הרב שטיינמן: “עם בגדים קצרים התלמידות לא ימצאו שידוך טוב”

שרי רוט
|
ט' סיון התשע"ה / 27.05.2015 13:03
מנהלת סמינר שאלה כיצד תוכל להשפיע על התלמידות שלובשות בגדים קצרים מאלה שדורשת ההלכה • האם מותר ללמד בגרות בסמינר כדי להציל תלמידות • וגם בענייני שמות של חתן ואבי הכלה • שו”ת עם הגראי”ל שטיינמן

בימים אלו נשאל הגראי”ל שטיינמן על לימוד בגרות בסמינרים, לאחר שבאחד הסמינרים קיימת התלבטות: אם לא ילמדו לפחות בגרות חלקית – לא יבואו ללמוד בסמינר קבוצה מסוימת של בנות. האם אם יש היתר להוסיף לימודי בגרות כדי להצילן?

הגאון רבי משה יהודה שניידר, החברותא של הגראי”ל, מספר מה השיב ראש הישיבה: “אתם יודעים שהדורות יורדים, כל מה שיש עכשיו, אחר כך יורדים עוד ועוד. היצר הרע סוחף עוד יותר ועוד יותר” – וחזר והדגיש: “ועוד יותר…”

מספר הרב שניידר: “וכשטענו שרוצים להציל את אותם שרוצים לשלוח למקומות יותר גרועים – אמר רבינו: ‘וכי למה התחיל המזרחי? גם כן עם כוונה להציל שלא יהיה גרוע מאד… ואמרו נעשה לכל הפחות את זה, ומה נשאר מהם היום?! הדורות יורדים!'”.

גם כשסיפרו להגראי”ל שהגרי”ש אלישיב זצ”ל התיר לפני עשרות שנים במקרה כזה, כדי להציל יקר מזולל, השיב הגראי”ל:  “אני לא יכול לתת היתר…”

והסביר: “הנה שחזיר אסור לאכול זה ברור, אבל לדעת מה יכול להביא לאיסור חזיר, זה כבר דבר אחר, וצריך טוב טוב ללמוד את הסוגיא כדי לדעת ברור שאין בזה חשש”.

מוסיף הרב שניידר: “לאחרונה סיפר רבינו כי בעיר בריסק, מתחילה לא היה בית ספר מיוחד לבנות תחת חסות מרן הרב מבריסק זצוק”ל, אך כששמע הרב שהבנות שלומדות בבית הספר נמשכות ללמוד באוניברסיטה בלמברג – מיד פתח בעצמו בית ספר.

“ובנושא עשיית בגרות, נשאל רבינו לא מכבר בנוגע לאנשי צרפת, שעולים כעת בהמוניהם להשתכן בארץ הקודש, אך דא עקא שהרבה מהם רוצים דווקא שילמדו בניהם בגרות, ולכן הולכים למקומות גרועים, ושאלו אם אפשר לפתוח להם מסגרת מיוחדת עם לימוד בגרות, כדי להצילם מהגרוע יותר – ולא הסכים לזה רבינו.

“והתבטא רבינו בחיוך: ישנם כאלה שחושבים שמי שאינו לומד בגרות הוא ‘עם הארץ’…”

 איך להשפיע על תלמידות להתלבש בצניעות?

מדי יום ביומו עולות על שולחנו של הגראי”ל שטיינמן שאלות בענייני שידוכין.

מספר הרב שניידר: “שאלה מעניינת הגיעה בתקופה האחרונה משני שואלים שונים, וחידש רבינו לשניהם אותו דבר.

“וכך היתה השאלה: אחרי שכתוב בספר חסידים שלא לעשות שידוך עם אחד ששמו כשמו – מה הדין כשלחתן יש שם אחד, כגון משה, ולאבי הכלה ישנם שני שמות, כגון משה אהרן, וכולם קוראים לו משה, אך בני משפחתו קוראים לו “רק אהרן” – האם זה מספיק כדי שיהא נחשב שיש לו שם אחר, ואפשר לעשות את השידוך?

“והשיב רבינו: ‘עיקר השם הוא משה, ומה שבני משפחתו קוראים את השם השני אין לזה משמעות, ואם חוששים לספר חסידים אי אפשר לעשות את השידוך”.

למנהלת סמינר שביקשה לשאול כיצד תוכל להשפיע על התלמידות “שנמשכות אחרי היצר הנורא שלוחם נגד הצניעות, ולובשות בגדים קצרים מהנצרך על פי ההלכה” – אמר הגראי”ל שתאמר להן: “אז זיי וועלן נישט טרעפן אגוטן שידאך” (- שהן לא תמצאנה שידוך טוב). והוסיף: “אמנם יש כאלה רח”ל שרוצים דוקוא כאלו… אבל בודאי שאין להם זכויות כדי לזכות לשידוך טוב”.