) של הנשיא לזכות ביותר ממחצית המושבים בפרלמנט, והיא לא תוכל להקים ממשלה לבדה.

מפלגת השלטון של ארדואן זוכה רק ל-41% מהמושבים בפרלמנט השווים ל- 258 מושבים. בכך לא השיגה המפלגה אפילו רוב פשוט (276) מתוך 550 המושבים – דבר המאלץ אותה ליצור קואליציה.

התוצאה הזו מהווה מכה כואבת לנשיא הטורקי, ששאף לזכות בלפחות שני שלישים מן המושבים בפרלמנט – השווים ל-330 מושבים – ולערוך שינויים משמעותיים בחוקה מבלי להזדקק למשאל עם, ובכך להרחיב את סמכויותיו כנשיא.

בנוסף הצליחה המפלגה הכורדית HDP להכניס, לראשונה בהיסטוריה, נציגים אל הפרלמנט.

ארדואן קיווה כי המפלגה לא תעבור את אחוז החסימה, העומד על עשרה אחוזים, אך היא הפתיעה וזכתה בלמעלה מ-12 אחוזים, שהקנו לה 75 מושבים בפרלמנט.

ברוב מחוזות דרום-מזרח טורקיה, שמרבית תושביהם כורדים, מפלגת HDP זכתה ליותר מ-70% מקולות הבוחרים.

מדובר בהישג היסטורי למפלגה הכורדית בטורקיה, שכן לראשונה הצליחה המפלגה לקבל ייצוג בפרלמנט הטורקי. סלאחטין דמיטרס, מנהיג המפלגה הדמוקרטית העממית – HDP, אמר לתומכיו כי מדובר ב”ניצחון גדול”.

המנהיג הכורדי שב והבטיח כי המפלגה לא תצטרף לקואליציה עם מפלגת השלטון של ארדואן או תתמוך בקואליציה כזאת, אם תקום.

מנהיגי שתי מפלגות האופוזיציה הנוספות, CHP ו-MHP טרם התייחסו מפורשות לאפשרות של הצטרפות לקואליציה.

גם סגן יו”ר המפלגה הכורדית התייחס להישג ואמר: “זהו ניצחון השלום על פני המלחמה. לא נחגוג היום, נפגין צניעות. AKP (-מפלגת השלטון) עלולה להשתמש בחגיגות שלנו כדי לתרץ זיוף קולות”.

אולם למרות דבריו, תומכי המפלגה פצחו בחגיגות שמחה.

על פי הפילוח, התוצאות הן כלדקמן: מפלגת השלטון AKP זכתה ב-41.5% מהקולות, ורק 258 מנדטים. מפלגת HDP הכורדית זכתה ב-12.05% מהקולות – 75 מנדטים.

מפלגת CHP זכתה ב-25.2% מהקולות, ומפלגת MHP ב-16.7% מהקולות. שתי מפלגות אלה כיהנו בפרלמנט בשנים האחרונות.

אחוז החסימה בטורקיה הוא מהגבוהים בעולם הדמוקרטי ועומד על 10 אחוזים. הישגה של המפלגה הכורדית הוא הסיבה המרכזית למפלה שנחלה מפלגת השלטון.

יצויין כי שיעור ההצבעה היה גבוה במיוחד, והגיע ליותר מ-86% מתוך 53.7 מיליון בעלי זכות הבחירה במדינה.