סערה שוברת שיאים: היום הכי גשום במאי מזה 100 שנה

יוני גרין
|
ח' אייר התשע"ד / 07.05.2014 23:17
מערכת טרופית סוערת: שיטפונות ‘שברי ענן’ ומטחי ברד • שאריות גשם יהיו גם בשישי • חילוץ במסוק של כ-70 מטיילים אמריקנים בני 18 בערבה • איפה ירד הכי הרבה גשם? ואיך מבצעים סגולה מיוחדת בגשם שיורד בין פסח לשבועות?

החורף עדיין פה: הסערה שהחלה אמש נמשכת גם היום (חמישי) וגשם ממשיך לרדת ברחבי הארץ בליווי סופות רעמים. ייתכנו בהמשך היום ממטרי ברד. הטמפרטורות ירדו ויהיו מעט נמוכות מהממוצע בעונה. בנחלים רבים באזור הדרום ישנם שיטפונות. לקראת הערב והלילה ייחלש הגשם, אך במהלך הלילה יוסיפו לרדת גשמים מקומיים בצפון וברכז.

השירות המטאורולוגי פירסם הבוקר כי כמות המשקעים שירדו ביממה האחרונה מיקמו אותה כיממה הגשומה ביותר בחודש מאי מאז החלו המדידות בשנת 1920. נמדדו משקעים שירדו בכל תחנת מדידה בישראל והממוצע הארצי עומד על 25 מ”מ גשמים, השיא  היה בקיבוץ צרעה שבאזור ירושלים, שם ירדו 82 מילימטרים של גשם.

הגשמים העזים שיורדים מאז שעות הלילה גרמו לשיטפונות בנחלים בערבה ובמדבר יהודה, שעלו על גדותיהם והציפו כבישים. גם באזור המרכז יורדים גשמים חזקים מאז אמש, מה שהביא לעומסי תנועה ולנזקים ברכוש ולחקלאות. במהלך הלילה נתקעו כ-70 מטיילים אמריקנים כבני 18 סמוך לנחל נקרות בערבה.

מתנדבי יחידות החילוץ הגיעו לנחל כבר משעות הלילה ועמלו לחלץ את המטיילים, מתנועת “בני עקיבא” , שנתקעו בחניון חולית הסמוך לנחל. שני סבבים של מסוק עם צוות של מתנדבי יחידת חילוץ ערבה החלו בחילוץ הנערים. מצבם של הנערים שנתקעו מוגדר טוב. צוותי היחידה נערכים לכניסה ברכבים לחילוץ יתר חברי הקבוצה.

בין נחל צאלים לנחל חבר, נתקעו שלושה אוטובוסים ובהם 126 תיירים מתאילנד שהיו בדרכם מירדן לעין גדי. אנשי יחידת החילוץ העבירו להם מים ומחפשים אחר מקורות מזון להעביר להם – זאת עד שהדרך תיפתח וחילוצם יתאפשר.

משעות הבוקר התקבלו גם עשרות פניות של חקלאים מכל רחבי הארץ על נזקים שנגרמו בעקבות מזג האוויר הגשום והסוער שהחל אמש. עיקר הנזק שדווח עד כה נגרם כתוצאה מהברד והגשמים – כך נמסר מהקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, מנכ”ל הקרן מעריך כי מדובר בנזקים לחקלאות בהיקף של מיליוני שקלים.

• חשש: מחסור בחיטה לקראת פסח • פאניקה במאפיות: צפוי גשם

חזאי השירות המטאורולוגי אורן דוידוף מסביר שאנו מושפעים מאפיק מים סוף פעיל שמלווה באפיק ברום – מה שמביא להסעה של לחות מהאזורים הטרופיים. בשונה ממערכות חורפיות, המערכת הנוכחית, שכבר מורידה גשם בכל רחבי הארץ, מאופיינת בעננות בינונית וגבוהה שמגיעה מדרום. עם זאת, העננות הזאת שמתפתחת במהירות מורידה ממטרים חזקים ואפילו ברד, שעשוי להיות משמעותי. “לא מדובר במשהו חריג לעונה, שהיא עונת מעבר”, הוא אומר.

לפי התחזית, המערכת תימשך עד אחר הצהריים.  יחד עם הגשם התחזקו הרוחות. הטמפרטורות, שרק שלשום עברו בכל הארץ את רף ה-30 מעלות, נמוכות מהרגיל לעונה בצורה ניכרת. מידות החום החזויות: בירושלים –  18, בתל אביב – 20, בחיפה – 20, בטבריה – 24, בצפת –20, בבאר שבע – 20, במצפה רמון – 18, ובאילת 26 מעלות.

לפי השירות המטאורולוגי, מהיום בערב המערכת תיחלש, והגשם שירד בעוצמות נמוכות יותר, יתמקד בצפון. שאריות גשם ילוו אותנו גם בשישי, עד התבהרות ביום שישי בערב.

האם הגשמים שיורדים בתקופה זו טובים?

בספר  ‘נופת צופים’של רבי פנחס מקוריץ זצ”ל נכתב: “הגשמים שמן פסח ועד עצרת הם רפואה גדולה מכל התחלואים שאין לך רפואה כמוהו בכל התניות של רפואות. דהיינו: לעמוד על הגשם ולגלות קצת את ראשו, כדי שירד הגשם על ראשו וגם לפתוח את פיו בכדי שירד הגשם לתוך פיו מימין”.