שקד: “קבלת ההחלטות עברה מהעם לידי מערכת המשפט”

יוני גרין
|
כ"ט אייר התשע"ה / 18.05.2015 12:17
שרת המשפטים הבהירה שוב,בנאום בכנס לשכת עורכי הדין באילת, את עמדתה הנחרצת ביחס לעיקרון הפרדת הרשויות • “המתנגדים למגמה זו של טשטוש הסמכויות, ואני כמובן ביניהם, מוגדרים כ’בני חושך’, ואילו המצדדים בשלילת זכות ההכרעה בידי הציבור מכונים ‘בני אור’. אני כופרת בחלוקה הזו” • “מצפה לשיח נטול עריצות מחשבתית ודעות קדומות”

שרת המשפטים איילת שקד, ניצלה היום (שני) את נאומה בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת על מנת לפרוש פעם נוספת את משנתה בנוגע למעמד מערכת המשפט ועיקרון הפרדת הרשויות.

“מערכת המשפט היא אחד מסמליה הבולטים של הדמוקרטיה הישראלית”, אמרה שקד בפתח דבריה, “בית המשפט העליון הוא מוקד של גאווה לאומית ואני אעשה הכל על מנת לשמור עליו ככזה”.

עם זאת הדגישה שקד: “רק הפרדת רשויות אמיתית תבטיח את קיומה של הדמוקרטיה, האיזונים הללו הם עדינים. משמעות המילה ‘דמוקרטיה’ היא שלטון העם, העם הוא הריבון והוא בוחר את נציגיו. בכל מקום שבו יש ספק צריך לנהוג כמנהג העם.

“בשנים האחרונות הולך וגובר הרושם בקרב חלקים בלתי מבוטלים של הציבור, כי חל טשטוש מסוים בתפיסה זו. נדמה שקבלת ההחלטות, המשילות, אינה מסורה עוד בידי העם, כלומר נבחריו בכנסת, אלא בידי אנשי מערכת המשפט. הנושא מצוי בלב מחלוקת ציבורית”, ציינה שקד.

לדבריה, “המתנגדים למגמה זו של טשטוש הסמכויות, ואני כמובן ביניהם, מוגדרים כ’בני חושך’, ואילו המצדדים בשלילת זכות ההכרעה בידי הציבור באמצעות נציגיו בכנסת והעברתה לידי בית המשפט, מכונים ‘בני אור’. אני כופרת בחלוקה הזו, ואני כופרת גם בהגדרות הללו”.

“אני מבקשת לחזק את סמכותה של הרשות המבצעת, תוך שמירה על עצמאותה של הרשות השופטת ועל מעמדה”, הצהירה שקד, “בתפקידי החדש אני מצפה מעצמי ומאחרים לשיח מכובד ומכבד, ליושרה, לפתיחות ולפלורליזם אמיתי, במיוחד ממי שערכי חופש הביטוי נתונים בלבו ובפיו. אני מצפה לשיח שבו לכולם יש אינטרס אחד ומאוחד, נטול עריצות מחשבתית ודעות קדומות, בו יש לכולם אינטרס אחד: רדיפת האמת והצדק”.

שקד סיפרה: “בימים הקרובים אקיים פגישות עם כלל נציגי עולם המשפט. לאחר שאלמד ואבין, אגבש תוכניות פעולה הנדרשות לביצוע, אבחן פתרונות לסוגיית הביקורת על הפרקליטות.

“ראוי שכל איש ציבור יהיה נתון לביקורת. אני ניגשת לתפקיד חשוב וזה בדחילו ורחימו מתוך צניעות וענווה ורצון להיטיב. שינויים שייעשו ייעשו לאחר למידה רבה והסכמה רחבה ככל שניתן”.