במהלך המו”מ: מצבור הדלק הגרעיני האיראני גדל ב-20 אחוז

נתן פרל
|
ט"ו סיון התשע"ה / 02.06.2015 10:33
בממשל אובמה טענו כי תכנית הגרעין של איראן ‘הוקפאה’ בתקופת המשא ומתן עם המעצמות • עם זאת, הפקחים טוענים כי הופסקו העבודות באתרים שיכולים לשמש לייצור פצצת אטום

הפקחים הבינלאומיים שמנסים לסכם את פעילות הגרעין האיראנית דיווחו, כי מלאי הדלק הגרעיני של הרפובליקה האסלאמית גדל ב-20 אחוזים ב-18 החודשים האחרונים של המשא ומתן עם המעצמות בלבד.  כך מדווח הבוקר (שלישי) ה’וושינגטון פוסט’.

בעיתון ‘ניו יורק טיימס’ צוין, כי הדיווח מערער באופן חלקי את הטענה של ממשל אובמה לפיה תוכנית הגרעין של איראן ‘הוקפאה’ במהלך חודשי המו”מ.

הפקחים ומומחים במערב לא משוכנעים מה הסיבה לגידול במאגר הדלק. אפשרות אחת היא שאיראן נתקלה בבעיות טכניות שמנעו המרת חלק מהאורניום המועשר שלה למוטות דלק לכורים, כך שהחומר בעצם לא שמיש לייצור נשק גרעיני.

אפשרות נוספת היא שהגדלת המאגר נועדה לשפר את עמדתה של איראן במידה שהמשא ומתן על הסכם הגרעין עם המערב ייכשל.

עם זאת, הפקחים שתיעדו את המידע לטובת הסוכנות של האו”ם אמרו כי לא מצאו עדויות לכך שאיראן מאיצה את התוכנית הצבאית הגרעינית שלה. הם ציינו גם כי הופסקו העבודות באתרים שיכולים לשמש לייצור פצצת אטום.

לפקחים יש גישה כמעט יומיומיים למרבית האתרים הגרעיניים באיראן.

בתוך כך, הבית הלבן דיווח הלילה ששיחות הגרעין לא ייפגעו בעקבות פציעתו של שר החוץ האמריקני ג’ון קרי, שנפצע בסוף השבוע באורח קל בתאונת אופניים בצרפת, וכי לוח הזמנים שנקבע יישאר כמתוכנן.