הבחירות בטורקיה יכריעו: ארדואן יהפוך לסולטן כל יכול?

נתן פרל
|
כ' סיון התשע"ה / 07.06.2015 09:59
יותר מ-50 מיליון בני אדם יוצאים היום לקלפיות בטורקיה ויקבעו: האם מפלגת הצדק והפיתוח של ארדואן תזכה ברוב של שני השלישים הדרוש לצורך שינוי המשטר במדינה

אזרחי טורקיה יוצאים הבוקר (ראשון) אל הקלפיות כדי להצביע בבחירות לבית המחוקקים. הבחירות הן מבחן מכריע לתוכניתו של הנשיא רג’פ טאיפ ארדואן לזכות בסמכויות נוספות.

אם תזכה מפלגתו ‘הצדק והשלטון’ בשני שליש מהמושבים – תיסלל דרכו להרחיב את סמכויותיו כנשיא כל-יכול, והוא יוכל לחוקק חוקה חדשה שתשנה את שיטת המשטר הטורקית מפרלמנטרית לנשיאותית.

לפי הפרשנים,  ברור לגמרי שמפלגתו של ארדואן, המובלת על ידי יורשו דאבוטולו, תגרוף את מירב הקולות ותזכה בראשות הממשלה. ב-13 שנות שלטון מפלגתו השתפרה כלכלת טורקיה והפכה להיות ה-17 בגודלה בעולם, אבל בעת האחרונה הצמיחה ירדה אל מתחת ל-3 האחוזים והאבטלה גוברת.

לצד זאת, בשנים האחרונות טורקיה הדרדרה בכל הקשור לחירות האזרחים, והשחיתות פשתה בכל מסדרונות השלטון.

הסוגיות הללו עשויות לחזק בקלפי את מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר CHP. גם מפלגת HDP הכורדית עשויה לזכות במושבים על חשבון מפלגתו של ארדואן.

על פי הסקרים, HDP יכולה לעבור היום את אחוז החסימה העומד על 10% מהקולות ולהיכנס לפרלמנט. אם לא תצליח המפלגה הכורדית לעבור את אחוז החסימה, הקולות יועילו בעיקר לארדואן.