הלם בקהילה • העליון בבלגיה: ילדי החרדים חייבים ללמוד ליבה

בית המשפט הגבוה לחוקה של בלגיה שיגר הודעה לעורכי הדין המייצגים את הקהילה החרדית באנטוורפן: דוחה העתירה שהוגשה נגד החוק החדש, המחייב לימודי ליב"ה ועריכת מבחנים לילדי החרדים • בית המשפט אישר את החלטת שר החינוך שלא לאכוף החוק כבר בשנת הלימודים הנוכחית
יוני גרין
ח' אייר התשע"ד / 08.05.2014 17:52

הלם בקהילה החרדית באנטוורפן: בית המשפט הגבוה לחוקה של בלגיה שיגר הודעה בכתב לעורכי הדין המייצגים את הקהילה החרדית באנטוורפן, בה הודיע כי הוא דוחה את העתירה שהוגשה נגד החוק החדש, המחייב לימודי ליב”ה ועריכת מבחנים לתלמידי המוסדות שאינם רשמיים.

יחד עם זאת, בית המשפט אישר את החלטת שר החינוך שלא לאכוף בסוף שנת לימודים הנוכחית את החוק, בשל טענת מנהלי המוסדות כי אין די זמן להכין את הילדים למבחני הליב”ה.

לפני כשבועיים התייצבו נציגי הקהילה  החרדית בעיר בבית המשפט הגבוה לחוקה בבריסל, כדי להביע את עמדת הקהילה בכל הנוגע לסוגיית לימודי הליב”ה – לימודי אזרחות, מתמטיקה ושפות – שמבקש הממשל המקומי לכפות על המוסדות החרדיים בבלגיה. זאת לאחר שמשרד החינוך הבלגי החליט בהחלטה תקדימית לחוקק חוק המחייב גם מוסדות חינוך שאינם מוכרים רשמית במשרד החינוך ללמד לימודים כלליים.

על פי ההחלטה, על כל תלמיד שאינו לומד בבית ספר מוכר, לעבור בסוף השנה מבחן מקיף על חומר הלימודים שלמד בכוחות עצמו, ובמידה ויתברר כי התלמיד לא הגיע להישגים מספיקים, רשאי משרד החינוך לשבץ את התלמיד במערכת חינוכית כפי ראות עיניו.

כדאי לציין כי החוק נחקק כדי לפתור את בעיית ילדי הצוענים וילדי המהגרים הזרים, שהוריהם דיווחו כי הם הולכים ללימודים בבית הספר, אולם בפועל הם משוטטים ברחובות ומידרדרים לפשע. אלא שכתוצאה מכך החוק משפיע ישירות גם על תלמידי המוסדות החרדיים.

בדרך כלל בהגשת ערעור, הצדדים מגישים את עמדתם בכתב, אולם  בית המשפט רשאי במקרים מיוחדים לבקש לשמוע את הצדדים בעצמם.  כאמור, לפני כשבועיים התייצבו נציגי הקהילה, ובראשם הרבנים, והסבירו באולם בית  המשפט מדוע הקהילה החרדית מתנגדת ליישום החוק.

בקהילה החרדית, שאף איימה כי משפחות עם ילדים בגיל חינוך יאלצו לנטוש את המדינה אם החוק ייכפה עליהם, ערכו כינוסי חירום וזעקה “להפר את המזימה”. אולם כעת החליט בית המשפט, כאמור,  לדחות את העתירה.

עתה נותר רק לראות כיצד יתמודדו תושבי בלגיה החרדים עם הבעייה החינוכית שנכפתה עליהם.

 

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נגמרו המשחקים בכל העולם מכריחים כבר את החרדים ללמוד ליבה
    09/05/2014 17:17
    מנחם
  1. אין מה לעשות עכשין הבחירה בידי החרדים אם להמשיך בהסתגרות המביאה לידי ניוון ונשירת הנוער או לשנות את הכללים ולהתאים את עצמם למציאות