מדוע גירשו אותי מביכ”נ ולמה אני סולח

אלמוג ליזרוביץ, צעיר בן 16 הסובל ממחלה בדרכי הנשימה, גורש מבית כנסת בחג השבועות בשל שיעולו הכרוני • אז למה בכל זאת הוא לא כועס ומנסה ללמד על המתפללים זכות
אלמוג ליזרוביץ'
י' סיון התשע"ה / 28.05.2015 12:02

חג השבועות השנה היה ארוך למדי, בשל צמידותו לשבת. היינו מנותקים מצד אחד יומיים מ’העולם’, ומצד שני היה הרבה זמן למחשבות, תובנות, הסקת מסקנות, והתחזקות בשבת – לפני חג מתן תורה.

בשבת התארחתי אצל משפחה בהר נוף. אך למרות האירוח המדהים, חוויתי גם חוויה לא נעימה.

כשהשכמתי בבוקר בדירה שהקצו לי מול דירתם, הכל הרגיש לי כמו שבת רגילה. קמתי, אמרתי “מודה אני”, נטלתי ידיים, התלבשתי וניגשתי לדלת מולי, כדי ללכת ביחד עם אחד מבני המשפחה אל בית הכנסת אשר בו התפללנו אמש (מניין שהתקיים בדירה פרטית).

הלכנו יחד אל אותה דירה ונאמר לנו כי אין היום מניין. בלית ברירה צעדנו אל בית הכנסת ברחוב הקבלן. הגענו אל בית הכנסת קצת באיחור – הם כבר היו ב’פסוקי דזמרה’.

כמעט ולא הספקתי לפתוח את הסידור, כאשר ניגש אליי אדם בעל חזות חרדית והעיר לי באופן פוגעני על השיעול שלי.

למי מקוראי שאינו יודע: אני חולה במחלה בדרכי הנשימה שגורמת לי להשתעל ללא הפסקה.

אילו הייתי מקבל שקל על כל פעם שהשתעלתי, או על כל פעם ששאלו אותי ברחוב מה יש לי – הייתי כבר עשיר…

אותו אדם אמר לי לצאת החוצה לנשום אוויר ולשתות מים. עוד לפני שהספקתי להשחיל מילה, להסביר שזו בעיה כרונית ממנה אני סובל למעלה מחצי שנה, מצאתי את עצמי בחוץ, כשקריאתו מלווה אותי: “אתה מפריע לנו, תצא!”

גם בן המשפחה המארחת שהתלווה אלי ניסה להסביר, אך זה לא עזר. כדי להקל על ההרגשה, אחד מבני המשפחה ישב איתי בחוץ…

דקות אחר-כך הגיעו עוד מתפלל אחד או שניים – שכמובן הסבירו שהם “מדברים בשם כולם” – והורו גם לסגור את דלת בית הכנסת (דלת עץ אטומה) בטענה שאני מפריע.

התרגזתי מאוד, התאפקתי שלא לכעוס או ליצור חיכוך – ופשוט שתקתי. ישבתי לי בחוץ מנותק מן המניין. למרות רצוני להיכנס ל’קדושה’, הדבר לא ניתן לי.

מצאתי את עצמי מחוץ למניין בבידוד.

לא ‘הפרעתי’ למתפללים, אבל העובדה שהחמצתי הכל – קדיש, קדושה, קריאת התורה, תפילה במניין, לא הפריע להם.

גמרתי הכל כמו תפילת יחיד, לצערי.

כמה הם פגעו בי

שאלתי את עצמי: איך הוא גירש אותי ללא היסוס? ומיד חשבתי: מה יעזור לי לכעוס, הלא זה לא היה בכוונה…

באותו רגע נזכרתי ביחס המדהים אותו אני מקבל בבית הכנסת בשכונתי, בו כבר התרגלו לליווי שיעולי בתפילה, והם מבינים את בעייתי. אם השיעול קצת מקצין, מגישים לי מים ושואלים בשלומי.

אז תפסתי קצת פרופורציות וחשבתי לעצמי: נכון שקצת מידות טובות ודרך ארץ לא תזיק להם, ונכון שאני כעת בודד ופגוע, אך בכל זאת, הם הרי בני אדם ואני צריך קצת להבין ליבם.

יכול להיות שהם לא שמו לב כמה הם פגעו בי. כי הרי ככה זה אנשים, לפעמים לא חושבים פעמיים לפני מה שהם עושים.

בינתיים חזרתי לבית מארחי – משפחת מזרחי הנפלאה – פגוע. בני המשפחה התנצלו בפני על החוויה. אגב, האוכל המעולה גם פיצה על הפגיעה.

שוחחנו על הנושא, ואני התעשתתי על עצמי והבנתי כי הכל נובע מחוסר הבנה ובורות מצד אנשים.

הם רואים הכל ‘בשחור לבן’ (גם חרדים וגם חילונים). לאנשים קצת קשה לחשוב מחוץ לקופסה. הם מאוד מקובעים במחשבתם ולא חושבים שישנם מקרים יוצאי דופן.

התובנות שלי מהאירוע

1. גם אם אנשים מעצבנים אתכם או מעליבים, ואתם כבר חושבים שהם לא מקיימים את “ואהבת לרעך כמוך”- אל תעלבו. זה מגיע מחוסר כוונה. תקיימו בעצמכם את המצווה ותבינו שהם טעו, בלא תשומת לב.

2. אנשים נורא מקובעים על סטיגמות (אם אתה משתעל, יש לך דלקת ריאות).

3. למרות שקשה לי, אסור לאבד את האמונה בה’ יתברך ולדעת שכל מה שהוא עושה לטובה, ואני עוד אבריא!

4. לא קל ללמוד בליל שבועות כשמשתעלים (וגם לא לכתוב טור).

בקיצור כל הטור הוא תובנה אחת גדולה גם לי וגם לכם. אגב, מאוחר יותר נודע לי שאחרי שהלכתי, כנראה שהבינו את הסיטואציה ובסוף ‘מוסף’ היתה תפילה לרפואתי.

אז כן, החיים קשים לפעמים, אבל דווקא בחגים אני חש זמנים של התחזקות.

אני נזכר בחגים הראשונים שלי בעת שהתחלתי בתהליך החזרה בתשובה, בהם באמת הבנתי את הפסוק”תורת ה’ תמימה משיבת נפש”.

אז נכון, את החג הזה לא אשכח, במיוחד את השבת המיוחדת שלפניו, אבל אני מאמין שהמקרה הלא נעים דווקא יחזק אותי.

הדפס כתבה

9 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    גדלות נפש
    28/05/2015 17:05
    מתפעל
  1. רק אדם שיש לו כוחות נפש לשנות סדרי חיים, ולקבל עול מצוות, מתוך אמונה גמורה, מסוגל גם להיות מן הנעלבים ואינם עולבים, ויתר על כן – ללמד זכות על המעליב. ועל זה אמרו חז”ל: “הנעלבין ואינן עולבין, שומעין חרפתן ואינן משיבין, עושין מאהבה ושמחין ביסורין – עליהן הכתוב אומר ואהביו כצאת השמש בגברתו! “

    • אבנר   28/05/2015 17:58

      הציטוט שלך מיוחס לרב קוק זצ”ל

      • מתפעל   28/05/2015 22:12

        מה שהבאתי נמצא בגמרא בכמה מקומות: יומא כג, א; שבת פח, ב; גיטין לו, ב.

  2. ההלכה
    29/05/2015 08:00
    יהודי
  3. עם כל ההבנה לעלבונו של הכותב – בהלכה מוזכר שעל המתפלל להסיר את כיחו וניעו (היינו ליחות הגורמות לשיעול) קודם התפילה. כמו כן תפילת שמונה עשרה היא בלחש ואסור להפריע לאחרים להתפלל. יתכן שעדיף לאדם במצב כזה, שאינו יכול להימנע מהשמעת קולות שמפריעים במהלך התפילה, להתפלל ביחידות. מה זה שונה מטלפון סלולרי שכולם מבינים שיש לכבותו עם הכניסה לבית הכנסת?

  4. אלמוג הצדיק חזק ואמץ
    29/05/2015 17:08
    שלמה
  5. אתה בחור מיוחד אשריך

  6. והלא הדברים ק
    29/05/2015 17:58
    אבי
  7. אתה הורחקת מבית כנסת מסויים בגלל שיעול שזה בסה”כ חצי שנה, שרוב הסיכויים שזה יחלוף, וההפסד שלך אפילו רוחנית הוא מועט ביותר, ייתכן וזה נבע מבורות או חוסר הבנה.
    עכשיו חשב ספרדי שלא מתקבל לבית ספר או ישיבה או … בגלל שהוא ספרדי

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   31/05/2015 11:42

      מה ההשוואה בכלל? לאלמוג עשו הלבנת פנים אישית ברבים. ענין ספרדי במוסד אשכנזי, יש לו שיקולים רחבים וציבוריים הקשורים לצביון המוסד ועדיין לא שמעתי מעולם מאיש ספרדי הצעה אמיתית לפתרון הבעיה, שמוקם מוסד לצביון מסויים ואילוצי “גזענות” גורמים לו לאבד את צביונו. בכל אופן שם זה אינו אישי, והפגיעה הרבה יותר קלה.
      מאז תחילת עידן הרב עובדיה יוסף זצ”ל, אין הלכה או מנהג שנלמד ברבים, שלא עומדים ספרדים/אשכנזים וקופצים: אצלנו המנהג/ההלכה אחרים. כל דבר זה אצלנו/אצלכם. איך אפשר לנהג כך כיתת לימודים?

      • ספרנזי   01/06/2015 00:48

        מה רע בזה?
        אתה מעדיף עדר כבשים?

  8. מה הקשר עדר כבשים?
    01/06/2015 19:18
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  9. איך מלמד או ר”מ בישיבה קטנה יכול ללמד גם בקצור שלחן ערוך וגם בילקוט יוסף?
    כל סגנון חיי ההלכה והמנהג אצל האשכנזים ואצל הספרדים, שונה לגמרי. ילדים לא מבינים בשפה של יש נוהגים כך ויש כך, ויש פוסקים ויש מחמירים. השפה שלהם היא כן / לא; עשה / לא תעשה; מותר / אסור. לכן עד אחוז מסויים של “שונים” הם מתאקלמים בתוך הרוב, מעבר לכך הם עושים “קבוצה” ודורשים את זכויותיהם, הצודקות, אך בלתי ניתנות ליישום. כל מי שאומר “גזעני” בנושא זה, אינו יודע מה הוא סח, זהו אחד השקרים הגדולים של התקשורת על החרדים.