בעלי מת וילדיו מנישואים ראשונים חומדים את כל הירושה. מה עושים?

איך נוהגים בצוואות סותרות? עורך הדין דרור בשו"ת משפטי על צוואות וגירושין • "אנו עומדים בפני גירושין, ובתי בת 9 חדשים, האם אוכל לא לאפשר לגרוש שלי להיפגש אתה? • וגם, תביעה לשלום בית מול תביעת מזונות
עו"ד אריאל דרור
י' סיון התשע"ה / 28.05.2015 16:12

שאלה:

בעלי נפטר לפני כחודשיים. שני ילדיו מנישואיו הראשונים, הגישו לאחרונה בקשה לרשם לענייני ירושה בטענה כי הוא הותיר אחריו צוואה בעל פה, שערך ממש לפני מותו, לפיה הם מקבלים את מרבית רכושו. בידי צוואה בכתב שנערכה לפני 5 שנים, לפיה הרכוש אמור להתחלק שווה בשווה ביני לבין הילדים המשותפים לי ולו, וכן לילדיו מנישואיו הקודמים.

איזו צוואה גוברת ומה עליי לעשות?

 תשובה:

על שני הילדים להוכיח את אמיתות הצוואה בעל פה, לפני שניתן יהיה לתת לה תוקף משפטי, דווקא מאחר ואין מדובר בצוואה בכתב.

חוק הירושה קובע מספר תנאים מצטברים לצורך כך, ואציין כי את רשאית להגיש התנגדות לבקשה תוך 14 יום ממועד הפרסום בעיתון. לאחר שתגישי ההתנגדות, התיק יועבר לטיפול בית המשפט לענייני משפחה – שכן הרשם לענייני ירושה, לא מוסמך להכריע בענייני צוואה בעל פה.

באם הצוואה בעל פה לא  תוכר – תקוים הצוואה שנערכה לפניה, ככל שזו תקפה ואין לה בעיה חוקית.

 שאלה:

 אני אמא לתינוקת בת 9 חודשים, ומצויה בהליכי גירושין מבעלי. בעלי עזב את הבית לפני כחודשיים, וכעת דורש לקבל את בתנו אליו פעמיים בשבוע. אציין כי איני עובדת ונמצאת עם בתנו הקטנה כל העת, ואני חוששת לתת לו להימצא עימה לבדה בגיל כה צעיר, וכאשר היא אינה רגילה אליו. האם אני יכולה לסרב לבקשתו?

 תשובה:

 ככלל, ברור כי לבעלך הזכות לראות את בתו, חרף העובדה כי אתם בהליכי גירושין וחרף גילה הצעיר. אולם, כמובן שסדרי הראיה צריכים להלום את טובת הילדה וגילה. כדאי לנסות להגיע להסכמה לגבי סדרי ראיה מדורגים, כך שבשלב הראשון סדרי הראיה יהיו קצרים יחסית – לדוגמה שעה וחצי – שעתיים, ובהמשך, ככל שהילדה תגדל, ותתרגל למצב – סדרי הראיה יורחבו.

 שאלה:

 עקב משבר קשה ביני ובין בעלי, הגשתי כנגדו תביעה למזונות בבית המשפט לענייני משפחה. הוא, מצידו, הגיש לאחר מכן תביעה לשלום בית בבית הדין הרבני.

האם תביעה זו יכולה לחסום את תביעתי? מה עליי לעשות כעת? לאור המריבות הבלתי פוסקות בינינו ברור לי שאין מקום לשלום בית, ולדעתי הוא הגיש התביעה רק לשם נקמה.

 תשובה:

לבעלך הזכות להגיש תביעה לשלום בית, וכאשר בית הדין הרבני יבחן האם התביעה כנה, כלומר האם בעלך באמת רוצה לתת צ’אנס לתיקון הנישואין, או שמדובר, כמו שאמרת בנקמה בך, לאור הגשת התביעה.

בדרך כלל,  בית הדין יקיים דיון ראשוני בתביעתו, ולאחר מכן יחליט האם להפנות אתכם לגורם מקצועי על מנת שיתן חוות דעת, האם יש סיכוי להמשך חיי הנישואין.

בית הדין יתחשב בחוות דעת זו בבואו להחליט בתיק, ולקבוע האם יש סיכוי לשלום בית, או שמא ראוי לדחות התביעה.

בנוגע למזונות – הרי שילדייך זכאים למזונות, ללא קשר לקיום תביעה לשלום בית, ואת יכולה להגיש בקשה למזונות זמניים, כך שלא תצטרכי לחכות עד לקיומו של דיון ראשון בתיק.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות