היומונים מתעלמים מההבנות; הח”כים ידרשו עוד הבהרות

היומונים החרדיים אינם מדווחים על מסמך ההבנות ששיגר שר הביטחון • הפלס: "לא למשא ומתן, לא להידברות" • הח"כים ומזכירי 'המועצות' התכנסו לדון במסמך והחליטו: דרושות הבהרות נוספות מיעלון • מגעים להסכמה עם האדמו"ר מויז'ניץ, המתנגד להתייצבות • ומה יכריע כעת האדמו"ר מסלונים?
שמואל הכהן
ט' אייר התשע"ד / 09.05.2014 13:54

 מסמך ההבנות ששיגר אתמול (חמישי) חיים בלומנבלט, ראש מטה שר הביטחון בוגי  יעלון אל הח”כים החרדיים מביא את שאלת ההתייצבות של בחורי הישיבות בלשכות הגיוס אל שלב ההכרעה.

המסמך, שסיכם את הפגישה של הח”כים עם השר, מציג את ההבנות שהושגו והוא כולל שלושה הישגים עיקריים: יבוטלו בדיקות רפואיות בצו ראשון; מידע בנושא מסלולי הגיוס ינתן רק “במידה ויבקש”;  במרכז המיון בלשכות הגיוס לא יהיו נשים. מנגד, חלק מהדרישות שהציגו הח”כים בפגישה לא התקבלו, כמו למשל הדרישה לאפשר הגעת בני הישיבות במרוכז לקבלת הדיחויים. המסמך לא נותן מענה לדרישה זו, ויש אומרים שאפילו מרמז על כך שלא יאפשר זאת, בכך שנקבע כי ההתייצבות תהיה “אישית ופיזית”.

על דבר אחד נדמה שאין ויכוח, וכולם מודים: מסמך ההבנות הוא התקפלות מצד הצבא ומלמד על החשש הגדול של צה”ל מהחלטה שתקבע שלא להתייצב בלשכות הגיוס.

מה יחליטו בסלונים 

בעוד במועצת גדולי התורה של דגל התורה (מלבד הגר”ש אוירבעך) ההכרעה עוד לפני הצגת המסמך שהתקבל אתמול הייתה להתייצב כרגיל ולא לשבור את הכלים, במועצת גדולי התורה של אגודת ישראל הדעות חלוקות. לפי המסמך שהתקבל, ניתן אולי לקבוע כי האדמו”ר מסלונים שהורה לחסידיו שלא להתייצב – ישנה את דעתו לאור ההבנות שהושגו, שכן הסיבה להחלטתו לאסור התייצבות הייתה בעיקר בשל בעיות צניעות – ובעיה זו לכאורה נפתרה. אך יש להדגיש, כי החלטתו של האדמו”ר אחרי קבלת מסמך ההבנות טרם נמסרה ואינה ידוע בינתיים.

לעומת זאת, החלטתו של האדמו”ר מויז’ניץ, לפי הערכות, לא תשתנה משום שהאדמו”ר התבטא שההתייצבות היא הכנה לגיוס ב-2017, וכפי שהגדיר זאת אמש ח”כ מנחם אליעזר מוזס בראיון לרדיו קול ברמה: “דעת האדמו”ר שלא מתייצבים כי לא מוכנים לבנות את מסילת הברזל לקראת ההשמדה ב-2017. כל תוכן המכתב של יעלו ן- יעלון אמר לי לפני חודשיים. אמרתי את זה לרבי, ולמרות זאת הוא אומר: בפועל לא להתייצב. וכן לפני יומיים הרבי היה במירון, ואני וגפני היינו שם. הרבי אמר לנו: תעמדו חזק ואל תוותרו”.

מנגד, מתברר כי דעתו האישית של האדמו”ר מויזניץ לא תכריע את הכף נגד ההתייצבות, מאחר והאדמו”ר התבטא השבוע כי אם ה’מועצת’ תחליט שיש להתייצב הרי ש”אחרי רבים להטות”, וגם בויז’ניץ יורו כך.

ויז'ניץ

בישיבת שלושת ה’מועצות’ שהתקיימה בחודש אדר במלון ויז’ניץ, אמר האדמו”ר מויז’ניץ בפומבי: “כל האדמו”רים והרבנים צריכים לקבל החלטה משותפת שאין צבא בכלל. לא מתייחסים לצבא, לא מתייצבים בכלל, שלא יעבידו אותנו בפרך- כפי שרש”י מפרש בפה-רך”. אך בסיום הישיבה התקבלה הכרעה כי ההחלטה בנושא תתקבל מיד לאחר שיעבור החוק בכנסת.

לקוראי היומונים אסור לדעת 

בעוד ‘המודיע’, ‘יתד נאמן’ ו’המבשר’ אינם מדווחים הבוקר (שישי) על מסמך ההבנות שהושג, עיתון ‘הפלס’ של סיעת ‘בני תורה’ מפרסם הבוקר כותרת נחרצת בעניין: “לא למשא ומתן, לא להידברות” – נכתב בכותרת אדומה בעיתון. “הציבור החרדי דוחה את ניסיון ההידברות של שר הביטחון”. לצד זאת מתפרסמת שוב הוראתו של הגר”ש אוירבעך, כי אין שינוי ואין להתייצב כלל.

הבוקר התכנסו במשרדו של ח”כ אריה דרעי בשכונת רחביה בירושלים, חברי הכנסת יעקב ליצמן, אריה דרעי, משה גפני, מאיר פרוש ואריאל אטיאס, יחד עם מזכירי מועצות גדולי התורה הרב אברהם רובינשטיין והרב מרדכי שטרן, כדי לדון במסמך ולהחליט מה להמליץ לגדולי התורה. 

הפגישה הסתיימה ללא תוצאות, מאחר ואדמו”רים דורשים הבהרות בשתי סוגיות. סוגיה אחת היא שאלה של נוסח: במהלך הפגישה עם שר הביטחון הח”כים בקשו שלא יינתן מידע על מסלולי הגיוס, אלא אם כן המתייצב יבקש זאת, ואילו השר כתב זאת בצורה שונה: שהמידע יינתן במידה ויבקש, ולא נכתב במפורש כי במידה ולא יבקש לא יקבל; דרישה אחרת הוצגה על-ידי כמה מהאדמורי”ם ולפיה בחורי הישיבות בגיל 16 וחצי יוכלו להגיע במרוכז ללשכות גיוס, וכל ישיבה תקבל מועד של התייצבות משותפת.

רק לאחר קבלת הבהרות משר הביטחון בשאלות אלה,  יתכנסו הנוכחים שוב, לקבלת החלטה סופית.

ההערכה היא כי שלושת ‘המועצות’ יתכנסו בתקופה הקרובה להכרעה. באגודת ישראל מעריכים שלפני כינוס המועצות יגיעו להסכמות ברורות גם עם האדמו”ר מוי’זניץ, זאת מאחר ומזכיר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל הוא דיין בחסידות ויז’ניץ, ולמרות ההצהרה של “אחרי רבים להטות”, בלתי  אפשרי לארגן מועצת בלי פעילותו, ולקבל החלטות בניגוד לדעתו הנחרצת של רבו – האדמו”ר מויז’ניץ.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אני לא ויזניצר
    09/05/2014 15:17
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. אני לא מבין את המצדדים להתיצב. הדעה של הרבי מויזניץ הוא הרבה יותר רציונלי.

    • יעל   09/05/2014 16:31

      הרי ברור כי הפיכת הציבור לעריקים תרחיק את כל החוזרים בתשובה תגביר את השנאה ותעלה את המתח הציבורי לו זקוק לפיד