אחד מפושעי המלחמה הנאצים המבוקשים ביותר מת בקנדה

אבי כץ
|
י"א סיון התשע"ה / 29.05.2015 10:08
ולדימיר קטריוק, הפושע הנאצי השני המבוקש בעולם, מת בגיל 93 בקוויבק • היה חשוד במעורבות בטבח בבלארוס בשנת 1943: עמד עם תת מקלע מחוץ לאסם שהועלה באש, וריסס ביריות את כל מי שניסה להימלט.

ולדימיר קטריוק, הפושע הנאצי השני המבוקש בעולם  על פי מכון ויזנטל, מת בשבוע שעבר בקנדה בגיל 93.

עורך דינו, אורסט רודזיק, אמר אתמול (חמישי) כי קטריוק מת לפני כשבוע בקוויבק שבקנדה. “קטריוק היה חולה במשך זמן רב. הוא מת, ביום שישי בשבוע שעבר מאירוע מוחי או שבץ”.

קטריוק, יליד אוקראינה, התנדב ל”ואפן אס.אס”, יחידת העילית של האס.אס הנאצי, ועל פי האישומים נגדו לקח חלק ברצח של 1943 אזרחים בכפר הבלארוסי קאטין במהלך מלחמת העולם השניה.

על פי האישומים נגדו, עמד קטריוק עם תת מקלע מחוץ לאסם מקומי שהועלה באש כאשר רבים מתושבי הכפר בתוכו, וריסס ביריות את כל מי שניסה להימלט מהאסם הבוער.

על חלקו בטבח הזה הוא הוצב במקום השני ברשימת הפושעים הנאצים המבוקשים ביותר בעולם על ידי מרכז שמעון ויזנטל – והיה מבוקש על ידי שלטונות רוסיה.

קטריוק עבר לקנדה בשנת 1950 והכחיש בעבר כל מעורבות בפשעי במלחמה.

קטריוק עצמו לא הכחיש לאורך השנים כי אכן היה חלק מה”ואפן אס.אס”, אך הכחיש כי השתתף בטבח. לדבריו “הגן על תושבי הכפר מפרטיזנים וכוחות מזויינים אחרים”. עורך דינו סיפר כי הוא מת ממחלה קשה.

לפני מספר שבועות העבירה רוסיה לקנדה בקשה להסגיר לידיה את קטריוק, על חלקו בטבח ההמוני והודיעה כי היא מתכוונת להעמידו לדין בגין פשעי מלחמה.

ממשלת קנדה, הנמצאת בעימות עם רוסיה סביב כיבוש חצי האי קרים, בחרה להתעלם מהבקשה.

בשנת 1999 פסק בית משפט בקנדה כי קטריוק השיג אזרחות קנדית במרמה לאחר שהסתיר מהשלטונות את חלקו בצבא הנאצי, אולם השופטים לא קיבלו את הבקשה לבטל את אזרחותו מאחר ולא נמצאו לדבריהם הוכחות כי קטריוק אכן השתתף בטבח ההמוני בקאטין.

גם בשנת 2007 נדרשה ממשלת קנדה לנושא אולם סירבה גם היא לשלול את אזרחותו של קטריוק.