ביהמ”ש בשוויץ: שלמו מיליארד דולר לאיראן • ישראל: לא נשלם

אבי כץ
|
ב' סיון התשע"ה / 20.05.2015 20:01
הסיכסוך על הנפט: בית המשפט בשוויץ הורה לחברת הנפט הישראלית קצא”א לשלם 1.1 מיליארד דולר לאיראן, בשל הפרת הסכמים שנחתמו לפני ההפיכה במדינה • משרד האוצר: “אסור להעביר כספים לאויב”

משרד האוצר הבהיר הערב (רביעי) כי הפרסום לפיו ישראל תשלם 1.1 מליארד ש”ח לאיראן, אינו נכון. “מבלי להתיחס לגופו של עניין, נזכיר כי בהתאם לדיני המסחר אסור להעביר כספים למדינת אויב”, נמסר בהודעה.

מוקדם יותר דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית IRNA, כי בית משפט בשוויץ הורה לחברת קצא”א – הנמצאת בשליטת ישראל – לשלם לאיראן פיצויים בסך 1.1 מיליארד דולר.

מדובר על דיון משפטי שהתקיים בין איראן לישראל ונמשך למעלה מ-20 שנה. במקביל איראן מנהלת שלושה הליכי בוררות נגד ישראל בבתי משפט בשווייץ ובצרפת, שסכומם הכולל עומד על מיליארדי דולרים.

על פי הדיווחים, החלטת בית המשפט השוויצרי מתייחסת למכירת נפט שנרכש מאיראן ערב המהפכה האיסלאמית ב-1979, עליו קצא”א לא שילמה, לפי טענת האיראנים.

ההסכם נחתם בשנת 1968, במסגרת מיזם משותף לקצא”א ולחברת הנפט הלאומית של איראן, לשינוע ושיווק נפט איראני דרך ישראל לאירופה. במסגרת זו הועבר נפט איראני לנמל אילת לצורך ייצוא.

אלא שלאחר המהפכה באיראן וביטול היחסים הדיפלומטים, ביטלה איראן את החוזה המדובר.

בתגובה לכך ישראל החרימה את הנכסים האיראנים שכבר היו בשטחה ופתחה בהליכי משפטיים משלה נגד איראן, שנדחו כולם בבתי משפט בינלאומיים.

על פי הדיווח, ההחלטה הנוכחית נוגעת ל-14.75 מיליון מטר מעוקב של נפט גולמי שהוערכו בשווי 450 מיליון דולר שסיפקה חברת נפט הלאומית של איראן לישראל, מבלי לקבל תשלום עבורם.