בעימות בין חסידות בעלזא לבין חסידות מכנובקא- בעלזא, שבמהלך השנים יצר כותרות רבות, הולך ומסתמן פתרון: אחר הצהרים (ראשון) הגיע הגאון רבי פנחס פרידמן, החברותא של האדמו”ר מבעלזא וראש רשת הכוללים של החסידות, אל ביתו של הנגיד החסידי אליהו (אליש) אנגלנדר בשכונת סטמפורד היל שבלונדון.
הרב פרידמן יצא הבוקר ללונדון בשליחותו של האדמו”ר מבעלזא, בניסיון להביא לחתימת הסכם שיסיים את המחלוקת הנמשכת כבר עשרות שנים בין חצרות בעלזא ומכנובקא-בעלזא.
הנגיד החסידי אליש אנגלנדר, מי שנחשב לגדול ‘המורדים’ בבעלזא ומגדולי פטרוני חסידות מכנובקא, הוא דמות מפתח בפרשה: הסכמה שלו למאמצי הפיוס, במתווה כזה או אחר, עשוי להוביל לפריצת דרך.
לדברי גורם בחסידות בעלזא-מכנובקא, יש רצון בין שני הצדדים להגיע להגיע לפיוס, וזאת בכדי שהצדדים יוכלו, בין היתר, לשמוח האחד בשמחות של חצר השנייה.
כחלק ממאמצי הפיוס שנוקטת חסידות בעלזא, הגיע בשבוע שעבר בנו של האדמו”ר מבעלזא, הרה”צ רבי אהרן מרדכי, אל ביתו של האדמו”ר מבעלזא-מכנובקא ברחוב רש”י בבני ברק, על מנת להזמינו לחתונת בנו אברהם שמואל צבי, שתתקיים ביום שלישי השבוע.
הדיונים הקדחתניים כעת הם: האם מכנובקא תוכל להשתמש באופן רשמי בשם בעלזא, ובעיקר השאלה המיידית – באיזה תואר יוזמן האדמו”ר מבעלזא-מכנובקא לחופה ביום שלישי.
הרה”צ רבי אהרן מרדכי מזמין לחתונה. צילום: באדיבות המצלם
לדברי גורם בבעלזא-מכנובקא, על פי ההסכם המתגבש, תקבל החסידות שמרכזה בבני-ברק אישור רשמי מחסידות בעלזא, שמרכזה בירושלים, להיקרא בשם זה, כולל הסכמה כי גם כלי התקשורת החרדים ינהגו כך.
לטענתם, עד כה התנגדה חסידות בעלזא לאפשרות זו. בחסידות בעלזא טוענים, לעומת זאת, כי התנגדות להענקת השם ‘בעלזא’ לא הוסרה גם עתה.
בתמורה – כך טוענים בחסידות בעלזא-מכנובקא – הם מתחייבים שלא לכנות עצמם בשם ‘בעלזא’ (ללא התוספת מכנובקא), גם בחו”ל – כפי המצב הקיים כיום.
כך, למשל, בלונדון – מקום מושבו של הנגיד אנגלנדר, איש עסקים שהונו נאמד במיליארדים – קיימים מוסדות עוד מימיו של האדמו”ר מבעלזא זצ”ל, הנמצאים בשליטת בעלזא-מכנובקא המכונים רק ‘בעלזא’, כאשר חסידות בעלזא עצמה פרשה ברבות השנים ממוסדות אלו והקימה לעצמה מוסדות עצמאיים.
על פי ההסכם המתגבש, יכונו מוסדות אלו מעתה מכנובקא-בעלזא, כדי להבדיל בינם לבין מוסדות חסידות בעלזא.
בעלזא-מכנובקא או מכנובקא-בעלזא
בחסידות מכנובקא-בעלזא, אגב, מתעקשים על כך שהם זכאים – על פי פסק דין של ‘העדה החרדית שניתן בשנת תשמ”ז – לכנות עצמם גם בשם בעלזא בלבד:
בפסק נאמר: “מודיעין אנו בזה הוא דעתינו…שאין אנו רואים שום הצדקה לטענה שחסידי בעלזא הממשיכים ללכת בדרך הישן בלי סילופים ובלי שינויים, אינם רשאים לקרוא לעצמם בשם חסידי בעלזא ולקרוא בית מדרשם שיסדו להם בית מדרש דחסידי בעלזא.
“ומעולם לא עלה על דעת חכם מחכמי התורה לומר כן, והלא זה הרבה שנים שקבוצי חסידי בעלזא הדוגלים בישנות ומתרחקים מן החדשות יסדו להם בתי מדרשים בלונדון ובני ברק ובתי מדרשות אלו נושאים את השם בית מדרש דחסידי בעלזא וזכותם באנטוורפן אינו פחות ואינו גרוע מזכות אותם הקבוצות שבלונדון וב”ב”.
יחד עם זאת, חובה לציין כי באותן שנים הייתה היריבות בין בעלזא ל’העדה החרדית’ בשיא חריפותה, כך שאין להעניק למכתב זה משקל רב.
מצד חסידי בעלזא מתווכים מזה זמן רב בהסכם השלום הנרקם הגאון רבי פנחס פרידמן והרב אהרן לוי.
האדמו”ר מבעלזא, אמש. צילום: אנשיל בעק
האדמו”ר מבעלזא-מכנובקא, שמרכזו בבני ברק, ביקש מראשי המוסדות בחו”ל שישלחו נציג לנהל את המשא ומתן עם בעלזא. בעקבות כך נשלח הרב יוסף לייב ליפשיץ, ראש הכוללים של חסידי בעלזא-מכנובקא בלונדון, לנהל את המו”מ.
לפי ההתקדמות בשבועות האחרונים, נראה שישנה הסכמה מצד חסידות בעלזא-מכנובקא לשינוי שם המוסדות בחו”ל, אבל רק בעוד חמש שנים – וגם אז, לשינוי השם בעלזא-מכנובקא ולא מכנובקא-בעלזא.
לטענתם, אם ישנה הסכמה עקרונית מצד בעלזא להכיר בכך שיש עוד חצר המכונה בעלזא, אין זה מן היושר שיצטרכו כל המוסדות לשנות את השם מבעלזא-מכנובקא למכנובקא-בעלזא.
עוד טוענים בחסידות בעלזא-מכנובקא, כי ישנו תקדים של פסק הדין שניתן בבאבוב ממנו עולה כי בדין תורה היו יכולים לקבל זאת – “ואולי אפילו יותר”.
בשבועות האחרונים – כך טענו בחצר בעלזא-מכנובקא – המתינו הצדדים להסכמת האדמו”ר מבעלזא.
לפי שעה לא ברור האם הגאון רבי פנחס פרידמן נושא עמו הסכמה כזו או שמא פשרה אחרת.
התמרמרות חסידים בשני הצדדים
בשני הצדדים, צריך לציין, קיימת התמרמרות בקרב חלק מהחסידים על ההסכם.
בבעלזא, לדוגמה, מתנגד לצעד הגבאי הרב שמעון וואלף קליין, יד ימינו של האדמו”ר. לדעתו, אסור להכיר בעוד חצר הנושאת את השם בעלזא.
בנוסף, גורמים שונים שלחמו במהלך השנים טוענים כעת: “אין זה מן הכבוד לוותר עכשיו, אחרי שנים של מלחמה”.
גם בבעלזא-מכנובקא יש רבים הטוענים: “כל השנים סיפרו לנו וחינכו שזה עניין השקפתי להיפרד מבעלזא – ומה עכשיו? ועל מה ולמה צריך לוותר? מי צריך את ההסכם כשיש אישור מבית דין להיקרא בשם בעלזא לבד?!”
למרות כל זאת, נראה כי האדמו”רים נחושים להוביל את ההסכם בקרוב.
הגאון רבי פנחס פרידמן בפתח בית הנגיד אנגלדר. צילום: NewsLine
יצוין כי הגעתו של הרה”צ רבי אהרן מרדכי רוקח, בנו של האדמו”ר מבעלזא, אל ביתו של האדמו”ר מבעלזא-מכנובקא צעד נוסף בשורה של צעדי הידוק היחסים בין שתי החסידיות.
לביקור זה של בן האדמו”ר מבעלזא בבית האדמו”ר מבעלא מכנובקא קדם ביקור בחול המועד פסח, אז הגיעו נכדי האדמו”ר מבעלזא – האברכים שלום רוקח ואברהם ספרין רוקח – בשליחות סבם האדמו”ר, לביקור חג בביתו של האדמו”ר בבני ברק.
מיד אחר כך נערך ביקור גומלין, כאשר שלושת בניו הגדולים של האדמו”ר מבעלזא-מכנובקא, יחד עם חתנו של האדמו”ר – הרב יוסף מושקוביץ, הגיעו לביקור בשליחות אביהם אצל האדמו”ר מבעלזא בירושלים.
לפני שבועיים נפגשו בנו של האדמו”ר מבעלזא והאדמו”ר מבעלזא מכנובקא בחגיגת בר המצווה לנכדם של גאב”ד מאקאווא והאדמו”ר משאץ, ושוחחו ביניהם.